Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 20. juli 2006 #1 Skrevet 20. juli 2006 (endret) Blodet fløt og det hele endte nesten med et æresdr...jeg mener familietragedie. Godt at det fortsatt finnes gode nordmenn som tar avstand fra at kjønnsmodne har sex. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/20/471867.html Endret 20. juli 2006 av Slangen
Bønna Skrevet 20. juli 2006 #2 Skrevet 20. juli 2006 Er dette enda et av disse utallige forsøkene på å fremstille de negative aspektene ved de fremmedkulturelles kultur i et bedre lys, ved å late som om kulturen til etniske nordmenn er akkurat like ille? Hvor er det de øyensynlige liberale verdiene dine har lavest oppslutning? Blant etniske nordmenn eller blant fremmedkulturelle?
K.A. Skrevet 20. juli 2006 #3 Skrevet 20. juli 2006 Jeg vil heller si at Slangen ønsker at folk skal få øynene opp for at "æres" ditt og datt ikke er noe utenlandsk fenomen -- det er et menneske fenomen. Visst finnes det kulturer som har større fokus på dette enn andre, men i de fleste land hvor disse kulturene finnes gjøres det stor innsats fra statens side for å få has på den slags ting. Da tenker jeg spesielt på India, men også de fleste land. Det er da også slik at du behøver slett ikke være tilhenger av slik praksis bare fordi du tilhører en kultur som tradisjonelt sett aksepterer slike ting. F.eks. var det i mitt søskenbarns barns barnehage en pakistansk gutt som likte å kle seg i kjole og hvitt, sminke og full pakke. Med full støtte fra sine muslimske foreldre. En annen pakistansk innvandrer sa til meg at han syntes ikke en mann var mye verdt om han ikke kunne sine kunster på kjøkkenet. Det er nemlig ingenting som står i veien for at muslimer kan være liberale de også, og heller ingenting som hindrer dem i å assimilere seg. Det går ikke an å generalisere og si at "muslimer er slik og sånn". Man kan ikke si at "kristne er slik og sånn" heller, så hvorfor skal muslimene behandles som en homogen gruppe? Jeg går inn i denne graden av detalj fordi det virker som om enkelte her har problemer med å se ting i andre farver enn sort/hvitt.
Gjest Esther Skrevet 20. juli 2006 #4 Skrevet 20. juli 2006 Det er lenge siden jeg sluttet å diskutere politikk på Kvinneguiden. Det var da jeg ble "lynsjet" og kalt rasist pga at jeg var ytterst kritisk til Iran`s barbariske prestestyre. Går utifra at pipen hadde fått en annen lyd idag når media har satt mer lys på det vanvittige som faktisk foregår der nede. Dessuten er jeg temmelig sikker på at vedkommende som kalte meg rasist fremdeles deltar ivrig i diskusjoner her på Kvinneguiden - men under et annet nick ... Han nektet til og med for at kvinner ble henrettet ved steining ... lurer på om han har lest aviser det siste året ?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 20. juli 2006 #5 Skrevet 20. juli 2006 (endret) Er dette enda et av disse utallige forsøkene på å fremstille de negative aspektene ved de fremmedkulturelles kultur i et bedre lys, ved å late som om kulturen til etniske nordmenn er akkurat like ille? Hvor er det de øyensynlige liberale verdiene dine har lavest oppslutning? Blant etniske nordmenn eller blant fremmedkulturelle? ← Liberale/liberalister dukket nok en gang opp i et innlegg fra bønda. Gratulerer. Neida, jeg liker bare å generalisere ut fra enkeltsaker. Hvilke grupper som er verst, vet vi jo alle. Det er menn. Endret 20. juli 2006 av Slangen
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #6 Skrevet 20. juli 2006 Blodet fløt og det hele endte nesten med et æresdr...jeg mener familietragedie. Godt at det fortsatt finnes gode nordmenn som tar avstand fra at kjønnsmodne har sex. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/20/471867.html ← Et drap kjære slange innebærer at en person tar livet av en annen. Det var ingen som døde i hendelsen du henviser til så dette var ikke et drap. Et æresdrap innebærer at noen blir drept for å opprettholde æren til seg og sin familie. En forutsetning for at et drap skal kunne omtales som et æresdrap er at den som begår drapet oppnår anseelse og anerkjennelse for drapet. Det må altså finnes en applausgruppe for å kunne kalle et drap for et æresdrap. En familie er en gruppe mennesker som er i slekt med hverandre. Det står ikke noe om at de to mennene var i slekt med hverandre. Uttrykket familietragedie benyttes som oftest om drap begått innad i familien, der den som dreper også tar sitt eget liv. I drap som kalles familietragedie oppnår ikke den som dreper ære.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #7 Skrevet 20. juli 2006 Jeg vil heller si at Slangen ønsker at folk skal få øynene opp for at "æres" ditt og datt ikke er noe utenlandsk fenomen -- det er et menneske fenomen. ← Dersom det er det slangen forsøker å gjøre så foreslår jeg at han opparbeider seg en større kunnskap om begrepet ære.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #8 Skrevet 20. juli 2006 Det er lenge siden jeg sluttet å diskutere politikk på Kvinneguiden. Det var da jeg ble "lynsjet" og kalt rasist pga at jeg var ytterst kritisk til Iran`s barbariske prestestyre. Går utifra at pipen hadde fått en annen lyd idag når media har satt mer lys på det vanvittige som faktisk foregår der nede. Dessuten er jeg temmelig sikker på at vedkommende som kalte meg rasist fremdeles deltar ivrig i diskusjoner her på Kvinneguiden - men under et annet nick ... Han nektet til og med for at kvinner ble henrettet ved steining ... lurer på om han har lest aviser det siste året ? ← Det er dessverre en del her inne som er veldig opptatt av å fortelle at andre ser verden i et unyansert bilde, i en form for misforstått godhet. Det de ikke skjønner er at deres uttalelser er vel så unyansert. De som sitter igjen som tapere er kvinnene som trenger å få belyst sin sak. Jeg vet ikke om dem er for dum til å se at dem som straffes mest for deres misbruk av ordet rasist er dem de så gjerne vil beskytte.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 20. juli 2006 #9 Skrevet 20. juli 2006 Det er dessverre en del her inne som er veldig opptatt av å fortelle at andre ser verden i et unyansert bilde, i en form for misforstått godhet. Det de ikke skjønner er at deres uttalelser er vel så unyansert. De som sitter igjen som tapere er kvinnene som trenger å få belyst sin sak. Jeg vet ikke om dem er for dum til å se at dem som straffes mest for deres misbruk av ordet rasist er dem de så gjerne vil beskytte. ← Vi bør ikke bortforklare folks æresbankinger med at svartingene er verre, det har du helt rett i.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 20. juli 2006 #10 Skrevet 20. juli 2006 Dersom det er det slangen forsøker å gjøre så foreslår jeg at han opparbeider seg en større kunnskap om begrepet ære. ← Mhm. Så det å banke opp elskeren til dattera si, har ikke noe med ære å gjøre?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 20. juli 2006 #11 Skrevet 20. juli 2006 (endret) Et drap kjære slange innebærer at en person tar livet av en annen. Det var ingen som døde i hendelsen du henviser til så dette var ikke et drap. ← Vanskelig å få med seg alle ordene jeg skrev ja. Et æresdrap innebærer at noen blir drept for å opprettholde æren til seg og sin familie. En forutsetning for at et drap skal kunne omtales som et æresdrap er at den som begår drapet oppnår anseelse og anerkjennelse for drapet. Det må altså finnes en applausgruppe for å kunne kalle et drap for et æresdrap. ← Så hvis faren til en pakistansk kvinne hadde drept uten "applaus" fra andre, fordi hun hadde ligget med noen, så hadde det ikke vært æresdrap? En familie er en gruppe mennesker som er i slekt med hverandre. Det står ikke noe om at de to mennene var i slekt med hverandre. Uttrykket familietragedie benyttes som oftest om drap begått innad i familien, der den som dreper også tar sitt eget liv. I drap som kalles familietragedie oppnår ikke den som dreper ære. ← Hun banket han opp for å forsvare datteren og sin egen ære. Uansett. Hvorfor er det så viktig å sette definisjoner på forskjellige drap. Et drap og banking er da like ille uansett grunn. Men du har tydligvis et stort behov for definere det slik at et AG3-drap av familien er bedre enn et såkalt æresdrap. Hvor mange pakistanere har gått amok med AG3 og skutt hele familien? Endret 20. juli 2006 av Slangen
K.A. Skrevet 20. juli 2006 #12 Skrevet 20. juli 2006 Dersom det er det slangen forsøker å gjøre så foreslår jeg at han opparbeider seg en større kunnskap om begrepet ære. ← Nå er det ikke slangen som definerer det som ære, men det kalles æresdrap når noen - fortrinnsvis kvinner - blir drept, pga. noe som av morderen(e) anser som å redde ansikt, eller bevare ære. Vi kaller det æresdrap, ikke fordi vi finner noen som helst ære i det, men fordi morderens æresbegrep er motivet. Ekstrapolerer vi dette til eksempelet i åpningsposten, er det åpenbart at det ikke er Slangens begrep om ære som gjør at han kaller det æresbanking, men farens. Og det er jo nettopp det som er tilfelle.
punktom Skrevet 20. juli 2006 #13 Skrevet 20. juli 2006 Mhm. Så det å banke opp elskeren til dattera si, har ikke noe med ære å gjøre? ← Joda, men det blir feil å blande inn æresdrap i familietragedier, på samme måte som det er dumt å blande inn æresdrap i familietragedier i familier med ikke-vestlig bakgrunn. For æresdrap er noe helt annet. Og som allerede nevnt trenger du en applausgruppe som støtter opp om drapet og også gjerne er med på planleggingen, for at det skal kalles et æresdrap. Men jeg er enig i at litt vel mange bruker ordet æresdrap så fort en innvandrer dreper en i sin familie. Vi har hatt få tilfeller (ett?) æresdrap her i Norge, men ordet har forkommet litt oftere enn det i media.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 20. juli 2006 #14 Skrevet 20. juli 2006 Men jeg er enig i at litt vel mange bruker ordet æresdrap så fort en innvandrer dreper en i sin familie. Vi har hatt få tilfeller (ett?) æresdrap her i Norge, men ordet har forkommet litt oftere enn det i media. ← Jepp, det var det som var det opprinnelige poenget. Men OK, kanskje media har gitt meg et litt feil bildet av æresdrap.
punktom Skrevet 20. juli 2006 #15 Skrevet 20. juli 2006 Jepp, det var det som var det opprinnelige poenget. Men OK, kanskje media har gitt meg et litt feil bildet av æresdrap. ← Søk opp Unni Wikan. Hun har studert dette ganske mye. Her er en artikkel.
K.A. Skrevet 20. juli 2006 #16 Skrevet 20. juli 2006 For æresdrap er noe helt annet. Og som allerede nevnt trenger du en applausgruppe som støtter opp om drapet og også gjerne er med på planleggingen, for at det skal kalles et æresdrap. ← Man behøver egentlig ikke å ha en s.k. applausgruppe for at det skal kunne kalles æresdrap, så lenge man tror man gjør det moralsk riktige i øvrighetens (eller i det minste sin egen krets') øyne.
punktom Skrevet 20. juli 2006 #17 Skrevet 20. juli 2006 Man behøver egentlig ikke å ha en s.k. applausgruppe for at det skal kunne kalles æresdrap, så lenge man tror man gjør det moralsk riktige i øvrighetens (eller i det minste sin egen krets') øyne. ← Det som skiller et vanlig sjalusidrap fra et æresdrap er nettopp det at det er flere involvert i æresdrapet. Og drapsmannen som utfører æresdrapet vil kunne få høy anseelse i samfunnet generelt, eller i sin omgangskrets. Dette skjer ikke ved et sjalusidrap. Snarere tvert i mot. Folk rundt deg vil avsky deg og din handling. Så det er faktisk viktig å skille disse begrepene fra hverandre, da de er forskjellige.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #18 Skrevet 20. juli 2006 Så hvis faren til en pakistansk kvinne hadde drept uten "applaus" fra andre, fordi hun hadde ligget med noen, så hadde det ikke vært æresdrap? Hun banket han opp for å forsvare datteren og sin egen ære. ← Å banke opp noen gir ikke anerkjennelse i det norske samfunn, snarere tvert imot. Mannen det her er snakk om kan derfor ikke forsvare sin ære ved å banke opp mannen som hadde sex med datteren. Vi har hatt æresdrap blandt etniske nordmenn også, men det begynner å bli veldig lenge siden. Det var da stort sett menn som ble utsatt for æresdrap. Uansett. Hvorfor er det så viktig å sette definisjoner på forskjellige drap. Et drap og banking er da like ille uansett grunn. Men du har tydligvis et stort behov for definere det slik at et AG3-drap av familien er bedre enn et såkalt æresdrap. Hvor mange pakistanere har gått amok med AG3 og skutt hele familien? ← Det er viktig å sette definisjoner på forskjellige typer drap, dersom man ønsker å unngå fremtidige drap. Dette fordi de utløsende årskaene til drapene er ulike og forebyggingen av fremtidige drap vil ha større mulighet til å lykkes dersom man setter iverk tiltak mot årsakene. Dersom det er helt greit for deg at mennesker drepes så har det ingen praktisk betydning.
K.A. Skrevet 20. juli 2006 #19 Skrevet 20. juli 2006 Det som skiller et vanlig sjalusidrap fra et æresdrap er nettopp det at det er flere involvert i æresdrapet. Og drapsmannen som utfører æresdrapet vil kunne få høy anseelse i samfunnet generelt, eller i sin omgangskrets. Dette skjer ikke ved et sjalusidrap. Snarere tvert i mot. Folk rundt deg vil avsky deg og din handling. Så det er faktisk viktig å skille disse begrepene fra hverandre, da de er forskjellige. ← Jo, det er da ikke det jeg sier heller. Men om noen begår æresdrap i Norge har de ofte ikke noen applausgruppe. Men de kommer fra et sted som har det, og de æresbegrepene er gått i blodet. Om en mor som setter fyr på sin datter så er den siste i verden som synes dette er rett og rimelig, er jo tanken og motivet nøyaktig det samme som om det skulle være andre som er enig med henne. Hun er kanskje ikke klar over at hun kommer til å fordømmes av samfunnet pga. slike handlinger. Æresdrap blir ikke sjalusidrap bare fordi applausgruppen forsvinner. Hvem er faren sjalu på om han dreper sin voldtatte datter? Hvem er moren sjalu på når hun dreper sin datter fordi de ikke har råd til medgift?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #20 Skrevet 20. juli 2006 Vi bør ikke bortforklare folks æresbankinger med at svartingene er verre, det har du helt rett i. ← I tillegg så kan denne opptattheten av å unngå å skille mellom ulike årsaker til drap og kalle mennesker som gjør det for rasister føre til at arbeidet for å hindre fremtidige drap stoppes eller bremses.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå