Jente19 Skrevet 22. juli 2006 #1 Skrevet 22. juli 2006 Noen som har prøvd ammeskjell?? Er det noe man bør kjøpe? http://momshells.dk/shop/index.php?cPath=2...0dc6e3a55c67a60
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #2 Skrevet 22. juli 2006 Har ikke prøvd det selv, men vet at mange bruker det spesielt rett etter fødsel, fordi brystvortene er så sinnsykt såre. Ta deg en tur på stranden og plukk de selv, så sparer du de pengene...
Gjest Fantus Skrevet 22. juli 2006 #3 Skrevet 22. juli 2006 Du får uansett kjøpt albueskjell (er det de heter på norsk) på de fleste norske apotek, så du kan jo bare vente littt og se om du trenger noe til å beskytte såre brystvorter med eller ikke
Gjest Dalwhinnie Skrevet 22. juli 2006 #5 Skrevet 22. juli 2006 Jeg fikk kjæresten til å kjøpt slike til meg da jeg lå på sykehuset, men det ble aldri til at jeg brukte dem pga at jeg lakk så utrolig mye, og heller brukte gode absorberende ammeinnlegg og oppsamlingsskjold.
Coria Skrevet 23. juli 2006 #6 Skrevet 23. juli 2006 Jeg skal kjøpe meg ammeskjold ← Jeg ville ikke kjøpt noe sånt før man ser hva man har bruk for. Selv måtte jeg amme med brystskjold i flere måneder, fordi sønnen min ikke greide å få tak på brystvorten. Men det er ikke anbefalt, for det er vanskeligere for babyen å suge og det stimulerer ikke like mye til melkeproduksjon. Jeg kan heller ikke si at det hjalp noe særlig når jeg hadde såre brystvorter. Hørt flere som sier det samme. Sønnen min var heller ikke så glad i å bytte mellom skjold og ikke, så når vi først begynte å amme uten, så nektet han skjold.
LilleMy Skrevet 23. juli 2006 #7 Skrevet 23. juli 2006 Ja, jeg brukte det og fant det som rene vidunderkuren for såre og grusomt vonde brystvorter rett etter en fødsel. Forsøkte først ammeskjold og syntes det var noe tull uten noe lindring, salver hjalp meg heller ikke. Smurte litt fersk brystmelk rundt brystvorten før jeg la skjellet mellom meg og bh. Anbefales mao. veldig!
cappocino Skrevet 23. juli 2006 #8 Skrevet 23. juli 2006 Mulig du kan få albueskjell på sykehuset hvis du plages av såre brystvorter, jeg fikk mine der men brukte de kun en dag! Det var sååå fuktig og sårene (ja, jeg hadde store sår som blødde i to uker) grodde ikke. Syns nesten skjellene gjorde vondt verre, redningen for meg ble salven "pureLan" og engangsinnlegg, brukte de til Medela som du får kjøpt på allianseapotekene, de syns jeg fungerte best. Ikke kjøp skjellene før du vet at du trenger de, og mulig får du også de på sykehuset.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #9 Skrevet 23. juli 2006 Med førstemann opplevde jeg å få store blødende sår som ikke ville gro, selv om jeg brukte ammeskjold. Noe som var et evig mas. De skal jo steriliseres for hver gang osv. Med nestemann ba jeg om albueskjell på sykehuset, og det var den reneste vidundermedisinen. Såre brystvorter ble leget i på no time. Du får en vakuum effekt av dem, og når du lekker litt melk blir denne liggende inni skjellene. Og morsmelk har en antiseptisk virkning, og sammen med salter/mineraler som skjellene avgir, skal dette virke både lindrende og forebyggende. For sikkerhet skyld brukte jeg vanlige ammeinnelegg utenpå skjellene. Og ikke minst for å få en litt mer naturlig fasong på brystet. Det så jo unektelig litt spist og rart ut gjennom bluser og t-skjorter, når jeg gikk med albueskjell oppi bh'en.
Engel Skrevet 24. juli 2006 #10 Skrevet 24. juli 2006 Jeg har et par liggende fra forrige gang som jeg ikke har brukt, vi fikk nemlig dreisen på amminga med det samme så jeg ble nesten ikke sår i det hele tatt. Men du får kjøpt skjellene på apoteket og de koster ikke mye, så det er ikke så dumt å kjøpe et par og putte i sykehusbagen.
Gjest Gjest_Cille_* Skrevet 2. august 2006 #11 Skrevet 2. august 2006 De danske kopiene som selges i den annonsen er alltfor små og kan gjøre vondt værre. Norske jordmødre anbefaler minimum 5 cm skjell dette for att det skal bli nok luft rundt vorten. Se Albueskjell Norge
Imax Skrevet 2. august 2006 #12 Skrevet 2. august 2006 Jeg har brukt sånne i silikon, de funker kjempebra for meg. Betalte 80 spenn omtrent. Klarer å veksle bra mellom å bruke dem og ikke, så jeg gjør begge deler. Salve er også alfa og omega, det er helt sikkert. Sterilisering har jeg ikke akkurat gjort så mye, skylder dem i veldig varmt vann (hm, kanskje ikke så bra, men det ser ikke ut til at det er så farlig... )
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #13 Skrevet 3. august 2006 er brystskjold og brystskjell det samme? det høres nesten sånn ut.
tass2406 Skrevet 3. august 2006 #15 Skrevet 3. august 2006 Min kjære søster har vært plaget med sår på ene brystvorta og spurte ca 20 forskjellige sykepleiere på NEO på St. Olavs om hva de anbefalte. Smøre inn brystvorta med morsmelk og la det lufttørke! De anbefalte IKKE albueskjell pga faren for soppdannelse....... Så hun har smurt og luftet, og såret blir borte!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå