Gå til innhold

VARDØGER

Gjest Hilde K S

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Mye kjekt å høre her. Særlig siden både jeg og min mann er gode personer og kommer til å leve lenge. Vi har begge vardøger, eller har hatt.

Cloudy , jeg tror det var bare min mor som hørte meg komme, men jeg skal spørre henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Eg høyrer vardøger både heime der eg budde som yngre, av min far. No høyrer eg vardøger av mannen min. Høyrer bilen hans eller knitringa i grusen av sykkel nokre minuttar før han kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vardøger kan ses også. Min tante så min kusine komme over plenen en gang hun var på besøk hos min andre kusine, så hun gikk gjennom huset (satt på kjøkkenet da hun så kusinen min gjennom vinduet) for å åpne for henne på forsiden.

Der var hun ikke, men en liten stund etter, kom hun gående over plenen 'på ordentlig'.

Ellers vil jeg bare tilføre at jeg synes vi skal slutte å kalle slike ting for "overnaturlige". Det er antakelig like naturlig som alt annet i naturen og rundt mennesker og dyr. Vi kan bare ikke forklare hva og hvordan det skjer.

Tenker sånn om "spøkelser" også, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, unnskyld at jeg spør, men hvem avgjør om en person er et godt menneske? og hva legger en i dette?

Jeg vet ikke, men det som slo meg da jeg leste dette i Brunhildes innlegg var at det kanskje var noe man sa i gamle dager for å unngå at de ble kalt trollkjerringer og nærmest ble utstøtt.

Husk at det har foregått hekseprosesser tidligere. Så jeg oppfattet ikke dette som at slike folk var bedre enn andre, men som en beskyttelse av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kommer det av ?

Det kommer litt an på hva du mener med spørsmålet ditt. I utgangspunktet kommer vardøger fra folkeovertroen, og der er det litt forskjellige historier. I overtroen er det gjerne et eller annet åndelig fenomen som varsler at en person kommer. Hvis du derimot spør om en mer naturlig forklaring på vardøger, da snakker vi om selve fenomenet som går ut på at vi kan "høre" personer ankommer før de kommer. Svært vanlig er at vi kan "høre" en person åpne døra, gå inn, sett fra seg støvler osv. Men når vi går ut for å se etter, da er det ingen der. Så en tid etter, gjentar lydene seg, og da er personen der. Dette fenomene skyldes nok at hjernen spiller oss et puss. Det er gjerne lyder vi er vant til å høre som knyttes til personen, og vi rett og slett hørsels-hallusinerer.

Det er heller ikke uvanlig at man kan "høre" avdøde personer på samme måte.

Siden dette fenomenet er godt beskrevet i folkeovertroen og i mange forskjellige land, er det all grunn til å tro at vi her snakker om en svært vanlig egenskap ved vår hjerne.

Det er ikke nødvendig å knytte dette fenomenet til noe overnaturlig, hvis man ikke ønsker å koble slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Faren min har bodd i huset vårt siden han var 10 år ca. Både jeg og mamma har opplevd flere ganger(både når vi er sammen og alene) at vi hører at det går i døren akkurat sånn pappa gjør. Jeg har alltid syns det har vært greit jeg.

Da jeg var liten og var hjemme alene, var det veldig greit med vardøgene for da hørte jeg at pappa kom, sluttet å gjøre det jeg holdt på med(ting jeg ikke fikk lov til altså) og ca 5 minutter senere var pappa hjemme :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...