Gå til innhold

å få barn med gift mann, bare kvinnens skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det som forundrer meg er at det er så mange her som aksepterer ansvarsfraskrivelse på sitt beste å forsvarer det med at mannen var gift og at det er kvinnen sitt ansvar dersom at hun blir gravid. eller at hun har lurt han.

gud hjelpe meg hvor tett går det ann å bli :overrasket:

er det virkelig sånn i 2006 at vi kvinner skal sitte med skylda for alt. jeg husker hva min mor sa til meg da jeg ble gravid og sambo ville at jeg skulle flytte ut. jeg dro hjem til min mor å tenkte i noen dager så pakket jeg bagen min klar for en kamp med sambo. så sier hun til meg: nei ikke dra til. det er vi kvinner som tar støyten å slik har det bestandig vært.

med andre ord så skulle jeg bare innfinne meg med at han oppførte seg som en dritt. nei det gjorde ikke jeg. ikke snakk om at jeg skulle bo på gjesterommet hos min mor når jeg hadde et utmerked bra hus.

hvis han ikke var intresert i å være sammen med meg når jeg var gravid så fikk han til pokker flytte ut sjøl.

å at enkelte her sitter med holdninger ang kvinner og menns ansvar som hører hjemme på 70 tallet er helt utrolig.

er dere virkelig ikke kommet lengre. :overrasket:

hvor pokker står det skrevet at det er en kvinnes ansvar å sørge for at mannen ikke setter flere barn til verden.

nei hvis mannfolkene er voksne nok til å gå til sengs med ei dame så er han voksen nok til å tre på en gummi også.

jeg er så møkk lei av holdninger som at dama lurte meg. ja det er helt sikkert enkelte damer som faktisk ønsker å bli gravid å dermed "lurer" mannen. men det som forundrer eg mest er at mannfolk bare automatisk antar at det er kvinners ansvar å sørge for prevansjon.

flesteparten av tilfellene der far ikke bryr seg et døyt om barna så er det faktisk helt andre faktorer som spiller inn enn at dama har lurt han

BLI VOKSEN Å TA ANSVAR

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
det som forundrer meg er at det er så mange her som aksepterer ansvarsfraskrivelse på sitt beste å forsvarer det med at mannen var gift og at det er kvinnen sitt ansvar dersom at hun blir gravid. eller at hun har lurt han.

gud hjelpe meg hvor tett går det ann å bli :overrasket:

er det  virkelig sånn i 2006 at vi kvinner skal sitte med skylda for alt. jeg husker hva min mor sa til meg da jeg ble gravid og sambo ville at jeg skulle flytte ut. jeg dro hjem til min mor å tenkte i noen dager så pakket jeg bagen min klar for en kamp med sambo. så sier hun til meg: nei ikke dra til. det er vi kvinner som tar støyten å slik har det bestandig vært.

med andre ord så skulle jeg bare innfinne meg med at han oppførte seg som en dritt. nei det gjorde ikke jeg. ikke snakk om at jeg skulle bo på gjesterommet hos min mor når jeg hadde et utmerked bra hus.

hvis han ikke var intresert i å være sammen med meg når jeg var gravid så fikk han til pokker flytte ut sjøl.

å at enkelte her sitter med holdninger ang kvinner og menns ansvar som hører hjemme på 70 tallet er helt utrolig.

er dere virkelig ikke kommet lengre. :overrasket:

hvor pokker står det skrevet at det er en kvinnes ansvar å sørge for at mannen ikke setter flere barn til verden.

nei hvis mannfolkene er voksne nok til å gå til sengs med ei dame så er han voksen nok til å tre på en gummi også.

jeg er så møkk lei av holdninger som at dama lurte meg. ja det er helt sikkert enkelte damer som faktisk ønsker å bli gravid å  dermed "lurer" mannen. men det som forundrer eg mest er at mannfolk bare automatisk antar at det er kvinners ansvar å sørge for prevansjon.

flesteparten av tilfellene der far ikke bryr seg et døyt om barna så er det faktisk helt andre faktorer som spiller inn enn at dama har lurt han

BLI VOKSEN Å TA ANSVAR

Vil du oppdra datteren din til å tro at det at vi MENER at menn skal ha like mye ansvar for prevensjon og graviditeter er det samme som at han FAKTISK TAR ansvaret? Tar du den sjansen? Neppe. Det er et faktum at en god del menn faktisk IKKE TAR dette ansvaret fordi det helt enkelt ikke er de som blir gravid.

Synes ikke du det er litt naivt at en som kvinne ikke tar ekstra ansvar for disse tingene når vi vet at noen menn simpelthen lar være å ta ansvar (langt fra alle, men en god del, særlig de en ikke har et seriøst forhold til)? Det er forskjell på hvordan vi synes tingene burde være og hvordan de faktisk er.

Når det er sagt, så er jeg selvsagt enig i at menn burde ta samme ansvar som kvinner, dette må være et ideal og et mål. Jeg synes heller ikke kvinner som har kommet i en vanskelig situasjon fordi manneni kke har tatt sitt ansvar, har "fortjent" det eller bare kan ha det så godt. Jeg har oppriktig empati med dem. Det jeg ville, var å si at kvinner må lære å beskytte seg selv, for sin egen del, ikke for "folkesnakkets" del.

Skrevet

Nå syns jeg denne tråden sklir litt ut! TS spurte om råd, ikke om å bli dømt for sine valg.

La oss være greie mot hverandre nå, det er til og med fint vær ute! :) Ja, her på Østlandet, i hvertfall...

Gjest Gjest
Skrevet
Nå syns jeg denne tråden sklir litt ut! TS spurte om råd, ikke om å bli dømt for sine valg.

La oss være greie mot hverandre nå, det er til og med fint vær ute!  :) Ja, her på Østlandet, i hvertfall...

Hva er dømmende ved det jeg sa?

Gjest gjest1
Skrevet
Hva er dømmende ved det jeg sa?

Hei gjest,

Jeg oppfatter ikke innlegget ditt som dømmende, men jeg skjønner ikke hva slags "ekstra ansvar" du mener kvinner skal være nødt til å ta fordi det ikke ligger i mannens natur å ta det....

Forøvrig ber jeg deg og alle andre som ønsker å debattere andre ting enn temaet i denne tråden heller starte en egen tråd, slik at ikke denne tråden forstyrres ytterligere ift det som var mine spørsmål.

Mvh

Bare meg

Skrevet

Det finnes utvilsomt en del uskrevne regler. De fleste aksepterer disse reglene, men noen gjør det desverre ikke. En av reglene er at begge er ansvarlig for prevensjon. En annen er at begge er ansvarlig for barnet (uavhengig av hvem som føler seg lurt før graviditeten).

Men fra tid til annen ser vi desverre at utgangspunktet med hensyn til ansvaret for handlingene ikke følges. Mange har opplevd dette i forelskelsens rus. Det kan bl.a. gi et resultat som trådstarter opplever. Og når slike ting skjer går det utvilsomt mest ut over barnet, som føler at det ikke har noen pappa.

Jeg har tidligere sagt mitt mht mødre som trenerer samvær. Og jeg mener hvert eneste ord jeg har sagt. Men jeg innser samtidig at det er fedre som også fraskriver seg et ansvar. Jeg er ikke i tvil om at myndighetene kan legge forholdene bedre tilrette for å ivareta de barna som utsettes for dette. Men inntil politikerene (som lever med lukkede øyne og uten handlekraft,) velger å gjør noe, må vi forsøke å gjøre det selv.

Selv om trådstarter er uenig med meg mht å kontakte faren på nytt, er jeg overbevist om at dette er eneste mulige utvei for å ivareta barnets ønske om en far. Vi må dessuten komme bort ifra dagens praksis som tilsier at ansvarsfordelingen mht omsorg er ulik for mor og far ettersom det er med på å gi gutter og jenter feil signaler fra den dagen de blir født.

I dette tilfellet kan ikke mor forvente noe initativ fra far for å bedre situasjonen for barnet. Derfor blir hun "presset" til å ta dette selv. Men hva gjør vi ikke for våre barn, - selv om det medfører både 6-7 kameler (eller mer) i hvert måltid. Vi har rett og slett et ansvar for aldri å gi opp.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det er begges ansvar - både å bruke prevensjon og å følge opp.

Men når man som kvinne ligger med en gift mann som ikke bruker prevensjon så er det lov å legge sammen to og to...

Det er lov å bruke hodet i forkant....

Gjest Gjest
Skrevet
Hei gjest,

Jeg oppfatter ikke innlegget ditt som dømmende, men jeg skjønner ikke hva slags "ekstra ansvar" du mener kvinner skal være nødt til å ta fordi det ikke ligger i mannens natur å ta det....

Forøvrig ber jeg deg og alle andre som ønsker å debattere andre ting enn temaet i denne tråden heller starte en egen tråd, slik at ikke denne tråden forstyrres ytterligere ift det som var mine spørsmål.

Mvh

Bare meg

Jeg tenker i utgangspunktet at jeg stoler kun på meg selv ndg. prevensjon, jeg stoler ikke på noe hopp-av-i-svingen, "sikre perioder" eller andre små-riski metoder. Jeg vet at jeg noen ganger kan havne i situasjoner der jeg glemmer å ta ansvar (lidenskapen tar over :sjarmor: ), så derfor bruker jeg P-piller, også i perioder der jeg er singel, som er det sikreste prevensjonsmiddelet.

Når P-piller for menn kommer på markedet, vil jeg ikke stole på en mann som sier han tar P-piller (om det ikke er i et fast forhold, da). Jeg ville ta et "ekstra ansvar", ved enten å insistere på kondom eller bruke P-piller selv.

Ellers ville jeg som gravid der jeg har et løselig forhold til faren, være innstilt på at jeg må ta det største ansvaret, ikke innbille meg at han "selvsagt" skal ta sin del av ansvaret, jeg mener det, ja, men i praksis er det jo ikke like selvsagt.

Ikke misforstå, jeg prøver ikke å fremstille meg som noe perfekt vesen, men jeg bare ga noen eksempler på hva "ekstra ansvar" kan innebære. Jeg tror alle kvinner vet dette. Men verden er ikke slik at en alltid gjør ting etter boken. Bare synes det er viktig å ha realiteten i bakhodet samtidig som en jobber for målet om at det skal ses på som selvsagt at menn tar like stort ansvar.

Vel.

Jeg tror datteren din har en utmerket mor :) Hun tenker virkelig på datterens beste, så jeg er ikke bekymret for at hun skal tråkke i salaten når hun skal gi svar på de vanskelige spørsmålene. :klem:

Skrevet

jeg har da aldri sagt at kvinner ikke bør ta sin del av ansvaret. men en ting er viden kjent å det er at ingen prevansjon er 100%sikker bortsett fra å være avholds.

å når det er sagt så tror jeg de aller fleste kvinner tar sine forhåndsregler, men at menn ikke gjør det samme skjønner jeg ikke helt.

vil d si det samme som at dere antar at kvinner bruker prevansjon å roer dere med det eller driter dere bare rett å slett i det å hvis det nå mot formodning skulle bli barn av det så er det damas ansvar?

enten så tar hun abort eller så får hun ta seg av ungen.

sier ikke at alle menn er slik. men mange er det. å det kan faktisk ikke rettferdigjøres på noen måter. mange menn som har ONS spør ikke en gang om dama bruker prevansjon å tar ikke heller selv ansvar for å sørge for dette. å der med så har hun lurt typen.

jeg synes det er helt syke holdninger til dette.

jeg har selv stått i situasjonen hvor jeg ble gravid uten at det var planlagt. å da hadde jeg lurt han. HALLO sier jeg bare. sist jeg sjekka var vi to om å ha sex. men da graviditeten var et faktum ja da var det så enkelt. bare ta abort. det var hans løsning på problemet. for han hadde ikke noen intensjoner om å ta ansvar for sine handlinger å derfor måtte jeg ta abort. å dessuten så kjente han mange som hadde tatt abort uten at det hadde vært et problem for dem.

hva fan vet dere menn om det å ta abort egentlig.

INGENTING...

det er ikke dere som kjenner det på kroppen. å når du står der å er gravid så innebærer det enorme forandringer i livet ditt enten du beholder ungen eller ikke.

jeg er for selvbestemt abort men det er ikke det samme som at jeg kunne tenkt meg å gjøre det.

