Gå til innhold

30 års dag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så har jeg invitert til 30 års dag for mannen, og skal altså lage mat til 30 stk. Men hva skal jeg lage??? Skikkelig stressa her jeg sitter for jeg hadde tenkt til å servere reker, men det sitter en jo så lenge å spiser. Det jeg vil er å servere en rett eller to (gryterett eller noe?) og så være færdig med spisingen så vi kan feste litt :danse: . Trenger så veldig sårt inspirasjon OG oppskrifter!!!

Endret av Tøyseklumpen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne gryta er god og enkel å lage. Oppskriften er til 4 personer, så den må jo ganges med en del. ;)

600 g renskåret svinekjøtt i strimler

2 ss olje

1 ts karri

2 stk. løk i tynne båter

6 stk. sopp evt. 1 liten boks hermetisk

1 ts salt

½ ts pepper

3 dl vann

1 ts buljongpulver

1 boks hermetisk ananas i biter, liten boks

1 stk. rød paprika i strimler

2 stk. syrlige eple i terninger

2 ts finhakket syltet ingefær

2 ss tomatpuré

1 ss maisennamel

1 dl matfløte

Slik gjør du:

1. Varm en stor stekepanne med høye kanter eller en vid gryte. Ha i olje og karri. La dette surre litt før du tilsetter kjøttet. Brun kjøttet lett.

2. Tilsett løk og sopp og fres dette. Dryss over salt, pepper og vann + buljong.

3. Kok opp og tilsett ananas, paprika, epler og ingefær. Rør om og ha i tomatpurè.

4. Rør maisennamelet ut i fløten og hell over i gryten. Kok opp og la det småkoke i ca. 5 minutter.

Gjest Dallandra
Skrevet

Ellers kan du lage buffet, med hovedsakelig kalde retter som kan forberedes på forhånd. F.eks. pastasalat, grønnsalat, roastbeef, varm leverpostei med bacon og champignon ved siden av, tunfisksalat, litt reker osv, med potetsalat og etpar typer godt brød til. Det har vi gjort ved flere anledninger og det har alltid vært vellykket.

Skrevet

Jeg synes også buffet høres bra ut. Da kan man mingle og spise og prate og ha det gøy samtidig. Du kan lage mye istand på forhånd. Lag et par forskjellige paier (kan fint spises kalde), lag pasta- eller couscoussalat, skjær opp forskjellig spekemat og legg på fat (server gjerne en hjemmelaget potetsalat til, som du også lager på forhånd), postei med champignon og bacon som Dallandra foreslår høres veldig godt ut, stekte kyllinglår, små skåler med oliven, soltørkede tomater, nøtter, grønnsaker med dip, forskjellige gode oster, og så selvsagt godt brød og smør. Alt kan lages og danderes på fat dagen før, sett på plast og oppbevar kjølig. Alt du trenger å gjøre samme dag er å kjøpe ferske, spennende brød hos en baker og sette fram fatene.

Skrevet

Da vi feiret 30 års dagene våre i vinter serverte vi gryterett med ris, salat og brød til. Jeg bestillte gryteretten gjennom kjent folk, så den slapp jeg heldigvis å lage selv. Vi var også 30 stk, så det blir jo en del når man skal lage til så mange.

Ellers så synes jeg ideen om buffet hørtes ganske grei ut da, for da kan du jo som sagt lage færdig det meste på forhånd. Og det kan jo være greit å slippe å stå med mat lagingen rett før gjestene kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...