Gå til innhold

Barn i medier

Anbefalte innlegg

Gjest Jente2006
Skrevet

Finnes det noen regler for å fremstille barn i medier (avis etc)? Jeg mener å huske at et filmselskap måtte ha BEGGE fraskilte foreldres samtykke for å vise barna som var med i et dokumentarinnslag. Er det lignende regler for f.eks aviser?

Jeg kjenner et barn som ble "vist frem" i avisen (ønsker ikke å si noe om hvorfor), men moren ante ingenting om avisomtalen, og det er farens PR-kåthet (pluss andre ting) som gjør at barnet ble eksponert.

Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tar barn skade av å blitt satt i avisen?

Tipper mange barn synes det er kjempetøft, og er stolte av det, iallfall hvis det er snakk om en pragd dem har gjort.

Ser ikke helt problemet jeg da :sjenert:

Gjest Jente2006
Skrevet

Det var ikke din mening jeg spurte om, gjest. Les gjerne innlegget en gang til. Finnes det regler for å fremstille barn i medier?

Gjest Gjest_jada_*
Skrevet
Finnes det noen regler for å fremstille barn i medier (avis etc)? Jeg mener å huske at et filmselskap måtte ha BEGGE fraskilte foreldres samtykke for å vise barna som var med i et dokumentarinnslag. Er det lignende regler for f.eks aviser?

Jeg kjenner et barn som ble "vist frem" i avisen (ønsker ikke å si noe om hvorfor), men moren ante ingenting om avisomtalen, og det er farens PR-kåthet (pluss andre ting) som gjør at barnet ble eksponert.

Er det noen som vet?

Her er reglene:

http://www.fagpressen.no/vaervarsom.htm

Når det er sagt: Om faren har foreldreansvar på linje med moren, så holder det at EN av foreldrene samtykker til slik eksponering. Om denen faren har foreldreansvar, så trenger ikke avisen å konferere med mor i tillegg.

Gjest Gjest_jada_*
Skrevet

punkt 4-8, spesielt om varsomhet ift barn.

Gjest Jente2006
Skrevet

Tusen takk for svar, jada!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...