Skrevet
Det finnes utvilsomt en del uskrevne regler. De fleste aksepterer disse reglene, men noen gjør det desverre ikke. En av reglene er at begge er ansvarlig for prevensjon. En annen er at begge er ansvarlig for barnet (uavhengig av hvem som føler seg lurt før graviditeten).

Men fra tid til annen ser vi desverre at utgangspunktet med hensyn til ansvaret for handlingene ikke følges. Mange har opplevd dette i forelskelsens rus. Det kan bl.a. gi et resultat som trådstarter opplever. Og når slike ting skjer går det utvilsomt mest ut over barnet, som føler at det ikke har noen pappa.

Jeg har tidligere sagt mitt mht mødre som trenerer samvær. Og jeg mener hvert eneste ord jeg har sagt. Men jeg innser samtidig at det er fedre som også fraskriver seg et ansvar. Jeg er ikke i tvil om at myndighetene kan legge forholdene bedre tilrette for å ivareta de barna som utsettes for dette. Men inntil politikerene (som lever med lukkede øyne og uten handlekraft,) velger å gjør noe, må vi forsøke å gjøre det selv.

Selv om trådstarter er uenig med meg mht å kontakte faren på nytt, er jeg overbevist om at dette er eneste mulige utvei for å ivareta barnets ønske om en far. Vi må dessuten komme bort ifra dagens praksis som tilsier at ansvarsfordelingen mht omsorg er ulik for mor og far ettersom det er med på å gi gutter og jenter feil signaler fra den dagen de blir født.

I dette tilfellet kan ikke mor forvente noe initativ fra far for å bedre situasjonen for barnet. Derfor blir hun "presset" til å ta dette selv. Men hva gjør vi ikke for våre barn, - selv om det medfører både 6-7 kameler (eller mer) i hvert måltid. Vi har rett og slett et ansvar for aldri å gi opp.

jeg må bare si at mor til ungen i det her tilfelle har vært "flink " til å prøve å ta kontakt med faren etter min mening å jeg skjønner godt hvis hun ikke gidder å gjøre det igjen.

jeg ønsker ikke at min datter skal ha kontakt med faren sin, rett å slett fordi jeg synes ikke at min datter trenger å omgåes en persjon med så lav moral som han, som ikke engang klare å ta seg av sine egne barn. ikke ønsker han å ha samvær, men han klarer heller ikke å bare gi oss fred. han driver å stikker kjepper i hjulene, baksnakker å lage trøbbel å lar være å betale farsbidrag for å gjøre livet surere for oss.

synes du at jeg burde ta kontakt med han?

jeg bare spør fordi jeg synes ikke det

det er klart at jeg må ta ansvaret for min datter og med alle spørsmål det inkluderer. men noen må jo være voksen i en sånn situasjon

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Men når man som kvinne ligger med en gift mann som ikke bruker prevensjon så er det lov å legge sammen to og to...

eller når man er en gift mann som er utro med en fruktbar kvinne som ikke bruker prevensjon?

Endret av Fruktfat
Skrevet

Ser spørsmålet er endret her ja...er jo ikke bare kvinnens skyld nei, men det er lov å bruke prevensjon og hodet! Og når man vet at det ikke kan bli noe forhold ut av flørten, ja da kan man rett og slett ikke kreve at faren stiller opp synes nå jeg da. Alle har et valg

Skrevet

Jeg mener at hvis en dame absolutt må bære fram barnet når barnefar sier han ikke ønsker barn, og har vært klar på det punktet hele tiden, da får mor ta ansvaret alene. Det økonomiske også.

Hvis mor ligger med gift mann, hva pokker forventer hun? At alt skal bli så bra og at vi alle skal være en stor lykkelig familie? Litt vel naivt å tro.

Utrolig synd for barnet, som er den stor taperen, men det anser jeg som morens skyld. Klart faren har skyld også, men det er kun en som kan bestemme over et ufødt liv. Vi damer. Uansett hva mannen vil, så er det vi damer som til slutt står det og tar et valg, og det valget får man stå for senere.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener at hvis en dame absolutt må bære fram barnet når barnefar sier han ikke ønsker barn, og har vært klar på det punktet hele tiden, da får mor ta ansvaret alene. Det økonomiske også.

Prevensjon er ikke 100% sikkert. Mener du da at man skal ta abort hvis man er uheldig og blir gravid? Hvis begge er med på leken, må begge smake steken, det er min mening. Noe annet anser jeg som å frita menn fra felles ansvar.

Skrevet
Prevensjon er ikke 100% sikkert. Mener du da at man skal ta abort hvis man er uheldig og blir gravid? Hvis begge er med på leken, må begge smake steken, det er min mening. Noe annet anser jeg som å frita menn fra felles ansvar.

Helt enig, og det mener jeg uavhengig av bruk av prevensjon eller ikke.

Gjest Gjest_Marthe_*
Skrevet

Hvis mor ligger med gift mann, hva pokker forventer hun? At alt skal bli så bra og at vi alle skal være en stor lykkelig familie? Litt vel naivt å tro.

Utrolig synd for barnet, som er den stor taperen, men det anser jeg som morens skyld. Klart faren har skyld også, men det er kun en som kan bestemme over et ufødt liv. Vi damer. Uansett hva mannen vil, så er det vi damer som til slutt står det og tar et valg, og det valget får man stå for senere.

Helt enig - hvis kvinnen velger å bære fram et barn som ikke er ønsket av mannen, så må hun være voksen nok til å ta det fulle og hele ansvaret alene.

Gjest Piper
Skrevet

Begge har ansvar. Det kan gå gale, og da har faktisk begge to ansvar. En kondom kan sprekke, og dette vet nok de fleste som har hatt sex med kondom. Så lenge man har sex, bør en også være klar for både det ene og det andre. Sex kan medføre visse ting, og det vet de fleste. Et barn blir til ved å ha sex, og dette vet både mor og far. Derfor bør begge to ta ansvar.

Beklageligvis er det barnet det går ut over, for en kan ikke tvinge en far til å ha kontakt med et barn. Og godt er nå det, for jeg ville nå ikke sendt noen av mine barn til en jeg visste ikke ville ha de.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Helt enig. Mange er prinsipielt mot abort, og begge må til for å lage barn, så... her har begge like stort ansvar.

Med mindre kvinnen har ødelagt prevensjonen, stukket hull på kondomen eller på annen måte sørget for at hun ble gravid uten mannens viten, så må han ta sitt ansvar. Og hvis han absolutt ikke vil ha barn, MÅ han selv ta ansvar og bruke gummi hver eneste gang, hele tida. IKKE STOL PÅ EN KVINNE SOM SIER HUN GÅR PÅ P-PILLER. Mange har blitt lurt på den måten. Men de mennene hadde fortsatt ansvaret selv - for ting kan skje selv om man bruker pillen. (oppkast, magesyke, noen funker rett og slett ikke pillen på)

Gjest Piper
Skrevet

Så du mener at mannen skal få bestemme om han vil ha et barn eller ikke, og kvinnen skal ikke ha noe hun skulle ha sagt i det hele tatt. Er det slik jeg forstår deg? Eller kan kvinnen velge om hun vil ta abort, selv om mannen ønsker barnet?

Hva pokkeren tenkte mannen på, da han valgte å legge seg ned når han fortsatt var gift? Er det helt normalt å frita mannen totalt for alt ansvar, for stakkars han som ikke kunne styre hvor p***** tok veien.

Gjest gjesta
Skrevet

Menn kan jo ikke bare regne med at en kvinne tar abort hvis hun blir gravid. Men for kvinner som vet at de ikke kommer til å gjøre det, går det jo an å fortelle om det også. Da jeg ble sammen med min samboer, fortalte jeg tidlig (den første uka) at hvis jeg en eller annen skulle bli gravid, kommer jeg uansett ikke til å ta abort. På den måten var også han veldig opptatt av å passe på prevansjonen, og det ble like mye hans ansvar som mitt. Men jeg er helt enig med TS, en mann må jo hver eneste gang han har samleie være fullstendig klar over at det kan resultere i et barn. Og hvis han ikke vil ha barn må han jo selv ta ansvar for å forhindre det (så langt det er mulig). Hvis noen synes at det ville være verdens undergang å få at barn, er det bare en måte å være helt sikker, og det er å ikke ha sex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...