Gå til innhold

Menssmerter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Auu :( det pleier da ikke å gjøre så vondt! Krøp nettopp til sengs med ei varmeflaske, det hjelper litt da.....det jeg lurte på, var hva dere pleier å gjøre mot menssmerter, og hvordan det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er mulig å få ok smertestillende på apoteket uten resept som er ment for menssmerter. Ellers er varmeflaske godt å ha.

Selv har jeg vært så alvorlig plaget av det, at jeg svimer av, spyr, har diare og fungerer ikke overhodet. Løsningen har vært å gå på p-piller, nå merker jeg ingen ting bortsett fra litt murring i ryggen noen dager.

Snakk med legen din om dette. Husk at du har mensen 5 1/2 år av livet, så man må kunne fungere i denne tiden også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg alt for godt igjen!

Hadde også fryktelig vondt :evil: før jeg begynte med p-piller. Har fremdeles vondt de 2 første dagen, men ikke mer enn at jeg klarer meg uten smertestillende.

Men før jeg begynte med p-piller pleide jeg å ta 3 Ibux eller andre smertestillende (ikke paracet) med en gang jeg kjente antydning til at det begynte å gjøre vondt. Da slapp jeg å ha det vondt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg er ikke plaget med PMS/sterke menssmerter men hvis jeg har litt vondt ett par timer rett etter at mensen har begynt så legger jeg meg flatt på gulvet med en pute under hodet mens jeg spenner og slapper av i magemusklene 20-30 ganger med en tung bok på nedre del av magen.

Det pleier å hjelpe veldig bra, dessuten er det fin-fin trening.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er Naproxen tabletter . Disse er respetfrie og beregnet på menssmerter. Tar en eller to - og dette hjelper vanligvis hele dagen. Har smerter de to eller tre første dagene. tar man naproxen ved begynnende smerter - så virker de best. Før tok jeg mange paracett uten at det hjelp ...og det var jo farlig å ta så mange. varmeflaske gjør vondt værre for meg. Før jeg begynte med naproxen hendte det at jeg måtte legge meg - og lå og vred meg i smerte - det slipper jeg nå.

Så det er mitt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør jeg ingen verdens ting lenger, ettersom p-pillene har fjernet (midlertidig...) det problemet. Før var jeg imidlertid helt død de første to mensdagene, og løsningen var paracet, varmeflaske (evt. dusjen), pusteøvelser... Det hjalp jo litt, men det dumme med smertestillende er at de bare fjerner smerten, og ikke årsaken til smerten. Derfor har jeg gått til homeopat en stund, og hun har funnet ut hvilke medisiner jeg skal ha, men jeg er ikke noe flink til å ta dem... I perioder har det virket veldig bra, men så glemmer jeg medisinen, og så er vi tilbake til start... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Til Englepusen:

Tilgi min nysgjerrighet, men nå begynte jeg å lure litt. Leste for en stund siden innlegget du skrev under en tråd om Roaccutane, hvor du bl.a. sa: Jeg, mannen englepus, har brukt Roaccutane Greit nok, men nå skriver du at du har hatt sterke menssmerter? Jeg føler meg slem som lurer på dette men...Er du mann eller er du kvinne? Du virker jo veldig kvinnelig! Hvis du er en gutt som har tatt kjønnsskifteoperasjon, man får vel ikke menstruasjon da, eller...?? Er det jeg som er helt dum?

Klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig sterke menssmerter i mange år, helt fra jeg fikke den første gang. Før jeg fant ut av Naprosyn/naproxen så lå jeg timesvis på badeguldet med hodet i skåla og vrei meg i smerte. Ikke klarte jeg å gå heller for beina bar meg ikke .I perioden jeg gikke på p-piller hjalp det noe, men jeg tok fortsatt en pillle. De siste ørten årene har jeg ikke gått på pillen og bare tatt naproxyn/sen. (er samme virkestoffer) Jeg tar en-to piller når mensen starter, jeg må ta de med en gang.

Så for noen mnd siden leste jeg at det ikke var smart å ta naproxen hvis man ville bli gravid fordi en kunne bli midlertidig ufruktbar. SÅ jeg sluttet og jeg grudde med så til mensens første dag. Hadde sett for meg den gamle leksa med timesvis spying på badet. Men det gikk bra, begynt med smerter ca 3 dager før mensen, men de var til å holde ut og det samme var hele perioden. Gjett om hvem som ble overrasjet. Og når neste mens kom så skjedde det samme. Vondt ja, men jeg øver meg på å forskyve smerteterskelen min for å være litt tøff til hvis jeg er så heldig og får føde.:hoho:

Så nå murrer det i magen, enten fordi mensen er i anmars, eller pga andre ting.

Og det glemte jeg å si, syne sikke legestanden ga meg noen smarte tips, jeg var innom flere leger før de nevnte naproxyn. Drittsekker synes nå jeg. Der jeg tok andre piller og spydde i vilden sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auu :( det pleier da ikke å gjøre så vondt! Krøp nettopp til sengs med ei varmeflaske' date=' det hjelper litt da.....det jeg lurte på, var hva dere pleier å gjøre mot menssmerter, og hvordan det hjelper?[/quote']

selv er jeg blant de "heldige" som er fullstendig slått ut første mensdag hvis jeg ikke medisineres på noen måte - sterke smerter, kvalme/oppkast, kaldsvette, svimmelhet og en og annen besvimelse i ny og ne :sur: :veldigsur: :sur:

for meg har imidlertid kombinasjonen diane p-piller og brexidol smertestillende gjort en kjempeforskjell. sist jeg ikke gikk på p-piller hadde jeg en stående avtale med legen min om at jeg kunne ringe han for sykemelding denne ene dagen hver måned (benyttet ikke alltid tilbudet, men ibant var det uunngåelig), mens nå klarer jeg som oftest å kreke meg gjennom arbeidsdagen og så heller krype under dyna og lukke verden ute når jeg kommer hjem igjen.

for meg er det ikke noen vits i de reseptfrie midlene som f.eks. ibux og paralgin forte hjelper heller ikke stort mer enn å skvette vann på gåsa. brexidol hjelper imidlertid i massevis ettersom den bygger på et annet virkestoff. ikke sikkert den gjør mirakler for deg, men det kan da i det minste være verdt å lufte det med legen din.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...