Gå til innhold

Hva om far ønsker 100% foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har en i familien som er far til to barn. Foreldrene er skilt og har delt foreldreansvar. Saken nå er at mor flere ganger i hennes uker overtaler far til å ta ungene da hun ikke føler seg bra (psykisk syk) og drar istedet for å feste osv. Nå har far lyst til å få 100% omsorg for barna hvis dette fortsetter. Jeg er overbevist om at mor vil motsi seg dette, da jeg tror hun får en del penger for å ha ungene 50% ( er ikke helt inne i dette) Men saken jeg lurer på er: Hva skjer om han ønsker 100% ansvar og hun sier nei??

Noen her som vet noe om hvordan man isåfall går fram?

vet at jeg ikke har noe med dette å gjøre, men ble litt nyskjerrig ;)

Gjest Gjest1
Skrevet

Da må de vel gjennom hele greien med mekling osv.

Forresten hadde du fått mer sympati uten den setningen om at hun får penger for å ha ungene.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Skulle h*n ha sympati? Jaja, KG blir ikke det samme uten premenstruell lesing mellom linjene.

Gjest Gjest1
Skrevet
Skulle h*n ha sympati? Jaja, KG blir ikke det samme uten premenstruell lesing mellom linjene.

Ei heller det samme uten kjønnsdiskriminerende drittslenging.

Skrevet
Har en i familien som er far til to barn. Foreldrene er skilt og har delt foreldreansvar. Saken nå er at mor flere ganger i hennes uker overtaler far til å ta ungene da hun ikke føler seg bra (psykisk syk) og drar istedet for å feste osv. Nå har far lyst til å få 100% omsorg for barna hvis dette fortsetter. Jeg er overbevist om at mor vil motsi seg dette, da jeg tror hun får en del penger for å ha ungene 50% ( er ikke helt inne i dette) Men saken jeg lurer på er: Hva skjer om han ønsker 100% ansvar og hun sier nei??

vet at jeg ikke har noe med dette å gjøre, men ble litt nyskjerrig  ;)

Jeg antar at du blander "foreldreansvar" og "daglig omsorg". I dag får alle foreldre som er samboende på fødselstidspunktet delt foreldreansvar. Dette tilsier at den av foreldrene som har den daglige omsorgen ikke kan flytte til utlandet, bytte etternavn på barna, etc, etc uten samværsforelders godkjenning (evt rettslig avgjørelse).

Når det gjelder "felles omsorg" (benevnelsen er ikke en del av de juridiske begrepene ettersom en domstol ikke kan dømme en slik løsning), som jeg antar er det du mener tilsier dette at foreldrene har barna OMTRENT like mye. Den økonomiske støtten som du referer til kan fordele seg på 2 måter:

a)

Foreldrene har omsorg for hvert sitt barn. Begge får barnetrygd og begge får skatteklasse 2. De betaler bidrag til hverandre, noe som tilsier at den som har størst inntekt (+ en del andre variabler) betaler til den som har minst.

b)

Foreldrene har skrevet avtale om felles omsorg som tilsier at barna bor hos foreldrene annet hvert år PÅ PAPIRET (i praksis bor barna like mye hos begge gjennom året). Dette er en løsning myndighetene foretrekker fordi det gir minst økonomisk støtte. Foreldrene mottar da, annethvert år, barnetrygd, skatteklasse 2 og barnebidrag.

For å frata barn retten til felles omsorg må en i praksis legge frem sterke bevis for at barna ikke trives med en slik ordning. Ofte innebærer det uttalesler fra sakkyndig (evt skjult uttalelse fra barnehage/SFO/skole) samt andre involverte.

Om mor stadig leverer barna til far (f.eks. at far henter i barnehage/SFO) vil en mulig sakkyndig kunne få tilgang til slik informasjon. Men det er i seg selv ikke nok for å frata barna en slik samværsløsning.

En forelder som ønsker å frata barn med en oppegående forelder vil også kunne bli sett på som "mindre samarbeidsvillig" og dermed tape både saken OG dagens ordning med felles omsorg ettersom myndighetene (domstolene) ikke kan dømme felles omsorg. Sansynligvis vil foreldrene først gå gjennom en rettsmekling om de aksepterer dette (jeg kaller det en forenklet rettsak). Den gjøres med dommer, mor og far med evt uttalelse fra sakkyndig og evt barna hvis de er gamle nok til å bli hørt (barn KAN høres fra de er 7 år og deres mening skal gradvis tillegges mer vekt frem til de er 12 år).

Det er med dagens lovverk ingenting i veien for at far kan overta omsorgen alene. Men om han forsøker å nekte barna samvær med moren vil han sansynligvis tape en rettsak (og samværet han har i dag). Det samme gjelder mødre.

Om han mener at barna ikke har godt av så mye samvær med moren og/eller han kan bevise at de ikke er der i den grad avtalen tilsier stiller han sterkere enn ellers. Men om han ønsker en slik ordning for å frata barna samvær stiller han svakere enn ellers. Det samme gjelder mødre.

Vi skal være klar over at barn er glad i begge sine foreldre uavhengig av foreldrenes interne konflikt. Dette vil som oftest også komme frem under samtale mellom barna og sakkyndig. Å forsøke å manipulere barnas mening kan koste dyrt for den forelderen som prøver på dette.

