Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #1 Skrevet 22. juli 2006 Her i landet finner jeg ikke potetsalat! Og grillingen her er så tørr i forhold til NOrge! Så nå skal jeg ta saken i egne hender. Er forøvrig en dårlig kokk... Men har noen en god, enkel oppskrift på potetsalat? En kald en. Takk på forhånd
Tusenfryd Skrevet 22. juli 2006 #2 Skrevet 22. juli 2006 En dåse rømme En pose majo Litt tabasco Salt Pepper En halv opphakket løk Opphakket sylteagurk Litt sylteagurksaft Hakket hvitløk, et fedd eller to eller mer om du liker 10-20 poteter avhengig av størrelse, kuttes i småbiter, kokes og avkjøles før de røres i drassingen. Om det blir for mye potet, spe med mer rømme eller majo eller sylteagurksaft, om det blir for tynt, ha i flere poteter. Kan enkelt varieres med ulike krydder, fx dill hvis du skal ha til fisk, utrørt blåmuggost etc. Det kan også være godt med salami i små biter, purre, basilukum etc.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #3 Skrevet 22. juli 2006 (endret) En dåse rømme En pose majo Litt tabasco Salt Pepper En halv opphakket løk Opphakket sylteagurk Litt sylteagurksaft Hakket hvitløk, et fedd eller to eller mer om du liker 10-20 poteter avhengig av størrelse, kuttes i småbiter, kokes og avkjøles før de røres i drassingen. Om det blir for mye potet, spe med mer rømme eller majo eller sylteagurksaft, om det blir for tynt, ha i flere poteter. Kan enkelt varieres med ulike krydder, fx dill hvis du skal ha til fisk, utrørt blåmuggost etc. Det kan også være godt med salami i små biter, purre, basilukum etc. ← vet ikke om dette er et kokkeord, men hva er "en dåse rømme" ? En anna ting, skal potetene virkelig kuttes i biter før det kokes? Vil gjerne ha oppskrifter som passer grillmat, ellers spiser jeg potetsalat til roastbeef også Takk for svar :D Endret 22. juli 2006 av Chic
Pooh Skrevet 22. juli 2006 #4 Skrevet 22. juli 2006 Mine to favoritt oppskrifts sider: www.artoftaste.no www.mat.no Selv lager jeg potetsalat paa slumpen med poteter (kokt med skallet paa, saa skrelt og avkjolt), eplebiter, hakket lok. Blander saa passe mengde med ca 50/50 majones og lettromme, litt salt og pepper, litt eddik (sitronsaft hvis jeg ikke har eddik). Mikser tilslutt dette med potetene, eplebitene og loken. Setter til avkjoling et par timer. Elsker potetsalt om sommeren!
Amanlis Skrevet 22. juli 2006 #5 Skrevet 22. juli 2006 vet ikke om dette er et kokkeord, men hva er "en dåse rømme" ? Takk for svar :D ← Hihi, en dåse er vel en boks vil jeg tro.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #6 Skrevet 22. juli 2006 Hihi, en dåse er vel en boks vil jeg tro. ← hehe det kan det kanskje være ja... Men lurer fremdeles på om en dåse er et kokkeord? Som kanskje betyr boks? Eller noe anna rart?
Amanlis Skrevet 22. juli 2006 #7 Skrevet 22. juli 2006 (endret) hehe det kan det kanskje være ja... Men lurer fremdeles på om en dåse er et kokkeord? Som kanskje betyr boks? Eller noe anna rart? ← Jeg tror vi tenkte dåse som det samme, men så vidt jeg vet er dåse en boks. Bare tenk på gamle damer som hadde pudderdåser, eller spilledåser. Dåser er kanskje et dialektord fra der Tysenfryd kommer fra??? *ikke tenke stygt her* Endret 22. juli 2006 av Værjenta
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #8 Skrevet 22. juli 2006 Jeg tror vi tenkte dåse som det samme, men så vidt jeg vet er dåse en boks. Bare tenk på gamle damer som hadde pudderdåser, eller spilledåser. Dåser er kanskje et dialektord fra der Tysenfryd kommer fra??? *ikke tenke stygt her* ← godt poeng hihi
Arkana Skrevet 22. juli 2006 #9 Skrevet 22. juli 2006 Her finner du oppskrift på min favoritt. Høres kanskje litt mer komplisert ut fordi du må lage majones selv istedet for å klemme den ut av en pose, men det er vel verdt det.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #10 Skrevet 22. juli 2006 Her finner du oppskrift på min favoritt. Høres kanskje litt mer komplisert ut fordi du må lage majones selv istedet for å klemme den ut av en pose, men det er vel verdt det. ← Den så god ut!
Ugla Skrevet 22. juli 2006 #11 Skrevet 22. juli 2006 Har vært flere tråder her på "mat og drikke" om potetsalat de siste ukene. "Bla" litt bakover, så finner du sikkert noen...
Tusenfryd Skrevet 23. juli 2006 #12 Skrevet 23. juli 2006 Dåse - vel, det er et slangord i Frydehuset. Og ja, som noen har gjettet, er det et beger. Vanlig størrelse Om potetene skal skjæres i biter før de kokes? Det er smak og behag. Jeg gjør det. Og ofte skyller jeg dem i kaldt vann også for å kjøle fort og dermed reduserer tillagingstid betraktelig. Det er fordi jeg er lat. Jeg skreller dem heller ikke. Og mange synes sikkert at de da blir utvannet og renset for næringsstoffer etc. Helt riktig. Men jeg gjør nå det. Det korrekte er selvsagt å kose dem hele, skrelle dem forsiktig og så dele i biter. Forøvrig lager jeg ofte til potetsalaten til dagen før eller i det minste noen timer om mulig, slik at smaken og alt får satt seg litt skikkelig.
Tusenfryd Skrevet 23. juli 2006 #13 Skrevet 23. juli 2006 Koke, ikke kose... eller - hva med en kost potet? De er jo så koselige...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå