Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 En pakke jeg har ventet på har blitt stoppet i tollen, antakeligvis pga at de ikke har skrevet verdi på den, verdien er langt under 200. Men nå er situasjonen slik at jeg reiser neste torsdag, og tviler på at pakken kommer rasket nok frem (sender fortollingspapirer i morgen tidlig, tollen får de på mandag/tirsdag, og at de så skal få sendt den ut senest onsdag? Neppe) Vil det være mulig for min svigermor å hente pakken på posten for meg?
Bobeline Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 Ja, så lenge den ikke er sendt som rekommendert eller verdisending, da kreves enten din underskrift og personlig oppmøte eller fullmakt der du gir annen person rett til å hente sendingen for deg. Pakker kan hentes av alle, men noen pakker må mottaker/henter signere på. Det kreves ikke legitimasjon på dette. Hvis du er usikker kan du skrive en fullmakt til svigermor og gi henne et legitimasjonsdokument som du ikke trenger når du skal reise (for eksempel passet ditt hvis du bare skal reise i Norge, det ene ekstra bankkortet hvis du har to og så videre). Ellers er det slik at alt som kommer i august har forlenget liggefrist siden det er ferie og mange reiser bort og dermed ikke vil få hentet pakker og slikt. Ta kontakt med posten 810 00 710 og de ordner liggefristen for deg. Sendinger med toll og avgifter må hentes på posten der toll må betales som postoppkrav, det vil si før du får pakken utlevert. Er det ikke toll, og pakken er for stor til postkassen må den hentes på postkontoret, uten at pakken må betales ut.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #3 Skrevet 23. juli 2006 TUSEN TAKK for svar!! Problemet er at hun må ettersende til meg der jeg er på ferie, så det at det kan være på postkontoret hjelper dessverre ikke på akkurat denne pakken (men en lettelse at jeg slipper be henne om enda en tjeneste pga at klesplagg som og burde blitt hentet om det var vanlig tidsfrist, men det går sikkert greit når det er litt lengre tid). Det er ikke rekommandert, og verdisending TROR jeg ikke det er, pinlig å innrømme, men jeg har ingen anelse om hva det egentlig er. Jeg er ikke sikker på hvorfor det er stoppet i tollen, men antar det er enten pga at det er tabletter (100 % lovlige, men det er nok tydelig at det er en pilleboks), eller at firmaet har glemt å skrive verdien på. Jeg har ikke annen legitimasjon som jeg kan unnvære enn bibliotekkortet mitt. Så bare for å være sikker her, det jeg gjør nå er skriver fullmakt (som skrives slik: “jeg, Petra Prøvedukke fødselsnummer ditt og datt gir Petrolina Prøvedukke fullmakt til å hente postpakker for meg i tidsrommet 25 juli 2006 og 15 august 2006”), og alt går som det skal?
Bobeline Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 TUSEN TAKK for svar!! Problemet er at hun må ettersende til meg der jeg er på ferie, så det at det kan være på postkontoret hjelper dessverre ikke på akkurat denne pakken (men en lettelse at jeg slipper be henne om enda en tjeneste pga at klesplagg som og burde blitt hentet om det var vanlig tidsfrist, men det går sikkert greit når det er litt lengre tid). Det er ikke rekommandert, og verdisending TROR jeg ikke det er, pinlig å innrømme, men jeg har ingen anelse om hva det egentlig er. Jeg er ikke sikker på hvorfor det er stoppet i tollen, men antar det er enten pga at det er tabletter (100 % lovlige, men det er nok tydelig at det er en pilleboks), eller at firmaet har glemt å skrive verdien på. Jeg har ikke annen legitimasjon som jeg kan unnvære enn bibliotekkortet mitt. Så bare for å være sikker her, det jeg gjør nå er skriver fullmakt (som skrives slik: “jeg, Petra Prøvedukke fødselsnummer ditt og datt gir Petrolina Prøvedukke fullmakt til å hente postpakker for meg i tidsrommet 25 juli 2006 og 15 august 2006”), og alt går som det skal? ← Det skal det. Husk å skrive fødelsdato til svigermor på fullmakten (trenger ikke fullt fødselsnummer, bare fødselsdato). Men hvis det er rekommandert eller verdisendeing, er ikke bibliotekkortet bra nok som bevis. Det står på meldeseddelen om det er en slik sending, og hvilke bevis som kreves. En måte å løse dette på er å fylle ut en fullmakt (skjema fås på posten), hvor du angir periode fullmakten gjelder, og viser postkontoret legitimasjon før du drar på ferie. Dermed kan svigermor hente sendingen når den kommer, og hennes navn og legitimasjon sjekkes mot skjemaet. Husk at et slikt skjema må levere inn på postkontoret (før du reiser på ferie siden det er du som må levere det) som beholder skjemaet til svigermor henter sendingen. Det enkleste er å fylle ut skjemaet hjemme, få din og svigermos underskrifter på skjemaet. Når du leverer dette inn på det lokale postkontoret der pakken skal bli hentet, kontrollerer de din legitimasjon ved innlevering, og de kontrollerer hennes legitimasjon når hun henter sendingen. Vanligvis er slike sendinger bare sendt som pakker eller større brev. Og trolig er som du ser, firmaet har glemt å påføre verdi på sendingen. Ellers kan det være at tollen ønsker å forsikre seg om at pillene er lovlige, eller at det bare er en kontrollprøve/stikkprøve. Er det toll på sending må det ofte betales som postoppkrav på postkontoret. Ellers kommer sendingen til postkassen. Siden du ikke vet hvordan sendingen er sendt, er det sikkert et vanlig brev, da verdipost sendes som spesialpost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå