Gjest Anonymous Skrevet 29. desember 2002 #1 Skrevet 29. desember 2002 Hvor kan jeg ta arkeologutdanning, og hvor lenge varer den? ER det noe annet innen eldre historie det går an å utdanne seg til?
Gjest Tristessa Skrevet 29. desember 2002 #2 Skrevet 29. desember 2002 Moren min har 11 års studier for å få magistergrad innen arkeologi. Tror selve studiet er 8 år ca, men legg gjerne til noen år hvis du vil avansere litt. Arkeologi er jo egentlig ikke primært noe innen eldre historie -en betraktelig del av faget dreier seg om forhistorisk tid, altså før det finnes skriftlige kilder. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye med andre yrker, men hva med å gå inn på enten UiB eller UiO's hjemmesider? Der finner du nok mye under studieveiledning.
Megan Skrevet 5. januar 2003 #3 Skrevet 5. januar 2003 Hei! Jeg studerer også arkeologi, og skal med tid og stunder bli arkeolog. De har arkeologi ved alle universitene i Norge, og du finner dem alle (dvs Oslo, Bergen, Tronheim og Tromsø's universitet) på nettet. Kan iallfall absolutt anbefale arkeologi, og selv om jobbmarkedet visstnok er en smule mettet for arkeologer syns jeg du bør studere det om det er det du vil. Det er de skriftløse samfunnene + tiden fram til reformasjonen som tas for seg, helt fra steinalder og opp, både i Norge og verden ellers. Er veldig spennende. Ellers kan det være greit å ha relaterte fag som historie, former for antropologi, språkfag (f.eks latin om du skal ta arkeologi fra antikken), geologi osv. Tidsmessig varierer det litt men ca 5-6 år er vel vanlig studietid (da innkludert 2 grunnfag, mellomfag og hovedfag og ikke for mye stress :blunke: ) Er du no mer du lurer på så kan du jo sende meg en privat melding!
Gjest Liten Skrevet 5. januar 2003 #4 Skrevet 5. januar 2003 min kjære morfar sa alltid at jeg måtte finne meg en arkeolog, for da ville jeg få en mann som ble mer og mer interessert i meg jo eldre jeg ble! :D en lite digresjon bare....
Milo Minderbinder Skrevet 8. januar 2003 #5 Skrevet 8. januar 2003 Jeg hadde full peiling på å studere til arkeologi ved universitetet i Bergen..jeg ble svært inspirert av en kamerat av meg. Jeg trodde det kun tok 6 år, ikke 8....men jeg skal bøye meg for Tristessas anslag lengre oppe her....tenker nok at hun vet bedre. Men....jeg ble altså ikke arkeolog da...... Milo
Megan Skrevet 9. januar 2003 #6 Skrevet 9. januar 2003 Er ganske sikker på at normert tid på arkeologi i Norge er rundt 6 år. Er selv ferdig med grunnfaget og kan anbefale det på det aller varmeste!
Gjest Anonym:P Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 Er ganske sikker på at normert tid på arkeologi i Norge er rundt 6 år. Er selv ferdig med grunnfaget og kan anbefale det på det aller varmeste! Hei! Jeg er en jente på 15 år. Jeg er nesten helt sikker på at det er arkeolog jeg vil bli. Men jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på: Må man lære seg et av de gamle språkene fra fortiden hvis man studerer arkeologi, eller er det bare noe man kan spesialisere seg på? PS: Har et veldig dårlig språkøret... Hvilket universitet i Norge ville dere anbefalt? Jeg har hørt at arkeologi på Universitetet i Trondheim skal være bra. Er det vanskelig og få seg jobb når man er ferdig med å studere? Hvordan er lønna?
Fluffie Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Hei! Jeg er en jente på 15 år. Jeg er nesten helt sikker på at det er arkeolog jeg vil bli. Men jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på: Må man lære seg et av de gamle språkene fra fortiden hvis man studerer arkeologi, eller er det bare noe man kan spesialisere seg på? PS: Har et veldig dårlig språkøret... Hvilket universitet i Norge ville dere anbefalt? Jeg har hørt at arkeologi på Universitetet i Trondheim skal være bra. Er det vanskelig og få seg jobb når man er ferdig med å studere? Hvordan er lønna? Om jeg ikke tar helt feil saa er nok spraak noe som ligger mer innen spesialisering, f.eks. om du gaar inn paa egyptologi eller noe i den duren. Ikke at jeg skal uttale meg altfor skraasikkert siden jeg ikke studerer arkeologi selv (men var det som var planen min og saa endte jeg opp med noe annet i stedet).
Gjest Cinnabon Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Hei! Jeg er en jente på 15 år. Jeg er nesten helt sikker på at det er arkeolog jeg vil bli. Men jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på: Må man lære seg et av de gamle språkene fra fortiden hvis man studerer arkeologi, eller er det bare noe man kan spesialisere seg på? PS: Har et veldig dårlig språkøret... Hvilket universitet i Norge ville dere anbefalt? Jeg har hørt at arkeologi på Universitetet i Trondheim skal være bra. Er det vanskelig og få seg jobb når man er ferdig med å studere? Hvordan er lønna? Ok, her skal jeg ikke gå om grøten. rJeg studerer arkeologi master nå. For å få jobb som arkeolog, må man ha felterfaring. For å få felterfaring, må man være arkeolog. Med en slik innstilling sier det seg selv at det kan bli fryktelig vanskelig å få jobb etter endt utdanning. Jeg har en kamerat som ville på feltarbeid via Kulturhistorisk museum. Han ventet i 6 måneder og fikk ingenting. Veldig mange jeg kjenner forsvant fra Oslo for å ta arkeologi i Tromsø. Det er bedre studiemiljø, SAMT at man får feltarbeidet på BA-nivå og ikke så sent som på MA- nivå her. Poenggrensen for å bli opptatt til BA-studium i Oslo, var H08, på 47.5. På NTNU: 46.9. UiT: Alle. For å kunne ta en MA, må man ha en gjennomsnittskarakter på C. Sies det. Men man kommer ikke inn med C i snitt. Lønnstrinn for arkeologer i Oslo kommune ligger på 38-42, dvs en årslønn på 341700 – 364800.
ChicaCW Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 Hei! For å studere arkeologi, må du ha generell stduikometanse fra videregående skole. Deretter gå 2-årig bachelor på universitet, for så å ta mastergrad. Da kan du kalle deg arkeolog. Hvis du eller noen andre har spørsmål, gå inn på bloggen: www.arkeologi.blogg.no Bare spør der!
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #11 Skrevet 27. juli 2010 Hei! For å studere arkeologi, må du ha generell stduikometanse fra videregående skole. Deretter gå 2-årig bachelor på universitet, for så å ta mastergrad. Da kan du kalle deg arkeolog. Hvis du eller noen andre har spørsmål, gå inn på bloggen: www.arkeologi.blogg.no Bare spør der! Vel, generell studiekompetanse og et snitt på ca. 47 eller mer. Skal du velge et bra sted, velg Tromsø. Der har de etter hva jeg vet, feltarbeid på BA-nivå, mens i Oslo har de det kun på MA-nivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå