Gå til innhold

Andre som har fått "vinner-brev" fra spania?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har fått et brev, der det står at jeg har vunnet ca 6 mill no. kroner....Og at jeg liksom må sende inn ALLE personopplysninger, banknr., kopi av pass osv for å få "gevinsten". Yeah right! :ironi: Dette er det frekkeste jeg har opplevd å få i posten. Hva er det de skal lage? Falske pass?

Kan man anmelde slikt som dette?

Flere?

Videoannonse
Annonse
Gjest loren
Skrevet

Jeg fikk noe liognende for noen dager siden.

Fikk brev fra et "hotell" i utlandet som sier de har funnet meg på en rekrutteringsside jeg er reigstert på, og de vil tilby meg jobb..

Men særlig jeg sender dem Passopplysninger og bilde, og fødselsattestkopi og gudene vet hva de ikke skulle ha... :P

Jeg kasta bare alt sammen, vet ikke om det er noe vits i å anmelde...?

Skrevet

Kan være greit å tipse politiet om det. Ikke sikkert de kan gjøre noe, men da er de ihvertfall obs på det, og kan advare andre som er litt mer lettlurte enn dere :)

Gjest Gjest
Skrevet

TS her. Takk for svar! Hvordan finner de navnene, egentlig? En ting er at de finner deg som er registrert på noe(de hotellgreiene), men jeg kan ikke huske å ha registrert meg noe som helst sted *klø seg i hodet*. Tullinger.....Har veldig lyst til å tipse politiet.

Skrevet

det som er mest synd er at noen er dumme nok til å gå på sånt tull

Gjest Gjest
Skrevet

går det ikke an å sende fiktiv informasjon da? Bare sånn på gøy liksom :sjarmor:

Skrevet

Ufattelig hvor sleipe folk kan være. Jeg ville kanskje ha tipset plitiet om dette, til tross for at det kanskje ikke er mye de kan gjøre. Men det finnes vel også en adresse som man skal returnere svaret til? Det kan være en kjekk opplysnoing for politiet vil jeg tro, i fall om dette viser seg å bli veldig utbredt. Som noen nevner, noen kan utrolig nok gå på dette....

Skrevet

Dette er mest sannsynlig en variant av den gode, gamle "Nigerian scam" (søk på Google).

Hvis du svarer på brevet (selv om du ikke oppgir personopplysningene) vil du mest sannsynlig få et nytt brev hvor de ber deg betale en relativt liten sum for å dekke porto og arbeidet de hadde med å kontakte deg, eller liknende.

Deretter vil du få et brev hvor de ber deg forskuddsbetale den lokale spanske gevinstskatten, eller andre liknende utgifter.

Slik vil det fortsette med stadig nye, men relativt små, utgifter du må dekke før de kan utbetale milliongevinsten til deg.

Og selvsagt, pengene kan du se langt etter.

PS: Jo, det er godt mulig at de har utvidet "Nigerian scam"-oppskriften og bruker/selger personopplysningene videre i tillegg.

Skrevet
går det ikke an å sende fiktiv informasjon da? Bare sånn på gøy liksom  :sjarmor:

Klart det gjør. :)

Scambaiting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...