Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #1 Del Skrevet 22. juli 2006 Jeg vurderer å ta 3 uker i et afrikansk land, men vet ikke hvilket. Det eneste jeg vet er at det ikke skal være helt nord i landet, ala Egypt. Gjerne billigst mulig, selvfølgelig - må være relativt billig å leve der. Jeg skal dra alene, så det må skje litt, gjerne turer man an gå alene, ala fjell, fotturer osv. Fortell gjerne om et land/sted du har vært... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #2 Del Skrevet 22. juli 2006 Har venner med gode erfaringer fra Tanzania. Har ikke vært der selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #3 Del Skrevet 22. juli 2006 Sør-afrika har fantastisk natur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 22. juli 2006 #4 Del Skrevet 22. juli 2006 Keyna er et nydelig land, samme er Rwanda. Rwanda har jo mye historie som en har fått med seg fra nyere tid og det er spennende å se steder en har sett på tv. Det er et fjellland men jeg ville ikke gått for mye i fjellet aleine, for det er mye militær/gerilja som gjemmer seg der. Men så lenge en godtar å kjøre buss/leie bil så kommer en seg rundt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fraggel uninplugged Skrevet 23. juli 2006 #5 Del Skrevet 23. juli 2006 Takk for svar. Kan du fortelle mer om Rwanda, liv? Tror kanskje det blir Rwanda eller Uganda - kanskje begge deler, om det er mulig å ta buss eller noe mellom disse landene? Hvor mye kan jeg beregne å måtte bruke i penger utenom flyturen, sånn cirka? Noen kvalifiserte gjetninger? Lurer også på hvordan det er lurt å ordne seg med bosted osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #6 Del Skrevet 23. juli 2006 Dumt spørsmål sikkert, og beklager fordommer og uvitenhet, men både Rwanda og Uganda har vel ganske så fersk historie med krig/borgerkrig og folkemord.. Er det ikke risky å dra til slike land? Skulle jeg dratt til Afrika ville jeg trolig dratt til Kenya, Tanzania, Sør-Afrika... Kjenner folk fra Togo også, så kanskje der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #7 Del Skrevet 23. juli 2006 Dumt spørsmål sikkert, og beklager fordommer og uvitenhet, men både Rwanda og Uganda har vel ganske så fersk historie med krig/borgerkrig og folkemord.. Er det ikke risky å dra til slike land? Skulle jeg dratt til Afrika ville jeg trolig dratt til Kenya, Tanzania, Sør-Afrika... Kjenner folk fra Togo også, så kanskje der... ← Jo, Rawanda og Uganda er da virkelig to land en burde holde seg unna som enslig kvinnelig reisende nå for tiden. Nesten utrolig at det går an å foreslå noe sånt. Kenya er også noe ustabilt for tiden, men et flott land å reise i. I Tanzania er det mer rolig nå. Hva med en tur opp på Kilimanjaro, bortom en av nasjonalparkene etterpå, og til slutt puste ut på Zanzibar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 23. juli 2006 #8 Del Skrevet 23. juli 2006 Det er ganske trygt i Rwanda og Uganda nå. Det er 12 år siden folkemordet i Rwanda. Men de er ikke særlig vant til hvite og snakker veldig dårlig engelsk. De kan fransk i Rwanda da. Og en del i Uganda snakker engelsk. En månedslønn i Rwanda tilsvarer 120 norske kr. Det er veldig stor arbeidsledighet der. Nå betalte ikke siss og jeg for mat og overnatting da vi var på besøk, men vi brukte tilsammen 100 dollar på 15 dager... Og det var mest på suvernier! Jeg vil dog anbefalle deg å ikke reise ut på landsbygda. Vi ble så forfulgt over alt, pappa bodde i en liten landsby der de nesten ikke hadde sett hvite før. Jeg lagde en hjemmeside en gang om turen til Rwanda. Skal se om den fortsatt eksisterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 23. juli 2006 #9 Del Skrevet 23. juli 2006 og jaggu lå den ikke på nett enda; http://home.no/rwanda04/index.htm En må ha visum for å reise inn i landene og det går bra med busser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #10 Del Skrevet 23. juli 2006 Det er ikke den gamle konflikten mellom tutsier og hutuer som gjør Rawanda og Uganda til et utrygt reisemål i disse dager liv. Uganda og Rawanda er ikke trygge reisemål for turister. Jeg vil anbefale deg å ringe Utenriksdepartementet og spørre dem om reise i Uganda og Rawanda hvis du vurderer de to landene trådstarter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #11 Del Skrevet 23. juli 2006 Det er ganske trygt i Rwanda og Uganda nå. Det er 12 år siden folkemordet i Rwanda. Men de er ikke særlig vant til hvite og snakker veldig dårlig engelsk. De kan fransk i Rwanda da. Og en del i Uganda snakker engelsk. En månedslønn i Rwanda tilsvarer 120 norske kr. Det er veldig stor arbeidsledighet der. Nå betalte ikke siss og jeg for mat og overnatting da vi var på besøk, men vi brukte tilsammen 100 dollar på 15 dager... Og det var mest på suvernier! Jeg vil dog anbefalle deg å ikke reise ut på landsbygda. Vi ble så forfulgt over alt, pappa bodde i en liten landsby der de nesten ikke hadde sett hvite før. Jeg lagde en hjemmeside en gang om turen til Rwanda. Skal se om den fortsatt eksisterer. ← Er all den informasjonen du kommer med her basert på ditt besøk der for 12 år siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 23. juli 2006 #12 Del Skrevet 23. juli 2006 nei, det er ikke 12 år siden jeg var der, men to. Det er 12 år siden krigen var offesielt ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #13 Del Skrevet 23. juli 2006 Å anbefale en enslig jente å reise alene rundt i Rwanda er vel ikke helt smart... Ikke gjør det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 23. juli 2006 #14 Del Skrevet 23. juli 2006 Søkte litt på de britiske ud's sider og: The FCO advises against all travel to parts of the following countries (see individual Travel Advice Notices for further details): Uganda The FCO advises against all but essential travel to parts of the following countries (see individual Travel Advice Notices for further details): Rwanda Områdene det er snakk om i Rwanda er nær grensa til Burundi og Congo. for å komme til disse grenseområdene må en over fjellet og det er i fjellet gerilliaen gjemmer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 23. juli 2006 #15 Del Skrevet 23. juli 2006 Men jeg hadde nok ikke reist rundt aleine jeg heller. Vi kjørte bil samme hvor vi skulle men det gikk mange busser og. Men jeg hadde heller ikke reist aleine til Kenya, Sør Afrika eller Tanzania da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 23. juli 2006 #16 Del Skrevet 23. juli 2006 her er hva norsk UD sier om Uganda; De aller fleste reiser til Uganda er problemfrie. Kriminaliteten er relativt lav, men økende. Reisende bør utvise forsiktighet og aktsomhet, spesielt etter mørkets frambrudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #17 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg vil anbefale Namibia, gjerne kombinert med Sør-Afrika. Har også hørt fra andre at det er supert å kombinere med Victoria-fallene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 23. juli 2006 #18 Del Skrevet 23. juli 2006 jeg hadde fint reist til Gambia igjen, og hadde ikke hatt problemer med å reise rundt i gambia alene. var der for ett par år siden, og håper jeg snart får muligheten igjen. det er ett rolig land når man tenker på krig og slike uroligheter. det er fattig, men har heller ikke de store sultkatastrofene. jeg synes det er ett land hvor man kan oppleve afrikansk kultur uten å nødvendigvis også få med de største farene som faktisk finnes endel andre steder. jeg hadde planer om å reise igjen i vinter, men fikk dessverre ikke gjort det. da skulle jeg vært der 4 uker, en uke med familie (har stefar og stesøsken derfra), to uker reise rundt alene, gjerne en tur over til senegal, da det er lite savanner og store dyr i gambia, sett mer av gambia. så en uke alene på hotell med rein strandliv. det er fremdeles noe jeg håper jeg får til etterhvert, når penger og helse tilsier at det går problemfritt. uansett hvor du ender opp, ønsker jeg deg en super tur, afrika er ett utrolig fasinerende og lærerikt kontinent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fraggel uninplugged Skrevet 23. juli 2006 #19 Del Skrevet 23. juli 2006 Takk for mange svar! Etter det jeg har lest på nett, er det forholdsvis greit så lenge man holder seg unna fjell- og grenseområdene. Men jeg skal ta kontakt med UD og høre hva de mener om saken. Til siste gjest; kan du fortelle litt om Namibia? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fraggel igjen Skrevet 23. juli 2006 #20 Del Skrevet 23. juli 2006 jeg hadde fint reist til Gambia igjen, og hadde ikke hatt problemer med å reise rundt i gambia alene. var der for ett par år siden, og håper jeg snart får muligheten igjen. det er ett rolig land når man tenker på krig og slike uroligheter. det er fattig, men har heller ikke de store sultkatastrofene. jeg synes det er ett land hvor man kan oppleve afrikansk kultur uten å nødvendigvis også få med de største farene som faktisk finnes endel andre steder. jeg hadde planer om å reise igjen i vinter, men fikk dessverre ikke gjort det. da skulle jeg vært der 4 uker, en uke med familie (har stefar og stesøsken derfra), to uker reise rundt alene, gjerne en tur over til senegal, da det er lite savanner og store dyr i gambia, sett mer av gambia. så en uke alene på hotell med rein strandliv. det er fremdeles noe jeg håper jeg får til etterhvert, når penger og helse tilsier at det går problemfritt. uansett hvor du ender opp, ønsker jeg deg en super tur, afrika er ett utrolig fasinerende og lærerikt kontinent. ← Hei aline, hvor mye kostet flyturen til Gambia? Det høres jo igrunnen veldig OK ut, og litt i retning av hva jeg kan tenke meg. Hva kan man gjøre, er det f.eks. et sted for fotturer/fjell? Hvordan kommer man seg til Senegal? Jeg kan ikke reise altfor langt pga økonomi, men hvis det er mulig å besøke flere land ved hjelp av relativt billig buss eller noe, så hadde det vært gøy. Hvor mye penger ville du satt av til en 3-ukers tur i dette landet (evnt med en tur til Senegal i tillegg)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå