Gå til innhold

BUTIKK-INNEHAVER


gla

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med start av egen uavhengig butikk.

Min samboer og jeg har nemlig planer om en liten butikk med antikviteter (møbler, serviser, vaser, bøker o.l.), hjemmeproduserte "gaveartikler", billig kunst og sesongrelaterte ting (blomsterfrø, chiliplanter, julepynt m.m.).

Butikken skal være veldig utypisk slike triste antikvitetssjapper som bugner over av støvbelagte og illeluktende ting. Den skal være lys og enkel og det skal lukte godt der. :lol:

Har DU peiling på hvor mye skatt en må betale i en slik forretning, om det er moms.plikt eller ikke og om det er mulighet for støtte til et slikt konsept????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Når omsetningen overstiger 30.000 kr, vil virksomheten være mva-pliktig.

Hvordan dere/ virksomheten vil bli beskattet vil komme litt ann på hvilken selskapsform dere velger.. Antar at dere stifter et enkeltmannsforetak, og da er det dere to som blir beskattet (altså ikke virksomheten). Dvs at dere vil bli skattlagt på lik måte som om dere var vanlige arbeidstakere. Virksomhetens overskudd vil være deres skattbare inntekt.

Ved å kontakte etableringskontoret i deres distrikt, vil du kunne få vite mer om støtteordinger, og hvilke muligheter dere har til å få det.

Men det er ikke spesielt enkelt å få det tror jeg. Det er lettest å få støtte for nyetableringer som har store muligheter for å ekspandere, f.eks sysselsette flere... Men det er jo vært et forsøk :wink:

Lykke til!

Klem fra Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt...

Det var til hjelp, men sannsynligheten for at vi kommer til å gjøre det er ikke så stor. Det utvalgte lokalet er i dyreste laget for oss... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...