Gjest Bekymret tante Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 Min lille niese er født med hull i hjertet. Er det noen som kan fortelle meg litt mer om dette. Ikke nødvendigvis medisinen i det, for det finner jeg på nettet, men erfaringer, hvordan det går senere, hvordan barnet reagerer etter hvert som hjertet begynner å svikte osv. Blir veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger.
miow Skrevet 21. juli 2006 #2 Skrevet 21. juli 2006 På barneskolen hadde jeg ei veninne som hadde hull i hjertet. Hun fungerte helt fint, spilte aktivt håndball og fotball. Nå vet jeg ikke så mye om hva hjertefeilen betydde for henne, annet enn at hun var til sjekk på sykehuset en gang i blandt. kan nevnes at hun var ganske liten av vekst, hvilket jeg tror hadde noe med hjertefeilen å gjøre, men er ikke helt sikkert. Nå er hun 18 og har det så vidt jeg vet helt fint. Kommer nok til å gå bra:)
Missbumblebee Skrevet 21. juli 2006 #3 Skrevet 21. juli 2006 Er hun nyfødt? Isåfall er det mange som vokser det av seg ganske fort, og aldri får noen plager med det resten av livet. Min ene storebror har hull i hjertet som ikke ble oppdaget før han var i militæret. Han fungerer helt fint så lenge han ikke overanstrenger seg fysisk.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #4 Skrevet 21. juli 2006 Bekymret tante her... Hun er nyfødt. Legene har sagt hun må opereres om 6-12 mnd...
Far til 2 Skrevet 21. juli 2006 #5 Skrevet 21. juli 2006 Det er store variasjoner mht alvorligheten av dette. Men som det blir sagt ovenfor blir det ofte borte av seg selv. Dette er noe mange barn er utsatt for og som derfor oppdages ved rutinesjekk. I den grad alvorlige operasjoner kan kalles rutine, så er dette en "rutine operasjon" og jeg ser ikke bort ifra at det gjøres nesten daglig (ihvertfall ukentlig) rundt om i landet. Jeg forstår at trådstarter er redd, noe sikkert foreldrene også er. Men de vil bli godt ivaretatt på sykehuset og bli forklart og beroliget mht hva som vil skje i tiden som kommer. Det er enkelte tegn de skal følge med på, men utover det vil barnet ha det akkurat som alle andre barn i den aktuelle alderen.
Dina Skrevet 21. juli 2006 #6 Skrevet 21. juli 2006 Om det er hull i skilleveggen mellom hjertekamrene det er snakk om så er det den mest vanlige, og minst farlige hjertefeilen. Min sønn hadde det, og hullet grodde igen av seg selv før han fylte 10 år. Han var til jevnlige kontroller på kardiologisk avdeling på sykehuset oppigjenom årene, det er det eneste. Håper det går bra med "tantebarnet" ditt, prøv å ikke bekymre deg for mye!
Tusenfryd Skrevet 22. juli 2006 #7 Skrevet 22. juli 2006 Jg kjenner også en som ble født med hull i hjertet. Hun ble operert som nyfødt, da hun var et døgn. Siden har hun hatt fem store operasjoner, og et par små, hun er syv år nå. Det kommer jo helt an på hva slags hull, hvor det er, hvor stort det er og årsaken til at dte er der. Det sikreste du kan gjøre er å få diagnosen og søke på nettet. Og så kan ditt bekymrete tantehjerte tenke at de er så flinke nå, det er bare å kose seg med den lille og være glad for at vi bor i et land hvor de fikser sånne ting greit. Det er selvsagt ikke å blåse av, men dette går så bra så!
Saeria Skrevet 22. juli 2006 #8 Skrevet 22. juli 2006 Ei veninne av meg ble født med hull i hjertet og hun måtte operere da hun var baby. I dag er hun helt frisk. Hun lever et normalt liv, har en sønn og håper på enda et barn. :-D Sønnen var forøvrig helt frisk da han ble født, og har siden vært det.
Thomasine Skrevet 23. juli 2006 #9 Skrevet 23. juli 2006 Kusina mi ble født for snart 30 år siden med 3 hull i hjertet. Det ble ikke operert og hun måtte bare ta det roligere enn andre barn. Nå hadde det seg slik at hun var ei aktiv lita jente og klarte selvfølgelig ikke det... Det endte med at hun ble kretsmester i sprint og kom langt innen sporten. Idag studerer hun, har kjæreste og lever som oss andre. Tror hun har et lite hull igjen som de holder under oppsyn - de andre grodde igjen av seg selv. Tenk positivt!
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #10 Skrevet 24. juli 2006 Mannen min hadde hull i hjertet da han ble født, men det grodde igjen av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå