Gå til innhold

Hvorfor voldtar norske menn?

Fremhevede innlegg

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Dette er faktisk en seriøs tråd, ikke ment som parodi.

Vi er veldig opptatt av å vite hvorfor menn med utenlandsk opprinnelse voldtar, men hva er grunnen til at etnisk norske menn voldtar? Ser de også på norske jenter som horer slik som ofte påståes med de med utenlandsk opprinnelse, eller gjør de det mer for å vise makt slik som Viking-kulturen har oppdratt oss til å gjøre?

Tross alt, selv om de med utenlandsk opprinnelse er overrepresentert, skjer en stor del av voldtektene på landsbasis av etnisk norske menn og derfor viktig å finne grunnene og forebygge. Majoriteten av befolkningen ønsker jo tross alt ikke voldtekter.

Er det forskjeller på motivene på voldtekter fra utenlandske og norske menn, og må derfor ta andre grep?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg antar at menn som voldtar mangler en grunnleggende respekt for andre individer, enten de er norske eller ikke.

Skrevet (endret)

Ettersom jeg har forstått dreier ikke voldtekt seg om seksualitet. Det er ikke for å få sex at menn (og også noen kvinner) voldtar. Det dreier seg om makt og hat. Vel, det siste er min ide. Jeg tenker som så at hvis noen får en maktrus, av å skade andre, er det nødt til å inkludere en god porsjon hat.

I så måte er det interessant å observere at de fremmedetniske er kraftig overrepresentert på voldtektsstatistikken.

Endret av Bønna
Gjest Gjesta
Skrevet

Tråden er ryddet for utenomsnakk.

Pheps

-mod

Gjest Gjest_sam_*
Skrevet (endret)

Jeg antar at menn som voldtar mangler en grunnleggende respekt for andre individer, enten de er norske eller ikke.

Hiver meg på denne som den mest plausible grunnen.

[quote=Bønna, 21.07.2006 (22:27)

Bønna Innlegget er lagt til I går, 22:27

Ettersom jeg har forstått dreier ikke voldtekt seg om seksualitet. Det er ikke for å få sex at menn (og også noen kvinner) voldtar. Det dreier seg om makt og hat. Vel, det siste er min ide. Jeg tenker som så at hvis noen får en maktrus, av å skade andre, er det nødt til å inkludere en god porsjon hat.

Endret av Pheps
Gjest gjest1
Skrevet
Tror også at noen ( IKKE alle men NOEN) voldtekter muligens skyldes "Bondeanger" fra kvinnen som har anmeldt voldtekten (eller følelsen av og blitt lurt siden partneren bare var ute etter "One Night")

I utgangspunktet mener jeg å ha lest at ca 5% av alle voldtekter anmeldes.

At en veldig liten del av disse er falske anmeldelser blir en så minimal dråpe i havet at det nesten ikke teller. (Joda, det teller for dem det går utover).

Men å sitte i timesvis og avgi forklaring i forbindelse med en anmeldelse for deretter å måtte vente i en evighet for at saken skal komme opp, og så attpåtil måtte gå igjennom en rettsak hvor det er påstand mot påstand og hvor man blir grillet på det grusomste for å forsvare sin egen uskyld i saken, tror jeg de aller færreste gjør uten grunn.

Og har man ikke bilder av blåmerker og andre tegn på kamp er det vel uansett ikke verdt det.

Gjest Gjest_sam_*
Skrevet

ikke uenig med deg der mysan derfor skrev jeg noener nok bondeanger.

og med dette mener jeg noen av de som blir anmeldt.

Når det gjelder mørketall over de faktiske voldtektene så er jeg stygt redd for at disse overstiger våre villeste fantasier hvertfall hvis man tar med dem som blir voldtatt av sin egen famile, ektefelle osv. disse tror jeg vi aldri får vite noe om av mange forskjellige grunner og ikke nødvendigvis fordi at disse er mer forbundet av skam enn en "vanlig" voldtekt. men mer at de antageligvis VET at de vil aldri bli trod eller at venner og familie vil fremmedgjøre seg fra dem og nekte og tro dem.

mvh

sam

"Det er ikke nødvendigvis en fiende som dytter deg ned i møkka, Ei heller en venn som drar deg opp"

Skrevet
I utgangspunktet mener jeg å ha lest at ca 5% av alle voldtekter anmeldes.

Hvordan vet vi egentlig det?

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Ja, det kan du lure på K.A.

Ikke vet jeg hvordan man kan regne seg frem til ting som aldri oppgis...

Men det jeg vet er at mange lar være å anmelde rett og slett fordi de regner med å ikke nå frem med saken uansett. Det finnes som regel ikke vitner til en voldtekt, og har man ikke blåmerker og sånt, så blir det ikke noe annet enn påstand mot påstand og da skal det litt til å vinne.

Videre hører vi jo om de som faktisk har gått runden i rettsaparatet som forteller om nedverdigende rettsaker hvor de selv ender opp med å måtte forsvare seg som om det var de selv som satt på tiltalebenken.

Når andre offere hører om dette så er det ikke så rart at de ikke gidder å prøve en gang.

Bare selve anmeldelsesprosessen er jo et lite helvete å gjennomføre, med flere timer på et politkontor med forklaringer og detaljeringer av det som har skjedd, når alt du egentlig ønsker er å glemme hele greia.

Endret av mysan
Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at voldtekter ikke anmeldes... Særlig hvis man er voldtatt av noen man kjenner, slik de fleste blir. Det må være en enorm tilleggsbelastning, både det med avhør, rettsak osv, men også det at alle du og han kjenner vil ha en mening om det, snakke om det osv.

Veldig imponert over de som faktisk gjør det, jeg er slett ikke sikker på om jeg hadde klart det (hvis det var en jeg kjente)

Gjest Beatrice
Skrevet

Menn, norske eller ei, voldtar fordi de vil ha sex. De er mislykkede psykisk og får ikke damer ellers, pluss at de har barndomstraumer og et dårlig forhold til sin mor. Derfor voldtar de.

Gjest Gjest
Skrevet
Menn, norske eller ei, voldtar fordi de vil ha sex. De er mislykkede psykisk og får ikke damer ellers, pluss at de har barndomstraumer og et dårlig forhold til sin mor. Derfor voldtar de.

En veldig enkel forklaring. Men så enkelt er det nok ikke.

Skrevet

I så måte er det interessant å observere at de fremmedetniske er kraftig overrepresentert på voldtektsstatistikken.

Du har nok rett, innvandrere er mye mer hatefulle og maktsyke enn andre mennesker. Innvandrerne er jo så fæle at det sikkert er like før du går og voldtar noen snart :ironi:

Skrevet

Det er vel nettopp dette som IKKE er grunnen til at de voldtar. Det er mange forskjellige grunner til at menn voldtar, men det er mer et maktanliggende enn simpel kåthet. Tenk på han serievoldtekstmannen i Sverige, som var veletablert med både kone og barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil anbefale en ganske gammel, men interessant bok som heter “menn som voldtar”.

Den består i all hovedsak av intervjuer av 15 voldtektsmenn, som gir ganske ulike forklaringer på hvorfor de handlet slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...