Gå til innhold

Næringsakademiet

dragonfly

Anbefalte innlegg

Vet noen her ka det koster å gå på næringsakademiet, interiør, pr semester?

Fant ingenting om det inne på hjemmesiden.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

http://www.na.no/subjectinfo.asp?c=2&id=55612&nid=55639

Semesteravgift:

1 semester - heltid: Kr 34.250

2 semestre - heltid: Kr 66.500

3 semestre - heltid: Kr 99.750

4 semestre - heltid: Kr 133.000

2 semestre - deltid: Kr 50.000

Materiellkostnader kommer i tillegg.

Semesteravgiften justeres årlig.

Registreringsavgift

Registreringsavgift på kr. 1000,- kommer i tillegg ved 1.gangs kontrakt. Faktura sendes 1 uke etter at signert kontrakt er mottatt. Forfall er etter 10 dager.

Registreringsavgiften refunderes ikke ved en evt. avmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må eg betale dette bare for det semesteret ? :overrasket::hakeslepp: eller er det samlet alle 4 semesterene?

Endret av dragonfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må eg betale dette bare for det semesteret ? :overrasket::hakeslepp:  eller er det samlet alle 4 semesterene?

Hvis du leser litt mer enn bare den ene linjen, forstår du nok at det er for alle 4 semestrene tilsammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under på det Gjest 0041 sier. Jeg anbefaler heller trådstarter til å starte på utdanning som gir vekttall og som gir LITT mer tyngde mht utdanning enn NA.

Bortkasta penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med gjest og Scorpina. Disse skolene tjener grovt på mange hvert år. Utrolig mange føler at de ikke får noe igjen for studiet. Det var dyr moro og næringslivet er ikke interessert.

Synd at sånne skoler har lov til å drive på denne måten. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen råd da?

Jeg har lyst å studere interiør i bergen.

Vet dere hvilken skoler som tilbyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Flere skoler som tilbyr interiørutdanning av forskjellig grad, Saeria nevner da en av de to som tilbyr høgskoleutdanning i Norge og som vil gi deg tittelen "Interiørarkitekt" (etter å ha tatt en 5-åring utdannelse, 3 år BA+2 år MA), den andre er Kunsthøgskolen i Oslo. Trangt om plassene, det er 12 (?) plasser på hver av de to høgskolene for å komme inn på bachelor, det er opptaksoppgave som skal sendes inn rundt mars hvert år. De som er mest lovende blir så innkalt på intervju og flere opptaksprøver i juni, før det blir avgjort hvem som kommer inn.

Norges Kreative Fagskole (tidligere MI) tilbyr også interiørutdannelse i Bergen. Jeg tok to år på interiør ved MI i Trondheim og var veldig fornøyd med det jeg lært der, men jeg brukte de to årene som en innføring i faget, jeg forsøkte ikke å få jobb etterpå. Var kun noen i klassen min som fikk jobb innen interiørfaget etter de to årene, og det var i hovedsak de som var "voksne" (les: over 30). De fikk endel interessante jobber, flere andre (inkl meg) valgte videreutdanning, mens andre igjen hoppet over til et annet studie. Vet om etpar av de "unge" som fikk jobb som kjøkkenkonsulent og jobb i møbelbutikk, men det er jo litt overkill med 2-årig utdanning for det.

Jeg gikk ikke tegning, form og farge på vgs og hadde derfor ingen tegnebakgrunn før jeg startet, jeg lærte utrolig mye, mye på grunn av gode lærere. I et slikt fag er gode lærere alfa&omega, vi i Trondheim var veldig fornøyde med våre lærere, vet flere som var fornøyd med lærerene i Oslo, men vet og om noen som var veldig misfornøyd andre steder, Bergen har jeg desverre ikke hørt noe om.

Jeg brukte de to årene på MI for å lære meg grunnleggende teknikker, dataprogram og tenkemåte, søkte meg så til utlandet for å ta bachelor der, og etter tre år (valgte å ikke dra til et universitet jeg fikk godskrevet 1-1.5 år pga bakgrunnen fra MI) der så er jeg nå tilbake i Norge og skal begynne på master ved Kunsthøgskolen i Oslo. Jeg hadde IKKE kommet inn på universitetet i UK uten de årene på MI så for min del så var det verdt det, men det kostet jo litt. Prisene på slikt har dog virkelig gått opp siden jeg startet på MI, jeg betalte rundt 33-35k per år (ser NKF/MI koster 32k per semester nå).

Næringsakademiets studier har jeg ingen kjenskap til annet enn at det er ganske nytt og at jeg, utifra fagplanen da det kom (så gjennom den for morro skyld) syntes den så ganske mangelfull ut. MEN, dette er lenge siden, og de har muligens forandret mye. 133k for to år synes jeg uansett er *mye* penger for en utdannelse som mest sannsynlig ikke vil gi deg noen annen jobb enn feks kjøkkenkonsulent/jobbe på møbel-/designbutikker etc... Men som sagt, dersom du ikke har noen tegnefaglig bakgrunn, vet at dette er noe du har lyst til så kan du jo gjøre som meg og bruke det som en start og deretter søke på Kunsthøgskolen i Bergen i mars (oppgavene tror jeg blir lagt ut i januar/februar) og/eller evt søke utenlands (mange britiske universiteter har feks stand på utdanningsmessene og er villige til å se på mappa di for å så evt gi deg et tilbud om skoleplass på dagen!).

Av privatskolene i Norge så har jeg hørt mest positivt om IDSskolen på Strømmen (websiden deres derimot selger ikke akkurat studiet...), har og hørt endel positivt om Idefagskolen i Tønsberg, men vet ikke noe om interiørlinja der. NKI er greit nok dersom du skal kose deg med interiør på privat basis, men du lærer nok ikke på langt nær så mye som du vil når du faktisk går på skole. Var en i klassen min på MI som hadde begynt på NKI og endte opp med å starte på MI fordi hun innså at hun ikke ville lære nok (hun var en av de som gikk til en meget bra jobb etter studieslutt).

Lykke til i hvertfall, dersom det er noe mer du lurer på så er det bare så spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

MI i Bergen har vel fått mye pes i avisene, spesielt for journalistkursene sine. Ellers så henger jeg meg på den negative omtalen av NA. Å gå der var det mest bortkasta jeg noen sinne har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-
er ikke norges kreative fagskole bare Mi i forkledning da?

Jo, jeg skrev jo det. Jeg personlig har GOD erfaring med de, men som sagt, det kommer veldig an på lærerene om studiet blir bra eller ikke. (og slike skoler vil aldri kunne måle seg med en høgskole/universitetsutdanning innen faget...desverre er det ikke like lett å ta en slik i Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...