Gjest fiffi Skrevet 22. juli 2006 #1 Skrevet 22. juli 2006 Jeg er samboer og lurer på hva som er forskjellen på å være samboer og gift. Er det lurest å være gift eller samboer dersom man ser vekk fra det romantiske aspektet med frieri, forlovelse og bryllup?
Maja23 Skrevet 22. juli 2006 #2 Skrevet 22. juli 2006 Strengt tatt så går det på en måte opp i opp om man er samboer eller gift i dag. Har man vært registrert samboer i mer enn to år,bli man regnet som gift når det gjelder div offentlige innstanser. Men jeg vil si at det på sett og vis er en fordel og gifte seg etterhvert med tanke på barn og arv etc. Mange setter opp samboer kontrakter og det er heller ikke så dumt.
Gjest *Just-Me* Skrevet 22. juli 2006 #3 Skrevet 22. juli 2006 Det er vel egentlig ingen stor forskjell på det å være gift eller samboer bortsett fra gifteringene og event. samme etternavn Det er vel mest praktisk og lettere å være gift med hennhold til barn, arv, visst det skulle skje at dere går fra hverandre osv. Er man samboere er det nok viktig å sette opp kontrakter, slik at man er sikkret visst man skulle gå fra hverandre. Skulle jeg velge ville jeg nok helst vært gift (selv om så mange skiller seg...) Men jeg er av den romantiske typen som synes det er viktig med giftemål da...
Gjest Pet Skrevet 22. juli 2006 #4 Skrevet 22. juli 2006 Det er vel egentlig ingen stor forskjell på det å være gift eller samboer bortsett fra gifteringene og event. samme etternavn ← Man kan kjøpe seg ringer og bytte etternavn uten å gifte seg.
Gjest Gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #5 Skrevet 22. juli 2006 Om man ikke gifter seg er det viktig å sette opp testamente og samboerkontrakt. Ellers risikerer man at dersom samboeren dør arver hans/hennes familie alt og man mister alt, inkludert sitt eget hjem.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #6 Skrevet 22. juli 2006 Om man ikke gifter seg er det viktig å sette opp testamente og samboerkontrakt. Ellers risikerer man at dersom samboeren dør arver hans/hennes familie alt og man mister alt, inkludert sitt eget hjem. ← Dette er vel den eneste store forskjellen, praktisk sett.
Gjest allium Skrevet 22. juli 2006 #7 Skrevet 22. juli 2006 Samboere har ikke gjensidig forsørgelsesplikt, slik som ektefeller har. Og hvis et ektepar kjøper hus, den ene er hjemmeværende og den andre jobber, regnes huset som anskaffet av begge. Er de samboere, eies tingen av den som offisielt har kjøpt den. Arvereglene er allerede nevnt. At man får så mange flere rettigheter etter to års samboerskap, er en myte.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #8 Skrevet 22. juli 2006 Når det gjelder jobbing i utlandet, kan ektefelle i mange tilfeller bli med(forskningsopphold for eksempel), og får da dekket kost/losji o.l. Dette er en god grunn for meg, ihvertfall.
~Belle~ Skrevet 23. juli 2006 #9 Skrevet 23. juli 2006 Samboere har ikke gjensidig forsørgelsesplikt, slik som ektefeller har. ← Jeg hadde forsørgerplikt overfor min mann før vi ble gift, i en periode han var uten jobb.
the Sun Skrevet 24. juli 2006 #10 Skrevet 24. juli 2006 Om man desverre velger å gå hvert til sitt har man som gifte lover og regler man kan forholde seg til. Og man kan foreksemple overføre en bil til den andre uten omregistreringsvagift. Som en gjest sier er det også enklere for ektepar å reise sammen til utlandet om den ene parten skal jobbe der. Arveavgift og rettigheter til arv før eventuelle barn spiller også inn. Kort summert vil jeg si at når man lever lykkelig sammen har det ikke så mye å si som den dagen det skjer noe uforutsett. Og vil man bare ha forholdet registrert for å sikre seg seg selv tar det faktisk ikke mer enn 15 min å inngå borgerlig ekteskap, pluss den tiden det tar å fylle ut papirer og sende de inn. (Men det tar over et år å bli skilt, 1 års seperasjonstid pluss behnadlingstid hos fylkesmannen)
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2006 #11 Skrevet 24. juli 2006 Jeg hadde forsørgerplikt overfor min mann før vi ble gift, i en periode han var uten jobb. ← Ikke i følge loven, nei, det har bare ektefeller.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #12 Skrevet 24. juli 2006 Arv er den aller viktigste grunnen til at det er lurt å være gift. Det finnes også andre forskjeller som man kan lese om i en brosjyre som kan lastes ned her : http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/bondevi...007/dok-bn.html Det er veldig viktig å kjenne til forskjellene når man tar valg om samlivsform. Det er alt for mange som ikke har peiling på hva de utsetter seg for når de flytter sammen. Velger man samboerskap er det lurt å skrive kontrakter og hvis man har felles barn er det en god ide å ordne testamente. Å være samboer i 2 år forandrer litt, men langt fra det viktigste.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #13 Skrevet 24. juli 2006 Om man ikke gifter seg er det viktig å sette opp testamente og samboerkontrakt. Ellers risikerer man at dersom samboeren dør arver hans/hennes familie alt og man mister alt, inkludert sitt eget hjem. ← Ektefeller er IKKE livsarvinger. Dersom den ene ektefellen dør i et barnløst ekteskap er det fremdeles dennes slekt som er arvinger (altså foreldrene evnt deres arvinger). Derfor er det viktig at barnløse ektefeller også oppretter testamente. "Automatisk" er det vel 1/12 del av ektefelles eiendeler man arver, ikke alt (så svigerforeldre kan godt stikke av med hus og bil).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå