Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #1 Skrevet 22. juli 2006 Jeg lurer på noe ang. odelsrett og odelstakst. Min far sitter med en gård som jeg og mine søsken har odelsrett på. Min far har kjøpt seg leilighet og har planer om å selge gården for så å flytte dit. Han vil at en av oss skal kjøpe det for landbrukstakst. Men jeg har hørt at vi har krav på grden til odelstakst, 40%. Har han rett til kreve landbrukstaksten av oss? Og en ting til: Kan han selge ut tomten og gjøre om huset til villa uten vårt samtykke?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 Hvis det er en gård, så gjelder vel visse regler som myndighetene har satt. Tror ikke man kan skille ut våningshuset uten videre, det tilhører gården? Det skal liksom være bomuligheter på en gård.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juli 2006 #3 Skrevet 23. juli 2006 Jeg vet ikke om han kan kreve at dere kjøper til landbrukstakst, men er det så urimelig om han ønsker det da? Angående det med tomt etc, så regner jeg med han kan selge all mark til f.eks. nabogården uten nevneverdige problemer, og beholde hovedhuset. Tviler på at han trenger deres tillatelse til dette, gården er faktisk hans.
Gjest joje Skrevet 23. juli 2006 #4 Skrevet 23. juli 2006 Er du sikker på at dere har odelsretten sammen da? Det vanlige er jo at den førstefødte har rett til odelen.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #5 Skrevet 23. juli 2006 Jeg vet ikke om han kan kreve at dere kjøper til landbrukstakst, men er det så urimelig om han ønsker det da? Angående det med tomt etc, så regner jeg med han kan selge all mark til f.eks. nabogården uten nevneverdige problemer, og beholde hovedhuset. Tviler på at han trenger deres tillatelse til dette, gården er faktisk hans. ← Det er vel lover for sånt, og jeg regner med det må avgjøres av kommunale myndigheter..? Det er vel ikke barebare å selge unna land eller gjøre om landbrukseiendom til villa hvis gården er av drivverdig størrelse.
Dona Skrevet 23. juli 2006 #6 Skrevet 23. juli 2006 Skal ikkje sei alt dette 100 % sikkert, men trur det meste stemmer! Den eldstre av søskene har fyrste odelsrett, så dei andre. Dersom far dekans selger gården til andre (som er vansklig å få til pga odelen, få som vil kjøpe) kan dei som har odel på gården ta den tilbake på odel eit år etter salget. Det gjeld då alle barn og barnebarn til den som sist eigde gården med odel (her gjeld også rekkefølgen med den eldste osv) Det vil bli vanskelig for far din å selge tomter frå landbrukseigedommen vil eg tru, litt usikker her. Har vel litt med evt reguleringsplaner osv å gjer også... Sjekk jordlova. Ang pris trur eg det går etter ein odelstakst, men usikker der også... Sjekk odelslova... Norgeslover: www.lovdata.no Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #7 Skrevet 23. juli 2006 Er du sikker på at dere har odelsretten sammen da? Det vanlige er jo at den førstefødte har rett til odelen. ← Ja, det er jeg fullstendig klar over, selv om jeg er et nummer langt uti rekken (nr6).
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #8 Skrevet 23. juli 2006 Uff, skjønner at vi må sjekke ut dette med advokat, det er ganske mye særregler ute og går.. Ganske spesielt forhold med familiesituvasjon, område, osv uansett. Tusen takk for hjelp alle sammen!
Gjest Blære ikke reg Skrevet 25. juli 2006 #9 Skrevet 25. juli 2006 Dere kan ta det helt med ro. Så lenge en av dere ønsker å bruke odelsretten og dere sier fra om det, vil faren deres aldri få konsesjon til å selge den til landbrukstakst. (Dette under forutsetning at gården er så stor at det kreves odel på den)
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2006 #10 Skrevet 25. juli 2006 Dere kan ta det helt med ro. Så lenge en av dere ønsker å bruke odelsretten og dere sier fra om det, vil faren deres aldri få konsesjon til å selge den til landbrukstakst. (Dette under forutsetning at gården er så stor at det kreves odel på den) ← Den er mer enn stor nok for å si det sånn. Vet du om han kan selge ut deler av tomten slik at den ikke lenger er stor nok? Jeg har ikke så god peiling på slike regler ol, har prøvd å lese litt men skjønner ikke helt hva ting vil si i praksis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå