Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg innrømmer det så gjerne. Jeg er mann, 31 år og helt håpløs når det gjelder klær, moter, design, farger og slikt. Helt håpløs, sier jeg. Men jeg har nå omsider skjønt at det er på tide å fornye seg litt.

Jeg har kikket litt på de svenske bildene av "folk på byen" som det er referert til i noen tråder tidligere, men de hjelper meg egentlig ikke så veldig mye.

Så da lurer jeg litt... :sjenert:

Er det noen som kunne tenke seg å hjelpe meg? Jeg tenkte litt sånn "personlig innkjøper"-aktig, for det blir vel litt vanskelig å gjøre det over nettet?

Endret av BlueEyes
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

*Om du vill se kuul ut på byen kjøp:

1x Svart Blazer (1000kr pr).

1x Hvit shorte, med hvit tshorte under. ( 300-600+50-100 Kr pr )

1x Blå olabukse med halvstor beltespenne. (400-800 kr pr olabukse)

1x Par svarte sko.(600-1000 kr pr)

*Da har du basisen for mange klesvalg.

Kjøp så noen shorter(300-600kr pr), gensere(200-300kr pr) som er til å ha over shortene, vanlig gensere(200-400kr pr) og et par belter (200-500kr pr) til du liker. Kjøp så helt nye sett med svarte og hvite tshorter (50-100 kr pr) og en bunke med underbusker(100 kr pr).

Sånn, da er garderoben din oppdatert og jeg tror når du først har kommet så langt og brukt noen av klærene vill du ettervært bli med komfortable med hva du selv liker å kjøpe i butikken.

*Bra billige herre butikker:

Jack&Jones

( Altid kuule herreklær til en billig penge. Ikke Fretex billig, men her får du kvalitet for lavest pris! )

H&M

( Har store herre avdelinger hvor du ikke går "feil". Kjøp bukser og div her)

Dressman

( Men ikke kjøp bukser her. veldig gubbete bukser. )

Carlings

( Ikke billig, men de har alltid flere kuule bukser enn de andre butikkene. Også har de flere passformer, men alle bukser ligger rundt ca 800. )

*Husk du kan spørre om hjelp, men det er ikke alle som jobber i klesbutikker som er helt ærlige. Ja, også vill dem altid vise deg det dyreste om du spør dem om hjelp....

Noen er selvfølgelig veldig flinke. Bruk gjærne mannlige ansatte så slipper du å gå ut av butikken med "søte klær" som den jenta du spørte syntes du passet/så så søt ut i.

My 2cent. Håper det hjalp noe.

Mann 27

Skrevet
*Husk du kan spørre om hjelp, men det er ikke alle som jobber i klesbutikker som er helt ærlige. Ja, også vill dem altid vise deg det dyreste om du spør dem om hjelp....

Nettopp... En av mine "leveregler" er at man aldri skal ta en selgers ord for god fisk. Og det var jo nettopp derfor jeg endte opp her med spørsmålet mitt.

My 2cent. Håper det hjalp noe.

Jeg ble jo litt klokere, da. Men kan ikke akkurat si jeg føler meg "utlært" av den grunn.

Men takk for innspillet - jeg tar det med meg videre.

Gjest Gjest
Skrevet

du må bare prøve deg frem. se på klær som du synes er fine, og sette de sammen. øvelse gjør mester!

det kan være lurt å se på bilder i diverse kataloger eller nettsteder som hm og laredoute for å hente inspirasjon. da blir det litt enklere når du skal i butikken, når du har noe å gå etter.

Skrevet

Uff, hvis du skal fornye deg, ikke gå for olabukse og blazer + diger beltespenne! Det er gørrkjedelig og ekstremt usexy! Trenger ikke flere sånne følge-strømmen-menn nå!!

Vil gjerne foreslå noen digge jeans, kule t-skjorter og sneakers, men når alt kommer til alt, så må du velge noe du føler deg vel i!!

Foreslår at du plukker deg ut et plagg du liker SKIKKELIG godt, og så jobber du deg ut i fra det over lengre tid, og før du vet ordet av det har du en ny garderobe! :blunke:

Eller, det beste er egentlig å få deg dame! :legrine:

(Regner med at du ikke er homofil, siden du ikke vet hvordan du skal kle deg!) :ler::klem:

Lykke til! :klem:

Gjest Nanna
Skrevet

Der finnes ingen fasit, alle har vel litt forksjellige meninger om hva akkurat de vil ha. Alderen spiller inn her! Se deg rundt, sjekk ut hva folk bruker, hva liker du - ta en runde i butikkene, det er ditt valg! Det viktigste er at du finner en stil som kjennes helt riktig for deg.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg innrømmer det så gjerne. Jeg er mann, 31 år og helt håpløs når det gjelder klær, moter, design, farger og slikt. Helt håpløs, sier jeg. Men jeg har nå omsider skjønt at det er på tide å fornye seg litt.

Jeg har kikket litt på de svenske bildene av "folk på byen" som det er referert til i noen tråder tidligere, men de hjelper meg egentlig ikke så veldig mye.

Så da lurer jeg litt... :sjenert:

Er det noen som kunne tenke seg å hjelpe meg? Jeg tenkte litt sånn "personlig innkjøper"-aktig, for det blir vel litt vanskelig å gjøre det over nettet? Jeg er stort sett i Arendalsområdet, men det hender jo jeg tar en tur til Kristiansand eller Oslo.

Second hand, absolutt! Det er slafs. Og gro deg kinnskjegg hoho!

Skrevet
Eller, det beste er egentlig å få deg dame! :legrine:

Jeg vet... men de to problemene henger på en måte sammen, vet du... :sjenert:
Skrevet

du har ikke noen venninder eller venner som kan hjelpe deg da?

eller en kollega, kvinnelig eller mannlig, som du kan be om assistanse fra?

ei venninde av meg er shoppingassistent til en av sine kollegaer, det er ikke noe mellom dem, men han er håpløs med klær og vet det, slik du tenker, og hun blir helt greit med ham og hjelper til.

hva du bør kle deg i kommer helt an på hva slags type menneske du er, tror du du vil like best å være avslappet stilig eller litt typete kanskje? synes du litt dress, skjorte og blazer er stilig så hør på første innlegger, er ikke det heeelt deg, så prøv å finne noe annet.

er du olabuksemenneske så er ting litt enklere, det er ikke nødvendigvis enklest å finne en kul olabukse om man ikke har øye for det, men det er ihvertfall mange muligheter til matching oventil.

finn først ut hvilken type du er, se deg litt rundt når du er blandt folk, se litt på hvordan andre kler seg og se om du ser noe du føler hadde vært bra å gå i. da har du ihvertfall en pekepinn å gå utifra som gjør det enklere å be om hjelp enten av bekjente eller i butikken.

og det GÅR faktisk an å be om hjelp og samtidig si ifra at du vil se feks stilige bukser i litt forskjellige prisklasser, ikke bare de dyreste. og finner du noe du synes er kult, men for dyrt, vel, da vet du kanskje litt mer hva du er ute etter ihvertfall? da kan du enten spør der, om de har noe liknende, samme stil, men som er rimeligere eller du kan gå ett annet sted å beskrive hva slags stil du er ute etter og ca prisklasse siden du da vet litt mer om hva slags pris du synes er for dyr.

lykke til. :)

Skrevet

blazer og hvit skjorte er ihvertfall dønn usexy og særs med halvstor beltespenne...?!

Gå inn på carlings eller JC og få de til å finne ei kul dongeri med god passform og litt tettsittende overdeler hvis du er slank. Ei kul t skjorte gjør også susen... Et par birkenstock sandaler er kult til den stilen. Og så tar du deg en tur på sven tvedt optiker i kristiansand og får deg et par RÅÅÅ solbriller. Damene der vet å dille.

Og så... må du ha en kul sveis. Hår gjør myyyye. Gå til en frisør på rundt 25...ikke 45..

Skrevet
blazer og hvit skjorte er ihvertfall dønn usexy og særs med halvstor beltespenne...?!

Jo, jeg luktet vel egentlig lunta da jeg leste tråden hvor han spurte om det ville være kult å bruke skotsk kilt... :overrasket:

Takk for tipsene, forresten. Får se hva jeg kan klare å gjøre ut av det.

Skrevet
du har ikke noen venninder eller venner som kan hjelpe deg da?

eller en kollega, kvinnelig eller mannlig, som du kan be om assistanse fra?

Jeg har egentlig ikke noen venner som er så nære at jeg vil spørre dem om dette. Og kolleger...? Når man jobber som selvstendig næringsdrivende blir det heller få av dem...

Men takk for at du tok deg tid til å svare. På en måte har du inspirert meg litt til å prøve å få til noe selv. (Selv om tidligere erfaring tilsier at jeg burde overlate dette til noen andre.)

Gjest Gjest
Skrevet
Jo, jeg luktet vel egentlig lunta da jeg leste tråden hvor han spurte om det ville være kult å bruke skotsk kilt... :overrasket:

Takk for tipsene, forresten. Får se hva jeg kan klare å gjøre ut av det.

Ja, jenter er rare. Først sier dem "gå med det du liker og vær en selvstendig mann" for så til "ikke gå med det eller det...". Angående kiltet så er det en slik ting man gjærne spør om først, det betyr ikke at alle klærene mine er slike.

Ønsker du å gå for siste mote, som helt sikkert jenter vill like den måneden det er i mote , så gjør det, men om du ikke har planner om å kjøpe klær veldig ofte og bruke mye penger på det så er det greit å ha en "main stream still" som passer inn der du bor, eller viktigere, blant dine venner.

Blazer olabukse osv er klassik, ja, men min erfaring er at da passer man inn bortimot over alt. Med untakk av blizhuset eller enkelte barer hvor folk går med værdagsklær på byen. Ikke at det er noe du MÅ velge, eller MÅ være fra Europa til å bruke lol, men jeg anbefaler ikke å gå for "siste mote" første gangen du skal oppdatere garderoben. Da ser man teit ut etter en måned eller to... og det er ingen som ser kuul ut i siste mote på byen når kroppsspråket sier at dem ikke er sikker på at "dette er kuult eller ikke".

De klærene som Millis sier du kan kjøpe på JC og Carlings, eller det "ikke klassiske" undertøy+olabukse-blazer hehe, kan du få mange andre steder uten at du er blakk etter to antrekk. Og Millis, "halvstor" beltespenner er det alle går med. Det ekke ment i størrelsen "Texas Ranger". Jeg kan ikke si jeg i dag ofte ser noen med vanlige veldig små beltespenner som feks dressbelter ol om det ikke er en del av arbeidsantrekket dems på jobb.

Skrevet

nå er det jo ikke kun to valg da gjest, hadde det kun vært valget mellom olabukse og blazer eller uberkul siste mote, så hadde jeg kanskje vært enig i at olabukse og blazer passer uansett, men om man ikke er typen til å gå i olabukse og blazer, så hjelper det fint lite.

ingen menn jeg omgåes går i olabukse og blazer til hverdags (eller jo, en kan gjøre det), de er heller ikke supermotefreaker, men har andre stiler bare.

personlig liker jeg mer avslappet antrekk, og synes blazer er for lite avslappet i mine øyne. men det er jo like forskjellig som all annen smak og behag.

i dette været, kan olabukse, en enkel t-skjorte og evt en kortermet hverdagslig skjorte være like greit.

det finnes uttallige gensere, skjorter, t-skjorter og jakketyper som kan være både klassiske og passe i flere anledninger, så at det kan oppfattes som vanskelig om man ikke helt er inni det, skjønner jeg godt.

det viktigste da er å prøve å finne ut noe, ikke nødvendigvis en hel stil, men ett plagg i det minste, som man selv føler man vil føle seg komfertabel og vel i, også bygger man utifra det.

det kan være en olabukse man liker godt eller en t-skjorte, eller sko for den sakens skyld.

Skrevet

Unngå for all del Dressmann og Jack & Jones så er du på god vei allerede!

Gjør som de sier over her, spør om hjelp på f.eks Carlings eller andre enda dyrere butikker. Tiger f.eks (omtrent samme prisklasse som Carlings) har veldig mye bra og kult og de er stort sett flinke til å se hva som passer. På litt dyrere butikker kan du forvente bra service og mye hjelp og at betjeningen har peiling.

Jeg skulle gjerne hjulpet deg men bor ikke i nærheten og da blir det litt vanskelig (må nesten se deg for å finne ut hva som passer til deg)

Masse lykke til!

ps. hva med å spørre en kvinnelig kollega? jeg hjelper en kollega som jeg nesten ikke kjenner engang! jeg elsker å shoppe og er ganske flink til å se hva som er kult på andre (ikke sååå flink på meg selv)

Gjest Gjesten
Skrevet

Hold deg langt unna jack&jones, dressman og H&M om du er ute etter hjelp til innkjøp og en fin klesstil. Hold deg generelt unna de store kleskjedene om du ikke skal kjøpe undertøy og enkle, hvite t- skjorter.

Ser at du er 31 og da vil jeg heller anbefale butikker som for eksemepl vic, eller andre litt dyrere merkeforetninger hvor du faktisk kan få skikkelig hjelp av de som jobber der og klærne har litt bedre kvalitet enn de typiske kjedebutikkene. Når du har passert 30 er det greit å være kul, men man ønsker vel ikke å bli tatt for en som er i midtlivskrisa allerede?

Selv synes jeg det er flott med en klassisk stil (som er det som jeg setter opp nedenfor), fordi den holder uansett om moten skifter og man blir tatt mer seriøst med en slik stil. Bedre å kjøpe enkelte plagg man synes er kule enn å gå etter moten når man er over 30.

Basisgarderobe:

-mørk olabukse som passer din kropp (og nei, den må ikke være kul og hipp bare den sitter bra over rumpa og er lang nok det vil si at kanten på buksa ligger på skohælsålen når skoa er på)

- andre bukser som f. eks. Dockers (fritidsbukser, men ok på jobb også om du ikke skal ha kundemøter).

- Dressbukse og dressjakke som kan brukes hver for seg.

- Hvite skjorter (lang og kort erm)

- skjorter i andre farger f. eks. dus/baby rosa (pen under en svart dress), lyseblå (IKKE SVART, det er harry og man virker useriøs)

- slips i mange forskjellige farger (her kan du slå deg løs)

- T-skjorter:

1. klassiske hvite

2. "kule" t- skjorter med trykk til bruk på fritid til shorts og olabukse.

- belter: klassisk i lær med diskre beltespenne (beltespennen skal ikke være større en bredden på belte) til bruk på dressbukser/ dockers/ olabukser. Alt annet ser harry ut.

- Sokker: svarte, tennissokker skal kun brukes til trening.

- gensere: velg noen enkle, ensfargede som du kan bruke over skjorter. Til t- skjorter med trykk og olabukse kan det være stilig med collegegenserjakke/ hettegenser. Skikkelig fritid med andre ord.

Håper det hjalp noe :)

Skrevet

guuuuud så kjedelig...hvem er det du skal erobre? Bibelskole jentene?

Skrevet

siste gjest sitt innlegg er ihvertfall safe, og fritidsstilen kan fungere godt.

er enig i at olabukser ikke trenger å være kule, så lenge de sitter godt, ikke er for trange og ikke har liv som sitter under arma.

helt plain jeans kan bli kul til kule t-skjorter og gensere men også være penere til skjorter eller finere gensere.

greit at det kan være kjedelig, men det står jo kun som basisgarderobe, og for min del kan selve basisen godt være enkel også kan man sprite opp med andre ting.

dersom alt er like "spennende og hipt" så kan det lett bli for mye, så en god blanding av enkle basisplagg til artigere tilbehør eller noe enkelt sammen med noe spennende er bedre en alt spennende eller alt kjedelig.

Skrevet (endret)

1) Ikke se på svensker. Nordmenn klarer bare ikke å få til svenskelooken uten å se ganske ille ut. Ikke alle svensker klarer det heller.

2) Surf på internett og se på designeres websider, spesielt runwaybilder. Se etter noe du synes ser bra ut. Begynn pent med Dolce & Gabbana ( http://eng.dolcegabbana.it/main.asp ) og Hugo Boss ( http://www.hugoboss.com/index.html ) . Etterhvert kan du se på Armani (også A. Express), Prada og Jean Paul Gaultier. Når du finner en stil du liker, så kan du prøve å finne rimeligere versjoner i vanlige butikker. (Unngå Dressmann, H&M og Cubus...)

3) Hvis du bor i nærheten av Oslo, ta en tur innom 2. etg. på Steen og Strøm. De har bl.a. en veldig bra Hugo Boss-avdeling. Min kjære digger Boss Orange, som er den mest hverdagslige stilen til Hugo Boss. (Klærne er litt mer dempede enn på websiden, hvor de er blitt stylet opp veldig.) De har også mange andre merker og butikker i samme etasje, så det er mulig du finner noe du liker bedre, uten å springe byen rundt.

4) Hvis du ikke finner noe på Steen & Strøm, prøv Bogstadveien / Hegdehaugsveien. Begynn nederst ved Slottet og jobb deg oppover mot Majorstua. Tiger of Sweden og Kamikaze (mange merker, gode selgere) holder (holdt?) til nederst, Tatler (herremote i 2. etg) midt på, Gunnar Øie (Armani Jeans og mer casual merker i kjelleren, pene blazere og dresser i 1. etg) ved Valkyrie plass. Det finnes også et par mer unike butikker i sidegatene Schultzgate og Vibesgate (retning Ullevåll fra Bogstadveien.)

5) Finn tøffe sko som passer til klærne dine. Her kan det være greit å gå innom Hector i Hegdehaugsveien og nabobutikken (husker ikke navnet på den) eller Lille Vinkel Sko ved Majorstuekrysset.

6) Hvis du har en mer "pen" stil, type Ralph Lauren, ta en tur langs Stortingsgata (parallelt med Karl Johan). Begynn ved Continental og jobb deg mot Stortinget. Akersgata bak Stortinget har også et par OK herrebutikker.

7) Det kan også være greit å ta en tur innom Aker Brygge. De byggene som er nærmest Rådhuset har både Gant (veldig tekkelig og amerikansk) og en del litt mer spenstige herrebutikker. (Bl.a. Zenon, hvis du vil ta helt av) Oppdaget også en butikk som heter Momento Mori i andre enden (i den lille veien mellom Felix kino og Herbern /brygga.)

8) Grünerløkka kan være stedet for mer alternativ kul stil. Hvis du liker litt mer 50-tallsstil, gå på Los Lobos i Thorvald Meyersgate. Litt kul gothstil? Sjekk Bonaparte i Markveien. Disse to gatene er bra hvis du vil ha noe litt utenom det vanlige, uten å ta helt av.

Min mann er i noe av samme situasjon som deg, vil se noen lunde oppdatert og litt stilig ut. Vi har vært "over alt" i Oslo. Vet ikke noe om ditt budsjett, men du kommer garantert til å måtte bruke mer enn det jenter gjør på klær, selv på H&M. På den annen side, hvis du investerer i et par gode basisplagg, så kommer du veldig langt.

Liten stilindikator (basert på shopping med min kjære i Oslo, Sydney og Singapore)

Dolce & Gabbana: Smalere, mer slick herrestil, bra tekstiler og detaljer.

Hugo Boss: Pene dresser etc, Boss Orange mer trendy casual.

Armani: Lett imponatorfaktor, mye pent.

Gant / Ralph Lauren / Ferner Jacobsen: Pent og pyntelig amerikansk Hankø-stil.

Marlboro: Rugged pen cowboy (uten boots og lisseslips)

Calvin Klein: bra hvis du liker Fredrik Ljungberg, slick stil.

Tiger of Sweden: supertrendy.

Catzy

Endret av Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...