Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 Hver morgen når vekkeklokka ringer trykker jeg på slumreknappen i søvne. Mange ganger. Dette fører til at jeg nesten alltid kommer for sent om morgenen. Har prøvd å ha vekkeklokka i andre enden av rommet, men da bare står jeg opp og legger meg igjen i halvsøvne. Hvis jeg skal noe superviktig (rekke et fly ol. klarer jeg å stå opp) Hvordan klarer man å sprette opp når klokka ringer hver dag?? Alle tips mottas med stor takk!!!! Hilsen fortvila og lei gjest. Ps. En annen slitsom faktor er at jeg drømmer masse rart mens jeg slumrer. Våkner alltid opp forvirra over alt det rare jeg har drømt.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #2 Skrevet 21. juli 2006 Det som fungerer for meg er å ha to klokker. En som står ved siden av sengen, en som står i et annet rom som er nærmere badet enn soverommet. Da står jeg opp og slår den av, før jeg går rett i dusjen.
wind-up bird Skrevet 21. juli 2006 #4 Skrevet 21. juli 2006 Tja, lure ting kan være å: *ikke legge seg for sent (slik at man er omtrentlig uthvilt når man skal stå opp) * ikke sove mye lengre i helgene (viktig å ha en god døgnrytme uken gjennom dersom du sliter med å komme deg opp) Også går det jo litt på hvor innstilt man er på å stå opp, du kommer deg jo opp når du vet du må! Du kan jo og prøve å ha klokken på litt tidligere, men ikke tenk at du da kan slumre i vei mye lengre..
Gjest gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #5 Skrevet 21. juli 2006 Har et anna tips, jeg pleier å sette klokka på nøyaktig så jeg må stresse for å gjøre mitt og gå ut døra for å rekke jobb eller hva det skulle være tidlig om morgenen! Da har jeg ikke tid til å slumre, må bare stå rett opp!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #6 Skrevet 21. juli 2006 Tusen takk for raske svar med gode råd! Veldig bra tips å stille klokka så sent at man ikke har tid til å slumre! Det skal prøves. Å stille klokka tidligere funker ikke. Slumrer like lenge. Sikkert ikke dumt å legge seg tidligere.. Men det er jammen meg ikke lett! Det er faktisk enda vanskeligere enn å stå opp. Og det som er enda vanskeligere enn disse to tilsammen er å ikke rangle i helga. Det går bare ikke. Violetta: Har veldig sansen for rådet ditt, men bor i kollektiv, så vet ikke hvor populært det ville blitt
Gjest Gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #7 Skrevet 21. juli 2006 Violetta: Har veldig sansen for rådet ditt, men bor i kollektiv, så vet ikke hvor populært det ville blitt ← Nei da blir det verre.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #8 Skrevet 21. juli 2006 Vet akkurat hvordan du har det. Har prøvd å ha ille lyd, men da skrur jeg den av raskere enn egen skygge, så jeg våkner ikke. Med radio blir jeg liggende å sove til lyden.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #9 Skrevet 21. juli 2006 Skaff deg en mer behagelig vekkerklokke. Hadde selv en "flyalarm" av en vekkerklokke. Etter den forsvant og ble byttet ut mer en mer hman en, er det blitt betydelig bedre å våkne om morgenen. eventuelt: legg deg tidligere
Ugla Skrevet 21. juli 2006 #10 Skrevet 21. juli 2006 * ikke sove mye lengre i helgene (viktig å ha en god døgnrytme uken gjennom dersom du sliter med å komme deg opp) ← Jeg har samme problem som TS (har hele mitt liv vært et B-menneske), og det med god døgnryttme er sikkert ikke dumt. Men hvordan kan man gjennomføre det, når man i mange, mange år har jobbet turnus, med Dag- Aften- og Natte-vakter? Da MÅ man jo sove om dagen! Jeg er trett som en dupp når jeg skal på dagvakt (men kommer meg opp, for jeg vet jeg MÅ), og så "tar jeg det igjen" når jeg skal på aften- eller natte-vakt. Så noen god døgnryttme blir det ikke... Så noe godt råd til TS har jeg ikke, jeg bare føler med h*n!
Gjest gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #11 Skrevet 21. juli 2006 I mine "sove lenge, trykke på slumre, alltid forsove seg" perioder, har jeg to vekkerklokker. Og disse legger jeg oppå klesskapet, under senga osv, slik at jeg -må- opp flere ganger og anstrenge meg for å finne dem. Funker for meg.
Usikker Skrevet 21. juli 2006 #12 Skrevet 21. juli 2006 Det slumre-problemet har jeg også. Og det er likedan om jeg har sovet på ettermiddagen også......... trykker flere ganger på slumreknappen før jeg "klarer" å stå opp
razmatazz Skrevet 21. juli 2006 #13 Skrevet 21. juli 2006 Jeg har radiovekkerklokke, og etter ca 5 minutter i halvsøvne våkner jeg som regel av at det er nyheter; er alltid noe som er viktig å få med seg, og da fokuserer jeg automatisk tankene på det som blir sagt. Har selvfølgelig klokka på samme tidspunkt hver dag da.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 21. juli 2006 #14 Skrevet 21. juli 2006 Jeg liker å slumre om morgenen, setter klokka på ringing ca 25 minutter før jeg MÅ opp, så går jeg litt inn og ut av søvn og nyheter. Funker når det er lyst om morgenen, verre om vinteren. Flere klokker har jeg også, og jeg bruker vekkinga på telefonen - da må jeg opp (eller jeg kan vente til den har ringt de 19 ringene... )
Gjest Gjesta Skrevet 21. juli 2006 #15 Skrevet 21. juli 2006 Jeg har samme problemet, men har faktisk funnet en løsning som fungerer for meg. Jeg har to vekkerklokker på soverommet som ringer først sånn at jeg har tid til å slumre litt. Men når det er tid for å stå opp begynner pc'en i stua å spille svinhøy musikk. Gjerne noe som er litt brutalt å våkne til, f.eks Ketchup-sangen eller noe annet irriterende. Da har jeg ikke noe annet valg enn å komme meg ut til pc'en så kjapt som mulig for å skåne hørselen og nervene til både meg og naboene. Litt brutalt kanskje, men det funker.
Gjest Chrizzy Skrevet 21. juli 2006 #16 Skrevet 21. juli 2006 Jeg hadde på det meste 5 vekkerklokker på forskjellige steder. Men nå, om jeg har vært oppe lenge og vet at jeg er zombie når telefonen ringer, så legger jeg telefonen øverst oppå skapet, bak en eske. Slik at jeg må styre masse for å få den av. Det virker
Leo Skrevet 23. juli 2006 #17 Skrevet 23. juli 2006 Jeg har en samboer som lider av alvorlig forsinket søvnfasesyndrom og kan sove gjennom en atomkrig om morgenen. (Jeg er for øvrig ikke akkurat noe utpreget A-menneske selv...). Han har vært behandlet på søvnlaboratoriet på Ullevål, er operert for snorking osv. osv., men det eneste som så langt har hjulpet er en soloppgangsvekkerklokke. Med denne varianten klarer han faktisk å komme seg ut av sengen før 06.00 og forsover seg svært sjelden! Kroppen lar seg utvilsomt lure og jeg merker også at det har blitt langt lettere og mer behagelig å våkne, spesielt om vinteren. Vi har den nederste varianten av vekkerklokken koblet til denne vegglampen fra IKEA i frostet glass og den kan faktisk minne litt om en sol også . Montert på denne måten tar ikke klokken mer plass enn en vanlig vekkerklokke og vi har elimintert risikoen for at "noen" slår av lyset etc.
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2006 #18 Skrevet 24. juli 2006 Husker at den soloppgangsvekkeklokka har vært nevnt her på kg før også. Jeg har også forsinket søvnfasesyndrom, og det eneste som kan vekke meg om morgenen er noe som skremmer meg skikkelig sånn at jeg hopper ut av senga og nervene kommer i høyspenn. Men den soloppgangsvekkeklokka høres veldig behagelig ut, så den tror jeg jammen at jeg skal kjøpe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå