Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har hørt at noen får dette i løpet av fødselsprosessen og jeg synes det høres så grusomt vondt ut.

Er det VONDT?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

nå har jeg kun fått det i sovende tilstand, men det er ihvertfall ikke ubehagelig å ha eller ta ut igjen

Skrevet
nå har jeg kun fått det i sovende tilstand, men det er ihvertfall ikke ubehagelig å ha eller ta ut igjen

Skriver under på denne.

Skrevet

Nei. Det er kanskje bittelitt ubehagelig? Jeg er en av dem som synes GU er ok, og det var ikke i nærheten av hvordan legen kan finne på å romstere.

Jeg fikk bedøvende gele først. Det var det ubehagelige. Litt kaldt. Kjente ingenting når kateteret ble satt. Ikke når det ble tatt ut heller.

Gjest mzluze i.i
Skrevet

litt ubehag å sette inn, ikke vondt å ha, ikke vondt å ta ut, gjør alt litt lettere faktisk, å slippe do-flying hele tiden

Gjest gjesta
Skrevet

Ikke vondt. Fikk det etter fødsel, når jeg var skikkelig revnet, og det var det minst vonde med hele greia. Og gruer du deg skikkelig, be om bedøvelseskrem :)

Skrevet

Jeg fikk det nå før fødselen, ikke vondt i det hele tatt. Merket det knapt.

Gjest marthepia
Skrevet

Næsh.. vil ikke si det er vondt. Jeg måtte ha kateter etter jeg fødte Emma. Jeg fikk ikke til å tisse. 2 ganger måtte jeg ha det faktisk. Vondt nei, men ubehagelig ja. Tror ikke jeg fikk noe bedøvelseskrem eller noe slikt. Det svidde litt syntes jeg.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Det skal ikke gjøre vondt, men det kan være litt ubehagelig. Bedøvelsesgele brukes mest på menn.

Selv ble jeg kateterisert som 6-åring og kan ikke minnes at det gjorde vondt.

Gjest Fantus
Skrevet

Det er ikke vondt, men det kan kjennes litt ubehagelig. For man kjenner at man har et eller annet oppi blæra. Men selve innføringen skal ikke være vond. Og hvis du er litt redd ber du om at de bruker bedøvelseskrem. Da merker du bare litt prikking når virkningen av bedøvelseskremen går ut.

Skrevet

Kjente det ikke i det hele tatt.

Mulig det var pga epiduralen, da...

Skrevet
Kjente det ikke i det hele tatt.

Mulig det var pga epiduralen, da...

Jeg hadde ingen smertelindring (annet enn lystgass, og den bruke jeg ikke akkurat da) og jeg kjente ikke noe som helst. "Er du ferdig alt?" spurte jeg JM når hun reiste seg og gikk.

Gjest Gjest_flugelhorn_*
Skrevet

hvor og hvordan setter de kateter?

Helt grønn jeg....... :sjenert:

Skrevet

Kateter settes inn i urinrøret. Tynn plastikkslange som er festa til en pose der urin kan renne i.

Gjest Gjest_flugelhorn_*
Skrevet
Kateter settes inn i urinrøret. Tynn plastikkslange som er festa til en pose der urin kan renne i.

Ok, så de stapper det inn den veien... hørtes skummelt ut.. :forvirret:

Trodde kansje de stakk nål el lignende gjennom magen eller noe jeg :ler:

Takk for oppklaringen! :)

Skrevet

Uhh....NÅL sier du?? Hehe...vel det må no gjøre ENDA mer vondt enn å stikke inn et tynt plastikkrør inn i urinrøret.

Å få kateter for kvinner kan være ubehagelig, det kan svi litt - men for menn er det ENDA mer ubehagelig for det røret skal lenger "oppi der" enn hos kvinner. Så nå vet du det ;)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Det finnes kateter som stikkes med når gjennom magen og, men det brukes ikke under fødsler :) Suprapubiskateter heter det.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Det finnes kateter som stikkes med nål gjennom magen og, men det brukes ikke under fødsler :) Suprapubiskateter heter det.

Edit: Skrivefeil

Gjest Gjest
Skrevet
ehm... får alle kateter?  :forvirret:

Nei.

Om jeg ikke husker feil så er det ved LANGE fødsler hvor blæra “låser” seg det er mest aktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...