Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Hatt en uke nå hvor huset har vært fullt, og folk har vært opptatt. Jeg har rydda og vaska omtrent hver dag, og rpøvd å få det til å se noenlunde ut. Igår tok jeg litt ekstra i og det var strålendes pent her, fordi jeg regna med at det ikke skulle komme flere folk den ettermiddagen + at de jeg bor sammen med (min kjærestes bror og hans kjæreste) skulle reise igår kveld på ferie.

Legger meg tidlig (de kom ved 23-tiden) og det er da ca 10 folk i huset.

Våkner opp i dag tidlig, kjøkkenet ser ikke ut, balkongen er forlatt med at de bare har satt stolene oppå hverandre.

Jeg blir så drittlei!!! Nå må jeg vaske dems drit, de gidder for faen ikke engang sette på vaskemaskina som var full, ei heller kaste mat de ikke spiste opp, ELLER kaste ut søpla som var så full at når jeg lukket opp døren så tøyt det ut på gulvet!!!!

Og slike kaffe flekker rundt om på benken (usj, hater kaffeflekker, og hater lukta!!)

De er på flyet nå, har mest lyst å skrive en skikkelig sinna melding så de forstår at jeg ikke er noe jævla hushjelp, noe det virker som om de tror jeg er.

Burde jeg gjøre det, eller burde jeg ta det opp når de er tilbake?

Syns når de skal på ferie, at de kunne satt av den siste kvelden til å rydde opp etter dems venner (jeg kjente ikke folka som har bodd her engang) og forlatt huset pent, istedenfor at jeg må være den til å fly rundt og rydde opp etter alle her.

Dette ble et skikkelig klage innlegg, men måtte bare få det ut, kjæresten min er i utlandet og opptatt, så jeg får ikke snakket med han heller...

Endret av Chic
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Først vil jeg gi deg en stor :klem: . Det er ikke lenge siden du startet en tråd med nesten samme tema. Virke ikke som det har blitt noe forandringer når det gjelder fordeling av husarbeide hos dere. Du må ta allt . De bruker deg som hushjelp. Så jeg har full forståelse for din frustrasjon og sinne. Dette er noe som ikke kan fortsette, ta det opp når dem kommer hjem igjen. Ta det opp med mannen din først og fortell han at du ikke kan leve med å ha det slik. Nå har du vel ikke noe valg, må vel ordne opp slik at du kan være der. Kan ikke du å kjæresten din finne dere en bolig for dere selv. !!

Skrevet

Kan sikkert være greit å ta det opp med dem det gjelder når de er der. så blir det ikke noe missforståelser. Og du kan fortelle dem hvordan du føler det . Tror ikke det er så lurt å fyke opp i sinne første gang man sier ifra. Men har du sagt ifra før hadde nok jeg og blitt sint. For det er ikke alle som tenker likt og tenker da ikke over hvordan de etterlater seg spor for noen går jo å rydder så de ser det ikke selv. Forstår du litt hva jeg mener?

Men jeg syns ikke det er noe hyggelig gjort av dem. Så håper det ordner seg.

:klem:

Gjest gjest1
Skrevet

Jepp, hadde den samme frustrasjonen her for en tre uker tilbake eller noe slikt.. Og det hjalp ikke å si fra nei...

Så dere syns jeg burde vente og ta det opp når de det gjelder er tilbake, eller når kjæresten min er tilbake også (han kommer hjem om tre uker, de andre om en uke)?

Vet jeg ikke burde fyke opp i sinne, men det er ikke lett! Skjønner hva du mener med at de ikke ser rotet når noen går og rydder etter dem, men fan heller... De må da se forskjell på ryddig kjøkken - rotete kjøkken!

Jaja..

Skrevet

Gir du folk en finger tar de hele armen...sånn er det bare. Det eneste som nytter er å gå til "streik". Rydd oppetter deg selv, la resten stå...jada jeg skjønner at du ikke orker å ha det sånn, men hvis du biter tenna sammen, klarer du det nok 4-5 dager. Hvorfor skal de du bor sammen med forandre noe, som for dem er helt topp, når du gjør det uansett. Nei her må du sette hardt mot hardt, håper du finner ut av det :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

De er tilbake om ei uke. Da må du være allene med dem i 2 uker. Og du må vel regne med at dem ikke kommer til å gjøre noe mere husarbeide en det de gjorde før dem reiste bort. Så du må vel ta det opp med de når dem kommer tilbake. Men, du får vel si i fra om hvordan du har det over telefonen til mannen din før han kommer hjem.

