Gå til innhold

Tusjpennflekker på klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lå en tusjpenn som var lekk i vesken min i dag, og jeg oppdaget det ikke før både lys, ny sommerbukse og hvit linbluse var fulle av blå flekker. :frustrert::grine:

Blir skikkelig lei meg hvis plaggene er ødelagt, så nå håper jeg noen har noen gode, velprøvde råd til meg!

Har fått tips om å gni inn flekken med kulturmelk før vask - den som kom med rådet hadde forsøkt det med stort hell på kulepennstreker, men her er det altså tusjpennflekker (sånn vanlig sak som man skriver med).

Kjempetakknemlig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To flekkfjerningsleksikon gir følgende råd:

1: Gni forsiktig på flekken med en klut fuktet i sprit, eller dypp den i sprit som er varmet i vannbad. Tilsetning av litt såpe øker virkningen. Vask.

Stoff som tåler bleking: Bruk hydrogenperoksydløsning, skyll eller vask til slutt.

2: White spirit eller rødsprit Legg flekken i en skål surmelk. Skrubb og gni, og legg den ned i melka igjen. Gjenta etter behov.

Skrevet

Fikk bort masse blekk fra en tusjpenn fra min samboers skjorte ved hjelp av biotex-spray, litt virketid, vaskepulver rtt på flekken, og litt gnikking, pluss vanish sammen med vaskepulveret i maskina. Helt bort.

Dog, skjorta er ikke helt seg selv likevel, den er liksom blitt nuppet :( (men over hele seg, ikke bare der vi gjorde dette,s å mulig det var en dprlig kvalitet på skjorta. For den var helt ny da han hadde den lekke pennen i lomma...)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg fikk rød tusjpenn på den lyse linbuksa mi, og siden jeg var i England da det skjedde, ble flekken noen dager gammel før jeg fikk vasket buksa. Det jeg gjorde, var å helle Zalo rett på flekken, og så gned jeg det godt inn i stoffet. Deretter vasket jeg som normalt, men på 60 grader, og hele flekken var borte.

Tipper det samme funker på blå tusjpennflekker også. ;)

Og memo to self: Ikke bruk tusjpenn på fly.

Skrevet

Takk for svar! :)

Etter å ha lagt inn spørsmålet fant jeg denne siden om flekkfjerning.

Tok en sjanse og gned flekkene inn med en blanding av kulturmelk og sitronsaft, og vasket som vanlig på 40 grader (i Omo Ultra). Og.... alt forsvant! :hoppe: Helt utrolig, nesten, for det var snakk om mange og store felt med flekker.

Neste punkt på programmet: Gni inn håndvesken med surmelk og kaste den i maskinen! :mrgreen:

Skrevet

Nylonvask til vinduer er og supert.

Får vekk oljeflekker med den jeg :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...