Gå til innhold

Plassering i kirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på generalprøve i kirken i dag, og gikk igrunn ganske greit. Men jeg har hele tiden gått ut fra at ihvertfall pappa og min kjæres mor, om ikke begge foreldrene våre, skulle sitte oppe ved alteret med oss. Dette er da ganske vanlig?

Men nei da, svigermor nekter plent, så vi har kun forlovere sittende der oppe. Mamma og pappa ble ganske paffe selv, tror de gjerne ville være med..

Er det mulig? :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Dette er valgfritt.

Vi skal sitte med bare forlovere der oppe, synes det er greit at det ikke blir "crowded" (liten plass). Og så vil foreldrene våre gjerne se oss godt, og da er det bedre for dem å sitte på første benk.

Men enig i at det er kjipt av svigermor å ikke ressektere øsnket deres!

Skrevet

Jeg er ikke vant til at dette er vanlig, jeg er vant til at foreldre sitter på første benk. (dvs, hans foreldre fremst på "hans side" av kikra, mamma fremst på "min side", og pappa setter seg sammen med henne når han har "overlevert" meg)

Men om dette er vanlig der du kommer fra (det varierer litt hva som er vanlig, men stort sett er det ikke noe problem å få lov til det ene eller det andre så lenge det er plass da, prestene tilpasser etter deres ønske så langt som mulig) så er det jo rart at henne å nekte å respektere deres ønske. Hva er hennes grunn for det da? (hun kommer kanskje fra en plass der det ikke er vanlig, og har ikke sett for seg at det skulle være slik fordi hun anser det som unormalt, men å respektere deres ønske er jo likevel vanlig )

Skrevet

Vi ville selv bare ha forlovere oppe sammen med oss, og foreldre syntes det var bedre å sitte på første rad, for da kunne de se det hele bedre.

Men presten spurte oss om hans mor og min far skulle sitte sammen med oss. (Så ja, det er nok ganske vanlig.)

At begge foreldre på begge sider sitter der oppe, tror jeg er noe mer uvanlig. (Men er det plass i kirka, er det nok ikke noe problem.)

Synd du ikke har snakket med Svigermor om dette før. Det kan jo hende det kom litt brått på henne, og hun bare ikke hadde sett for seg at det skulle gjøres sånn.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har aldri vært i bryllup der foreldrene sitter fremme med brudeparet.

Imidlertid syns jeg din svigermor burde ta seg kraftig sammen og sitte der sammen med dere, og føle seg glad fordi dere øsnker å ha dem som en del av vielsen! Det er deres dag, og så mye syns jeg hun kan gjøre for dere. Med glede!

Gjest Gjest
Skrevet

Dere kan ha dine foreldre sittende opp sammen med dere, og så kan svigermor sitte nede. Ka e problemet??? Ja, det kommer sikkert til å "se litt rart ut", men hvem er det som blir seende rar ut?? :sjarmor:

Skrevet

vi hadde foreldre og forlovere oppe sammen med oss.

Skrevet

Det kommer vel litt an på kirken også. Vi giftet oss i Domkirken i Bergen (som er enorm), og der var det veldig god plass på begge sider oppe ved alteret til at foreldre, forlovere og brudebarn kunne sitte der.

Skrevet

Nei, jeg syns også at hun kunne tenke på våre ønsker, det er tross alt vår dag. Hos oss er det vanlig at brudens far og brudgommens mor sitter oppe med brudeparet, og det er det jeg har sett for meg hele veien. Men hun ville ikke, for hun kom til å gråte så mye.. Ærlig talt, alt for å ikke tenke på dem dagen faktisk dreier seg om, spør du meg.

Får se hva som skjer, enda en uke igjen.

Skrevet

Vi hadde foreldre og forlovere oppe sammen med oss da vi giftet oss på lørdag! :hoppe:

Skrevet

Jeg har vært i mange bryllup i løpet av mitt liv - og i de aller fleste tilfellene har brudens far og brudgommens mor, forlovere og brudeparet sittet sammen oppe ved alterringen.

Far sitter ved siden av bruden til ekteskapsløfte er inngått - da har han flyttet seg over til brudgommens mor. Og fører henne ut av kirken når det er utgang.

Men - jeg har vært i bryllup med andre varianter også - så dette er nok valgfritt.

Skrevet

Vi skal kun ha forlover og oss sittende oppe ved alteret,for meg hadde det blitt rart hvis svigers og mamma og pappa itilleggs kulle være der,nei de får holde seg på benkene rett nedenfor,min familie skal sitte til venstre når du kommer inn i kirken,og svigers til høyre.Lykke Til :)

Skrevet

Jobber i kirka, og det er helt opp til brudeparet i samråd med presten å finne ut av hvem de vil ha oppe ved alteret. I de fleste tilfeller er det bare brudeparet og forloverne. Men har også opplevd at foreldrene er med ved flere anledninger så dette er opp til deg. Og til din svigermor er det bare å beklage det er ikke hennes dag. Dersom du og din tilkommende finner ut at dere vil ha det slik får hun gi etter eller dumme seg ut ved å sitte sammen med resten av forsamlingen. Stå på!!!!! Ikke la noen ødeløegge for dere på den store dagen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Et vennepar av oss hadde både forlovere og foreldre sittende oppe ved alteret. Vi kunne ikke gjøre det sånn, for da hadde det ikke blitt så mange igjen som IKKE satt sammen med oss... :ler:

Hvis din far vil sitte hos dere, og mora di og, så la dem gjøre det, så kan svigermor sitte der og se teit ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...