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, har snakket med kjæresten, og han skal prøve å komme i kontakt med dem. Han ble rimelig forbanna selv etter å ha snakket med meg.

Og jeg får vel bare ta det opp personlig med dem om det når de er tilbake at dette finner jeg meg ikke i.

Og jeg rydder alltid opp etter meg selv, og tingene mine ligger ikke å flyter i leiligheten ellers, bortsett fra på rommet mitt ;)

Tror nok vi skal ha et lite husmøte når alle er tilbake om hvordan ting skal gjøres i huset her!

Dama til bror hans prøvde til og med å sette på klesvask klokka to om natta, og jeg sover vegg i vegg med maskina der...............

Så, jeg får nok bare rydde etter dem nå, og gjøre det rent og pent igjen, og ta en prat når de er tilbake :)

Takk for svar, det er godt å ha kg! :)

Skrevet

Uff, føler med deg, forbasket irriterende å rydde opp etter andre- gang på gang. Du har lov å si din mening og stå for den, så snakk med dem om ei uke og si ifra. Så ordner det seg nok... du har jo kjæresten sitt samtykke også!

Skrevet

Skjønner deg veldig godt.

Synes du skal si fra med en gang. Det er bedre å ta ting der og da enn å vente i ei uke... Om man venter og så sier sånn "det er noe jeg må snakke med dere om" så blir det gjerne ei mye større greie enn om man sender ei melding der og da og sier at det faktisk er drittdårlig gjort å reise fra et hus som ser ut som et helvete.

Jeg synes du kan sende ei meldig der du ramser opp alt rotet du må ta etter deres venner og spørre hvorfor de mener at det er ditt ansvar å rydde det.

Det aller beste ville naturligvis være om du også tilfeldigvis skulle på ferie denne uka slik at de kom hjem til ei leilighet som stinka av råtna søppel

Gjest gjest1
Skrevet

Hehe...

Nei, kan nok ikke dra på ferie, er helt alene i landet her omtrent, alle er vekke. Har rydda og stått på nå, fremdeles masse igjen. Har vurdert å sende melding til dem og si akkurat hva jeg mener, men prata med kjæresten og han sa de mest sannsynlig ikke ville ha på telefonen når de er i utlandet! Og da er det kanskje litt lite poeng? Om det så da dukker opp en melding når de lander i landet her, hadde jo vært litt rart kanskje...

Gjest Gjest
Skrevet

ikke gidd å vaske opp, reis til moren/faren din når de kommer tilbake. så de kan smake sin egen medisin. lat som ingenting.

Gjest gjest1
Skrevet

hehe moren min bor fire timers flytur unna og faren min bor ca 1-2 timers flytur unna ;) Så det blir litt vanskelig/dyrt!

Og jeg har prøvd å gjøre det før, å drite i å rydde opp, men ingenting skjer, og i denne varmen (35grader) så begynner det fort å stinke + at det svirrer masse fluer rundt...

Så jeg er nok pent nødt til å rydde opp! KJøkkenet er forresten tatt allerede, nå må jeg bare støvsuge/vaske/rydde alle andre steder....

Gjest gjest1
Skrevet

Hva er timeprisen på hushjelp i Fraankrike da? Så kan du bare presentere dem regninga, for hushjelp er ikke gratis... :)

forøvrig så gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å rydde opp etter dem, så det bør du slutte med. Jeg ville nok vurdert å finne et annet sted å bo...

Gjest Gjest_Berta_*
Skrevet

Så sinnssvakt irriterende!

Jeg ville sendt en melding der jeg sa i fra om at det var forferdelig dårlig gjort av dem å bare reise fra en svinesti. De har godt av å ha litt dårlig samvittighet i ferien. Hvem er det som ikke sjekker mobilen en enste gang i løpet av ferien, da? De ser den nok.

Når de kommer tilbake, må dere lage regler som skal følges. Jeg bodde i kollektiv i mange år, tre forskjellige, og det eneste som funker for meg er at alle rydder etter seg selv. Vasker opp etter hvert måltid, rydder bort tingene sine fra fellesarelaer etc. Du må forklare dem at de ikke bor alene, det må være ekstra rent og ryddig når en bor flere sammen, ingen liker å vasse rundt i andres dritt og rot.

Likevel tror jeg den beste løsningen er å flytte. Det spørs om mennesker som har en veldig høy terskel for møkk og rot vil endre seg noe særlig.

Uansett må du slutte å ta andres dritt og rot! Du blir utnyttet, og du blir frustreret. Høres ikke ut som noen god hverdag.

Gjest gjest1
Skrevet
Hva er timeprisen på hushjelp i Fraankrike da? Så kan du bare presentere dem regninga, for hushjelp er ikke gratis... :)

forøvrig så gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å rydde opp etter dem, så det bør du slutte med. Jeg ville nok vurdert å finne et annet sted å bo...

I know... Men akkurat nå så må jeg bare ta det. Men heretter skal det skje store forandringer, og alle skal gjøre sin del i huset, nekter å være hushjelpa her! Kjæresten min er helt enig med meg, så det blir nok forandringer når folka kommer tilbake.

Så får jeg bli flinkere til å stå på mitt, og si fra når det er noe jeg ikke trives med.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Så sinnssvakt irriterende!

Jeg ville sendt en melding der jeg sa i fra om at det var forferdelig dårlig gjort av dem å bare reise fra en svinesti. De har godt av å ha litt dårlig samvittighet i ferien. Hvem er det som ikke sjekker mobilen en enste gang i løpet av ferien, da? De ser den nok.

Når de kommer tilbake, må dere lage regler som skal følges. Jeg bodde i kollektiv i mange år, tre forskjellige, og det eneste som funker for meg er at alle rydder etter seg selv. Vasker opp etter hvert måltid, rydder bort tingene sine fra fellesarelaer etc. Du må forklare dem at de ikke bor alene, det må være ekstra rent og ryddig når en bor flere sammen, ingen liker å vasse rundt i andres dritt og rot.

Likevel tror jeg den beste løsningen er å flytte. Det spørs om mennesker som har en veldig høy terskel for møkk og rot vil endre seg noe særlig.

Uansett må du slutte å ta andres dritt og rot! Du blir utnyttet, og du blir frustreret. Høres ikke ut som noen god hverdag.

Frankrike er et rart land. Og sånn det er nå, hadde det ikke vært for kjæresten min, så hadde broren hans og dama fremdeles bodd hos en av foreldrene. Så først så får vi prøve å sette opp regler, og de skal følges av alle og enhver, og funker ikke det, så kommer jeg nok til å si fra til kjæresten min at dette gidder jeg ikke mer.

Godt poeng du har her, at man må være ekstra ryddig når man bor flere sammen! Faktisk mange gode ideer du sier her. Dette skal husker og tas opp med samtlige :)

Endret av Chic
Gjest Tweek
Skrevet

ÅÅåå jeg hadde blitt så sinna :frustrert:

Rydd opp ditt eget bare, så kan de rydde sitt!

det kan være en lur ordning :)

men til de kommer hjem er det vel lurt å ta det verste så de ikke stinker og er ekkelt.

en ta det opp med de og at de må skjerpe seg :evil:

Gjest gjesta
Skrevet

Betaler du en andel av husleia? I så fall kan du jo kreve et avslag tilsvarende den lønna du fortjener som "hushjelp". Synes ellers onyx hadde gode forslag.

Det blir nok dessverre ikke bedre så lenge du fortsetter å vaske og rydde etter dem.

Kanskje du kan bruke ventetida til å sette opp et forslag til arbeidsdeling?

Gjest gjest1
Skrevet
Betaler du en andel av husleia? I så fall kan du jo kreve et avslag tilsvarende den lønna du fortjener som "hushjelp". Synes ellers onyx hadde gode forslag.

Det blir nok dessverre ikke bedre så lenge du fortsetter å vaske og rydde etter dem.

Kanskje du kan bruke ventetida til å sette opp et forslag til arbeidsdeling?

har sittet litt idag og fundert på evt regler vi kan sette opp. Men arbeidsdelingsplan kan være en god ide å lage et forslag til også :)

Nei, verken jeg eller dama til broren til kjæresten min betaler husleie, men jeg hjelper til med jobben til broren til kjæresten og på en måte betaler min del der (tar ingen penger for det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...