Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle oppskriftene til fiskegrateng står det at fisken skal trekke i 10 min før den blandes med resten og stekes i ovnen på 200 grader i 50 min.

Er det virkelig nødvendig å koke fisken først?

Holder det ikke om jeg deler den opp i små biter og blander den med resten? Den blir da ferdig kokt når den har vært i ovnen på 200 grader i 50 min??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett oppskrifter der de bruker rå fisk. Tror det var i en husmorskole kokebok eller noe.. Så det skal gå ann...

Gjest Gjest_Mihu_*
Skrevet

Jeg synes den blir bedre med trekket fisk enn med rå fisk. Lettere å lage også.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg har alltid brukt rå fisk i små biter i fiskegrateng.

Skrevet

Som du sier blir jo fisken kokt selv om du ikke trekker den på forhånd, men da går du jo glipp av den gode kraften du får når du trekker den. :) For å få skikkelig god fiskegrateng synes jeg det er viktig å ha ordentlig fiskekraft som basis for sausen. Hvit saus med bare melk synes jeg blir litt tamt.

Skrevet

Hvor mye vann bruker du da når du feks ska trekke 500 g fisk.

Og hvilken fisk er det vanlig å bruke?

Og strøkavringen som skal på toppen, finner jeg en pose i butikken hvor det står 'Strøkavring' på?

Skrevet

Vannmengde: ikke så fryktelig mye, bare sånn at det dekker fisken. Jeg bruker som regel sei eller torsk. Mener det bare står "Strøkavring" på pakken jeg bruker, ja, hvis ikke kan du se etter griljermel.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg bruker alltid torsk i fiskegrateng, tror det er det vanligste, men ser ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke andre typer fisk.

Skrevet

Jeg bruker sei i fiskegrateng. Bruker rå fisk fordi jeg syns det smaker best. Dessuten går jeg ikke glipp av noe kraft, den blir nemlig i gratengen når fisken får "koke" i den...

Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg bruker sei i fiskegrateng. Bruker rå fisk fordi jeg syns det smaker best. Dessuten går jeg ikke glipp av noe kraft, den blir nemlig i gratengen når fisken får "koke" i den...

Jepp. Enig hele veien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...