Konklusjon:

For å komme til rettsmekling eller rettsak må foreldrene gå gjennom "tvungen mekling". Meklingsattesten må ikke være eldre enn 6 månder gammel før det kreves rettsak.

Far har like stor mulighet til å få omsorgen alene som mor har i et slikt tilfelle som du beskriver. Men om han ikke har barna i fokus eller på annen måte benytter feil argumentasjon vil barna kansje oppleve at far blir fradømtr retten til felles omsorg.

Det samme gjelder mor.

Det er med andre ord ikke et fasit svarpå spørsmålet ditt, men vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle.

Gjest Gjest
Skrevet
Forresten hadde du fått mer sympati uten den setningen om at hun får penger for å ha ungene.

Sympati? Hvor leste du at TS er ute etter sympati? Og hva er galt med å nevne at penger kan være ett motiv for denne moren?

Gjest Piper
Skrevet (endret)

vet at jeg ikke har noe med dette å gjøre, men ble litt nyskjerrig  ;)

Hvorfor må mor overtale far for å ha barna, om han ønsker å ha de så mye selv? Og hvorfor er det enten eller? Kan de ikke dele på det, uten at den ene må ha barna 100%? Kan jo lure på hvem som tenker penger i det, for jeg klarer ikke å forstå at far virkelig vil ha barna, når han må overtales til å ha de noen ganger i uken.

Mekling er første skrittet, og går ikke det bærer det til rettsalen. Og det er ikek sikekrt det går så bra heller, og derfor burde vel samarbeid vært den beste løsningen.

Endret av Piper
Gjest Gjest1
Skrevet
Sympati? Hvor leste du at TS er ute etter sympati? Og hva er galt med å nevne at penger kan være ett motiv for denne moren?

Jeg leste det ikke, for det står ikke.

Det vedkommer ikke saken i det hele tatt, og derfor skilte det seg ut fra innlegget. No big deal.

Skrevet
Hvorfor må mor overtale far for å ha barna, om han ønsker å ha de så mye selv? Og hvorfor er det enten eller? Kan de ikke dele på det, uten at den ene må ha barna 100%? Kan jo lure på hvem som tenker penger i det, for jeg klarer ikke å forstå at far virkelig vil ha barna, når han må overtales til å ha de noen ganger i uken.

Nå er det ikke sikkert det er så mye overtaling som skal til. Uansett er det vel ikke utenkelig at en far faktisk ønsker at barna skal få være sammen med sin mor også? Jeg kan også forestille meg at om saken hadde vært omvendt, ville også en gjennomsnittlig mor måtte overtales til å ta over barna, spesielt hvis det er bare for at pappa skal få gå ut og feste. Hun ville vel heller satt foten ned og sagt at nå må han pinadø begynne å ta ansvar som forelder. Tenk på barna! Det er slik jeg tenker meg saken forholder seg her også, med den informasjonen som er gitt.

Skrevet
Jeg leste det ikke, for det står ikke.

Det vedkommer ikke saken i det hele tatt, og derfor skilte det seg ut fra innlegget. No big deal.

Det vedkommer saken i aller høyeste grad, da det viser til et mulig motiv til at mor kan stritte imot og vanskeliggjøre aleneomsorg for fars del.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Ei heller det samme uten kjønnsdiskriminerende drittslenging.

Ei heller uten manglende selvironi og humor.

Gjest gjest1
Skrevet

Men når noen skriver at far ønsker samvær med ungene fordi han tjener på det økonomisk - DA er det ingen kvinnelige KG-ere som hever brynet...

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig enig med siste taler - for når det er snakk om far - enten han sniker seg unna samvær/ønsker seg mer samvær - så er det med en gang fokus på hans eventuelle økonomiske motiver.

Skjerpings!!!!

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Dette hørtes MEGET kjent ut.... Kjenner til en slik familie. Vet ikke om dette med rettigheter osv. Men synes far bare må stå på sitt og sørge for barnas beste. Barna må få ha kontakt med mor visst de vil. Men er ikke mor i stand til å ta vare på barna bør barnevern o.l kobles inn....

Og ja det er veldig vanlig at noen kvinner får barn bare pga pengenes skyld.... De gifter seg, får barn, skiller seg og stikker avgårde med huset pengene ALT. Så finner de seg en ny mann gifter seg på nytt får nytt barn. Og skillsmissen var et faktum igjenn. Og ja seøvfølgelig sitter hun igjenn med pengene, hus og ALT. Vil ikke irritere folk med at jeg skriver dette. Men skriver dette på bakgrunn at det finnes slike tilfeller jeg vet om. SYnes det er tragisk.... Tenk at folk kan gjøre slik mot uskyldige barn...... Når barnemor i tillegg skal endre etternavn på barn slik at barn skal få arve etter histen og pisten slik at mor skal få mer penger er det galt. Og dytter alt over på barnefar som ikke får ei krone i bidrag eller barnetrygd eller noe for å ha barna. og må ebtale alt av klær etc til barna. Mens hun drar ut på byen for å feste.... nei jeg blir så sint jeg....

Nå vet jeg ikke hvordan det er i TS tilfelle. Men visst denne mor ikke er i stand til å ta vare på barna og gi de den omsorgen de trenger synes jeg du bør ta det opp med far og at dere prøver å løse dette best mulig med hensyn til barnas beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...