Murron Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 Bare et lite hjertesukk fra ei som er så dumsnill av og til... men nå skal jeg skjerpe meg. Er bare en liten bagatell, men de kan også irritere voldsomt iblant.. saken er den: jeg eier et bra kamera og stadig vekk spør venner og bekjente om jeg vil "ta bilder for dem og bare maile dem til de?, det er jo sååå enkelt og greit"... Joda, er glad i å fotografere, er jo derfor jeg har kjøpt meg fotoutstyr. Men når jeg da er grei og stiller opp, og mailer dem... Og ikke engang får en takk! Eller hører noe, da begynner jeg å lure på folk altså.. er helst såkalte "bekjente" dette gjelder da.. Dessuten bruker dem bildene i forskjellige settinger ( hjemmesider og forum og kort) Og later som det er de som har tatt disse bildene.. barnslig. Men det er jo jeg også nå, som irriterer meg over det Som sagt ingen krise, men nå har jeg lært å si nei ihvertfall. Bare synd disse folka ikke eier vanlig folkeskikk, for det er skikkelig irriterende!
Nana Skrevet 21. juli 2006 #2 Skrevet 21. juli 2006 Hver gang noen spør deg om bilder heretter så svarer du det du har skrevet her. Jeg ville også kontaktet de som brukte dine bilder som sine og bedt de fjerne de litt brennkvikt eller kreditere riktig opphavskvinne (deg). Det er ditt ansvar å si fra når det er noe du reagerer på. Du trenger ikke unnskylde deg for det, det er helt naturlig. Vennene dine kan heller ikke vite hvor grensene dine går når de ikke blir gjort oppmerksom på det.
Gjest Gjest_Berta_* Skrevet 21. juli 2006 #3 Skrevet 21. juli 2006 Det er ikke barnslig å irritere seg når noen tråkker over grensene dine. Heretter er "nei" det eneste riktige svaret når noen spør deg om slike tjenester. Eller du tar betalt for det. Gratis tjenester gjør du bare for vennene dine! Dessverre er voksne mennesker ikke så annerledes enn barn. De trenger å settes grenser for, om du ikke gjør det, vil de bare fortsette å presse deg. Synes du er knallflink som klarer å si nei Jeg lar meg dessverre presse litt for mye innimellom selv, sikkert derfor jeg blir så engasjert når jeg hører om andre som blir litt utnyttet.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #4 Skrevet 21. juli 2006 Lær deg om watermarking, så skriver du en liten signatur på hvert bilde du sender
Bobeline Skrevet 21. juli 2006 #5 Skrevet 21. juli 2006 Kjenner meg litt igjen i dette. En venninne av meg er glad i å ta bilder, og hadde to ødelagte bilder som måtte restaureres. Siden jeg har utstyr til restaurering, gjorde jeg dette for henne når hun spurte. Når hun fikk bildene tilbake, der "alderdommens tegn" var fjernet, la hun de bare til side. Etter en stund fikk jeg høre gjennom felles venner at hun ikke var fornøyd med arbeidet mitt, og at arbeidet var for dårlig utført. Etter dette har jeg ikke restaurert bilder for henne når bilder har blitt ødelagt eller falmet. Hvis dette er en irritasjonskilde for deg Murron, synes jeg du står i din fulle rett til å nekte å sende bilder til bekjentskapene dine. Egentlig synes jeg ikke du trenger noen god grunn til å si nei til å gjøre slike tjenester for andre som ikke viser at de ikke setter pris på det.
Svart Katt Skrevet 21. juli 2006 #6 Skrevet 21. juli 2006 Jeg skjønner hva du mener. Ofte er det én i gjengen som har med seg kamera - og den må etter at bildene er tatt sende de til alle som har vært til stede. Og alle som har vært til stede legger ut bildene på sine private hjemmesider. Uten å takke eller noe som helst. "Det er jo ikke noe å vanskelig å brenne bildene på en cd, det tar jo så kort tid." Men jeg har tenkt litt på at den ene personen som har med seg kamera (mest på fester kanskje), ofte aldri får bilder av seg selv om den ikke er flink til å spørre om noen kan ta et bilde av h*n. Jeg prøver å være flink til å spørre de som har kamera om jeg skal ta litt bilder av de, for det er jo ikke noe artig å ikke ha en eneste dokumentasjon på at man har vært til stede og sånn.
Gjest 1111 Skrevet 21. juli 2006 #7 Skrevet 21. juli 2006 (endret) Jeg tror det ofte er slik at de som ikke har så peiling på kamera (hvor fotografering ikke betyr så mye for dem heller, som et resultat) ikke er så sensitive i forhold til rettigheter og kreditt. Det blir vel fort slik at de ikke tenker så mye over det og ikke helt vet hvor viktig det er for dem som tar bilder og har det som hobby/jobb/andre ting. Selv skjønte jeg ikke helt hvorfor man på død og liv skulle ha copyright og hvorfor man på død og liv måtte spørre folk om man skulle bruke bildene deres. Jeg fant fort ut hvorfor det er viktig da jeg selv begynte med foto. Nå setter jeg på et vannmerke med navnet mitt og copyright-merket på hvert eneste bilde jeg deler med andre, da spesielt da jeg legger ut fotografiene mine på Deviant Art og Foto.no. Det er tydelig hvem som har tatt bildet og det er en helvetes jobb å fjerne et slikt vannmerke og få et godt resultat. Jeg tror rett og slett du må opplyse de du sender bilder til hvordan du vil ha det, eventuelt bare si nei til å ta bilder for folk. Deler du bilder på nettet så er det bare å putte på et vannmerke i Photoshop eller et annet redigeringsprogram (jeg har mine på tvers over hele bildet, ikke bare et lite i hjørnet). Når det gjelder å takke for seg så bør det falle en helt naturlig. Endret 21. juli 2006 av Rhiakath
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 21. juli 2006 #8 Skrevet 21. juli 2006 E-post, sms, forum blir på en måte mindre personlig ved at man ikke har direkte kontakt. Derfor viktig å huske at man faktisk kommuniserer med folk og at en takk er på sin plass når man får hjelp. Jeg synes det er uhøflig å ikke takke for bildene, og selvfølgelig å ikke kreditere de som har tatt bildene.
Gjest Kitz Skrevet 21. juli 2006 #9 Skrevet 21. juli 2006 (endret) Jeg sier som de andre, merk bildene dine med watermarking før de sender dem avgårde slik at rett person blir kreditert for bildene. Slik merking kan lett skjæres bort fra bildet om den blir satt ut i kanten, men da synes jeg du kan kreve at de skriver navn på fotograf (altså deg) under bildene. Så lenge du har tatt bildene, er det dine bilder. Og et lite takk skulle i allefall bare mangle. Endret 21. juli 2006 av Kitz
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå