Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #1 Del Skrevet 22. juli 2006 Jeg vet at det har vært noen tråder om dette tidligere, men jeg har nå fått vite at jeg har kommet inn på psykologi på universitet i Bergen. Det var ikke førstevalget mitt, og det er også så mye annet jeg vil studere at jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har selvfølgelig interesse for det, vet bare ikke om jeg er motivert nok til å hoppe inn i den tøffe konkurransen om å komme inn på 2. året. Har også studert et år allerede, så jeg er litt lite lysten på å ta enda et årsstudium som ikke fører frem til noe. (Selv om det alltids kan komme godt med senere) Så det jeg trenger er altså litt informasjon om studiet, både faglig og sosialt. Har lest en god del fra før om at det er tungt og vanskelig pensum og at mye av det er på engelsk. Har også hørt at det er veldig lite undervisning og mye selvstudie, men det er jeg for så vidt vandt med fra før, så det skal nok gå bra. I tillegg lurer jeg på hvordan det ligger an med det sosiale. Siden det er så store klasser og så lite undervisning tenker jeg at det må være fryktelig vanskelig å bli kjendt med noen. Er det noen slags fadderordning der? Hadde vært veldig takknemlig om noen som har studert der (eller på et av de andre universitetene) kunne fortelle litt om studiet, og hvor vanskelig det egentlig er å komme inn. Jeg har alltid vært flink på skolen, men får veldig sjeldent 6/A-er, er vel en typisk 5/B-student Er det forressten noen andre her som skal studere det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 24. juli 2006 #2 Del Skrevet 24. juli 2006 Har ikke studert det selv, men kan likevel si litt hvert fall Det aller meste av pensumet er på engelsk. Jeg vil si at det er ca like "tungt" som alle andre fag jeg har vært borti... Vet ikke hva du er vant til, men jeg tror ikke pensumet er veldig mye tyngre enn annet pensum. Lite undervisning og mye selvstudie stemmer, ja. Det er fadderordning der. Som på alle store fag blir man ikke automatisk kjent med folk slik man gjør i en klasse på videregående, men hvis man legger ned litt intiativ er det ikke vanskelig! Prat med folk på forelesninger og ikke minst seminargrupper, bli med på sosiale arrangementer og grupper, så blir du kjent med noen skal du se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susannah Skrevet 25. juli 2006 #3 Del Skrevet 25. juli 2006 Jeg har tatt noen av psyk-fagene paa UiB. Det krever selvdisiplin - og du boer vaere ganske motivert, det krever mye av deg. I allefall hvis du satser paa de virkelig gode karakterene. Men hvis du gaar aktivt inn for det, er det store muligheter for aa jobbe sammen med andre i seminargruppene, og selvfolgelig kan man jo lage egne kollokviegrupper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå