Gå til innhold

Pris på takstering av et gullsmykke?

Anbefalte innlegg

Gjest loren
Skrevet

Noen som vet hvor mye en gullsmed tar for å takstere verdien på et smykke? Har et smykke som jeg har arvet etter bestemor som jeg lurer på hvor mye er verdt.

Og bare så det er sagt har jeg ikke tenkt å selge det eller noe, affeksjonsverdien er større enn noen annen verdi :) jeg er bare nysgjerrig..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har alle gullsmeder peil på antikke smykker? Jeg tviler litt. Men prøv f.eks Esias Solberg i Kirkeristen i Oslo f.eks. Han selger gammelt gull og sølv (utrolig mye fint der...) Pris aner jeg ingenting om.

Så vidt jeg kan tenke meg, kan det finnes to-tre priser.

1) Verdien i gull (vekt x gullpris)

2) Verdi som antikt smykke (håndverk, tidsepoke, er det kjent gullsmed som har laget det, hvor etterspurt er slike smykker idag etc.)

3) Forsikringsverdi. Hvor mye kommer det til å koste å kjøpe tilbake et tilsvarende smykke ved et tenkt forsikringstilfelle?

Gjest loren
Skrevet

Om de har det vet jeg ikke :P Men, tusen takk for tips, da skal jeg ringe han imorgen og høre om han kan hjelpe :)

Er mest for å vite det egentlig, regner ikke med det er verdt mye før jeg får høre det av fagfolk :P Og selge det kommer uansett ikke på tale ;)

Eneste jeg vet om det er at bestemor fikk det i 6 års gave av sin grandtante som også fikk det i 6årsgave, i og med at jeg har samme forbokstav som dem (er en "G" i røde steiner på det) fikk jeg det på min 6 årsdag også :)

Skrevet

Jeg har jobbet i gullsmed, og vi var tilknyttet en som takserte for oss (ikke taksterte...). Hos oss var det en minstepris på takseringen, litt under 300. Så kom det an på smykkets verdi hva det kostet. Diamantsmykker er for eksempel dyrere å taksere enn ditt smykke.

Gjest loren
Skrevet

Tak for svar, og takk for rettelse =) *liker ikke å skrive feil* :P (eller skal det være og der, uff, nå er jeg bare trøtt :) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...