Gjest Jente2006 Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 Finnes det noen regler for å fremstille barn i medier (avis etc)? Jeg mener å huske at et filmselskap måtte ha BEGGE fraskilte foreldres samtykke for å vise barna som var med i et dokumentarinnslag. Er det lignende regler for f.eks aviser? Jeg kjenner et barn som ble "vist frem" i avisen (ønsker ikke å si noe om hvorfor), men moren ante ingenting om avisomtalen, og det er farens PR-kåthet (pluss andre ting) som gjør at barnet ble eksponert. Er det noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #2 Skrevet 21. juli 2006 Tar barn skade av å blitt satt i avisen? Tipper mange barn synes det er kjempetøft, og er stolte av det, iallfall hvis det er snakk om en pragd dem har gjort. Ser ikke helt problemet jeg da
Gjest Jente2006 Skrevet 21. juli 2006 #3 Skrevet 21. juli 2006 Det var ikke din mening jeg spurte om, gjest. Les gjerne innlegget en gang til. Finnes det regler for å fremstille barn i medier?
Gjest Gjest_jada_* Skrevet 21. juli 2006 #4 Skrevet 21. juli 2006 Finnes det noen regler for å fremstille barn i medier (avis etc)? Jeg mener å huske at et filmselskap måtte ha BEGGE fraskilte foreldres samtykke for å vise barna som var med i et dokumentarinnslag. Er det lignende regler for f.eks aviser? Jeg kjenner et barn som ble "vist frem" i avisen (ønsker ikke å si noe om hvorfor), men moren ante ingenting om avisomtalen, og det er farens PR-kåthet (pluss andre ting) som gjør at barnet ble eksponert. Er det noen som vet? ← Her er reglene: http://www.fagpressen.no/vaervarsom.htm Når det er sagt: Om faren har foreldreansvar på linje med moren, så holder det at EN av foreldrene samtykker til slik eksponering. Om denen faren har foreldreansvar, så trenger ikke avisen å konferere med mor i tillegg.
Gjest Gjest_jada_* Skrevet 21. juli 2006 #5 Skrevet 21. juli 2006 punkt 4-8, spesielt om varsomhet ift barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå