Gå til innhold

Æresbanking i Tønsberg

Anbefalte innlegg

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Det er viktig å sette definisjoner på forskjellige typer drap, dersom man ønsker å unngå fremtidige drap. Dette fordi de utløsende årskaene til drapene er ulike og forebyggingen av fremtidige drap vil ha større mulighet til å lykkes dersom man setter iverk tiltak mot årsakene. Dersom det er helt greit for deg at mennesker drepes så har det ingen praktisk betydning.

Realiteten er at det viktigste er å kalle drap av pakkiser for æresdrap for å selge aviser.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
I tillegg så kan denne opptattheten av å unngå å skille mellom ulike årsaker til drap og kalle mennesker som gjør det for rasister føre til at arbeidet for å hindre fremtidige drap stoppes eller bremses.

Så er det også viktig å straks gjøre seg til offer og si at alle er slemme og kaller deg rasist, når ingen har sagt et ord om det.

Skrevet
Æresdrap blir ikke sjalusidrap bare fordi applausgruppen forsvinner. Hvem er faren sjalu på om han dreper sin voldtatte datter? Hvem er moren sjalu på når hun dreper sin datter fordi de ikke har råd til medgift?

Dette er vel eksempler på drap som verken kan klassifiseres som æresdrap eller sjalusidrap. Så sant ingen i nærmiljøet støtter eller oppfordrer til drapet.

Honor crimes are acts of violence, usually murder, committed by male family members against female family members who are perceived to have brought dishonor upon the family. A woman can be targeted by her family for a variety of reasons including, refusing to enter into an arranged marriage, being the victim of a sexual assault, seeking a divorce -- even from an abusive husband -- or committing adultery. The mere perception that a woman has acted in a manner to bring "dishonor" to the family is sufficient to trigger an attack.

Human right watch

Gjest Gjest
Skrevet

Hva vi oppfatter som æresfult er avhengig av kulturen vi er oppvokst i. Oppfatningene oppstår ikke uavhengig av miljø.

Skrevet

Å banke opp noen gir ikke anerkjennelse i det norske samfunn, snarere tvert imot. Mannen det her er snakk om kan derfor ikke forsvare sin ære ved å banke opp mannen som hadde sex med datteren.

Gjest Gjest
Skrevet
Realiteten er at det viktigste er å kalle drap av pakkiser for æresdrap for å selge aviser.

For noen er det nok dessverre slik. Det er trist at dette for andre igjen gir en unskyldning for å latterliggjøre viktig arbeid for å unngå fremtidige drap.

Skrevet
Dette er vel eksempler på drap som verken kan klassifiseres som æresdrap eller sjalusidrap. Så sant ingen i nærmiljøet støtter eller oppfordrer til drapet.

Human right watch

Nå ser jeg liten grunn i å støtte meg til kliniske definisjoner, like lite som det er vits i å henge seg fast på én enkelt ordboks definisjon av et begrep (i og med at forskjellige ordbøker har forskjeller i definisjonene). Selv tenker jeg her K.I.S.S. - Keep It Simple, Stupid - og for meg er det et æresdrap om motivet var å beskytte familiens ære. Herunder kan man også finne sjalusidrap (siden jeg ikke tror på svart/hvite forklaringer, mener jeg det ofte finnes overlappinger av begreper), men slett ikke alle sjalusidrap handler om ære.

Gjest Gjest
Skrevet
Så er det også viktig å straks gjøre seg til offer og si at alle er slemme og kaller deg rasist, når ingen har sagt et ord om det.

I denne tråden så er det ingen som har kalt meg rasist, men tidligere så har min opplevelse her på KG vært at så snart man nevner ord som æresdrap så er man rasist og noen skal komme å fortelle at ikke alle er slik. Det er også en annen her i tråden som har uttrykt lignende opplevelser. Det finnes også slike holdninger ellers i samfunnet. Media kunne nok vært bedre til å både forklare hva æresdrap egentlig er og brukt begrepet med litt større omhu. Jeg er opptatt av at kvinner som risikerer å bli utsatt for æresdrap ikke skal stå alene i sin kamp mot dette. Det er viktig å ikke glemme dem i kampen og redselen for rasisme.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå ser jeg liten grunn i å støtte meg til kliniske definisjoner, like lite som det er vits i å henge seg fast på én enkelt ordboks definisjon av et begrep (i og med at forskjellige ordbøker har forskjeller i definisjonene). Selv tenker jeg her K.I.S.S. - Keep It Simple, Stupid - og for meg er det et æresdrap om motivet var å beskytte familiens ære. Herunder kan man også finne sjalusidrap (siden jeg ikke tror på svart/hvite forklaringer, mener jeg det ofte finnes overlappinger av begreper), men slett ikke alle sjalusidrap handler om ære.

For å kunne forstå hverandre så er det viktig å ha en felles forståelse av hva begrepene betyr. Dersom du kaller blått for rødt og jeg blått for gult så vil vi ikke kunne forstå hverandre før vi har lært hverandres språk. Dersom du ikke synes det er viktig å skille mellom ulike motivasjoner for drap så er det unødvendig å bruke begrepet æresdrap. Du kan enkelt og greit si drap. Når det er sagt så har du nok rett i at det finnes drap som blir begått både på grunn av sjalusi og ære, og slik sett er overlappende.

Gjest gjest1
Skrevet
Mhm. Så det å banke opp elskeren til dattera si, har ikke noe med ære å gjøre?

Jeg tror ikke det har noe med ære å gjøre. Det har mer med å gjøre at en pappa kan ha litt vanskelig for å forstå at lillejenta hans er blitt voksen. Hvis han atpåtil påtreffer en fremmed mann, naken i jentas kahytt så er det ikke så rart om det skjærer seg for ham et lite øyeblikk. Ikke at det forsvarer handlingen hans, men det kan forklare den.

Ikke står det noe om denne fremmede mannens alder heller - kanskje han var på pappas alder? Jeg lover, jeg hadde vippa sjøl i så fall..

Var nok pappas beskyttelsesinstinkt som tok over her, tror jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...