Gjest Chica Skrevet 16. mars 2003 #21 Skrevet 16. mars 2003 Hmm, hadde ikke tenkt på den muligheten med Øresundbroa. Har sjekka litt ferjepriser, så det blir vel Oslo-Hirtshals tror jeg, det var billigere enn Gøteborg-Kiel, og vi sparer tid på det, med at vi dag 1 kommer oss på båten, og får en overnatting der, før vi suser gjennom Danmark på noen timer, Tyskland, Belgia(?) Frankrike forbi Paris og sørover. Det var reiseruten en reiseplanlegger på nettet anbefalte. Jeg vil ha en overnatting til på veien da det kommer til å ta ca 20 å kjøre fra Hirtshals og sørover, mens sambo mener det går så bra så... Men, er vel mulig å finne en plass å sove om vi ikke orker å kjøre så lenge og da.
Murvel Skrevet 19. mars 2003 #22 Skrevet 19. mars 2003 Har vært en del på bilferie rundt i Europa. Har nå kjøpt campingbil, så det er slutt på leting etter overnattingsplasser Når det gjelder ferger, så bruker jeg å ta Gøteborg-Fredrikshavn. Dette fordi den bare tar 2-3 timer. Sparer mye tid på det. Hater ferger, så jeg vil gjerne få det overstått fortest mulig. Hvor man skal kjøre, har jo litt å si på hvilke interesser man har og hva man vil se. Jeg liker meg veldig godt i Østerrike, hyggelige folk og mange flotte fjell. mange vertshus til levelige priser. Frankrike er flott å kjøre rundt i. Der, og i noen andre land, finnes det en motell-kjede som heter Formula 1. Billig, ca. 200,- kr pr.rom pr. natt. Helt grei standard. Over alt i Europa har byene info-skranker med det som finnes av overnatting i området. Enten er det noen der som hjelper deg, eller så er det gratis telefoner du kan bruke for å sjekke hva som er ledig. Greit system. Alltid en fordel å reise utenfor fellesferien! God tur
Gjest Chica_ikke innlogget Skrevet 20. mars 2003 #23 Skrevet 20. mars 2003 Må man bestille billetter på den ferja på forhånd? hvor ofte går den? hvilket selskap? Det hørtes ut som en god ide!
Power Skrevet 20. mars 2003 #24 Skrevet 20. mars 2003 Det jeg lurer på, er hvor lang tid man egentlig bør ha når man skal på bilferie. Vi har 18 dager fra vi reiser fra Trondheim og til vi må være tilbake igjen, og vi har tenkt oss helt til Nord-Italia. Blir det for kort tid? Hadde håper å finne et koselig sted med bademuligheter hvor vi kunne være i ro noen dager før vi setter kursen nordover igjen. Noen tips?
Snuppa Skrevet 20. mars 2003 #25 Skrevet 20. mars 2003 .. spørs jo selvfølgelig hvor glade dere er i å sitte bil, men tipper dere trenger en 3 dager fra Oslo (eller dvs toppen av Jylland). Dere kan jo reise fra Trondheim om morgenen og så ta ferge fra Oslo til Fr.havn el. Hirtshals samme ettermiddag/kveld, med ankomst i Danmark dagen etter. Så rundt regnet burde dere da kunne få 10 dager i Italia og da er det kanskje ikke så ille? Vil forøvrig anbefale at dere enten på vei ned eller opp tar det litt roligere slik at dere får sett en del av de stedene som en vanligvis bare rusher i gjennom. Bruk f.eks. 3 dager ekstra på reisen nedover og få med dere Syd-Tyskland og Østerrike - utrolig mye vakkert og mange hyggelige mennesker, så kan dere heller gi full gass når dere skal hjem.......
Gjest Chica Skrevet 20. mars 2003 #26 Skrevet 20. mars 2003 På www.viamichelin.com kan du se hvor lang tid selve kjøringen tar. Må selvfølgelig legge inn tid for pauser og sånt selv, men det gir en liten pekepinn. Vi har bare 14 dager på oss, men skal til Sør- Frankrike. regner med å dra fra Trondheim en fredag og være framme i slutten av helga. Så blir vi der i litt over ei uke, før vi vender nesa hjemover i begynnelsen av uke to for å oppleve litt mer på hjemoverturen. Heller vel mot at det blir ferje fra oslo til hirtshals - sparer jo en hotellovernatting + at vi rekker ferja fredag hvis vi drar fra jobb litt tidligere. Da er vi våken og opplagt når vi ruller av ferja i danmark kl 8.30 på lørdag morgen og kan suse nedover Europa!
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 28. mars 2003 #27 Skrevet 28. mars 2003 Min sterkeste anbefaling før du kjører nedover europa; Sjekk at alt ved bilen fungerer, få en fullverdig kontroll. Ha med; ekstra dynamoreim/servoreim (såkalt "viftereim"), nødvendige pærer, fyllmasse for hjul-pungtering (fåes på alle bensinstasjoner, kjempeenkelt å bruke), du BØR ha naf-medlemskapet i orden. Sjekk også at reservehjul og jekk lever i beste velgående. Har ved et par anledninger kjørt både på ferie og med trailer nedover europa, og det er enkelte plasser du bør være klar over noen sære regler. Feks, å kjøre med manglende lys enkelte plasser resulterer i bemerkelsesverdige kraftige bøter. Samme gjelder om du kjører med grøftelys/tåkelys tent uten at det er nødvendig. Fartsovertredelser sier seg selv at det er lite lurt, det samme gjelder om du hemmer trafikken ved å ligge for langt under. Parker ALDRI på plasser hvor det er høy risiko for at bilen din tiltrekker seg uønsket oppmerksomhet. Norskregistrerte biler er veldig attraktivt!Startsperre betyr null og niks, de såkalte "tyverisikkre" bilene er science fiction og ønskedrømmer. Sørg for at hjulene dine har låsebolter, det er også en fordel om bilen har alarm. I Tyskland og Italia parkerer du aldri på rasteplasser om natten, det samme vil jeg tro gjelder i andre land. I grunnen veldig enkle forholdsregler for en flott ferie. Anbefaler en slik tur på det sterkeste, du opplever så mye mye mer med en bil enn med et charterfly. WildThing "respect to the man in the icecream-van!"
Gjest Chica Skrevet 28. mars 2003 #28 Skrevet 28. mars 2003 Åhh, du må ikke skremme meg sånn da... Kommer til å kjøre en helt ny bil (vel, legger ikke avgårde mens den er helt ny, kommer til å kjøre litt med den først her hjemme for å avdekke evt. mangler...), så den bør være iorden! Og vi er medlem i NAF. Må varsle min kjære om det med tåke/kurvelys - han er veldig glad i de... :-) Har hørt en del skrekkhistorier om "veipirater" som slår til på rasteplasser ol... Vet ikke om vi tar inn på hotell eller kjører nedover i ett strekk uten felles sovepause (sover på skift). Bør kanskje ikke stoppe på rasteplass el lign. å sove... Mye å tenke på - vant til å kjøre til flyplassen, gå ombord i et fly og lande på en flyplass langt borte der jeg har blitt geleidet fram og plutselig stått på hotellrommet der jeg skal være i to uker. Charterferie er veldig greit, men skal man farte rundt i Europa er det kjekt å ha med bil... Har du flere råd WildThing, så er det bare å komme med de!
ivanka Skrevet 28. mars 2003 #29 Skrevet 28. mars 2003 må bare anbefale å få med seg en tur innom sveits (hvis man er i nærheten og det passer seg sånn)! ikke et spesielt billig land (men billigere enn norge), men så utrolig vakkert, (og så rent og ryddig det er der!) det var alt...
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 9. april 2003 #30 Skrevet 9. april 2003 Hehe, ikke meningen å skremme. Men det lønner seg som oftest å være "føre var en etter far" Sorry at jeg svarer litt sent, men siden jeg er på "ferie" hos min mor så begrenser internettbruken min seg til å svippe kjapt gjennom mailen og så kaste noen stjålne blikk på KG. I miss home. *sukk* Et tips til som jeg har erfart på det dypeste et par ganger; ha med vann i bilen, til dere selv og til bilen. Sist jeg trengte så hadde jeg ikke. Hjalp liksom ikke å fylle Cola på radiatoren. :-? Veipirater er ikke den mest problematiske affæren, det er værre med de som bemerker seg bilen og gjerne vil ha den. Tyske biler som Merc, Audi og BMW er spesielt populære. Norskregistrerte biler er vanskelig å spore den dag i dag, ergo blir det stort sett lite problemer med å ta dem til andre siden av europa og registrere dem på nytt der. De er dessuten heller ikke skamkjørt på autobahn og andre syndens mirakler. Dette er big business, så det kan lønne seg å tenke litt og ta forholdsreglene. En annen ting, om dere skal besøke mye større byer pr. bil.. har dere vurdert et slikt GPS-styrt veikart i bilen? De er kjempefine å bruke, men de koster kanskje litt vel mye i enkelte tilfeller. endog, anbefaler en titt. ...åja, hehe, si til din kjære at han bare skal la være de tåke/grøftelysene Er ikke lov å kjøre med de her hjemme, engang.
Gjest Chica Skrevet 9. april 2003 #31 Skrevet 9. april 2003 Hmm, kunne godt tenkt meg bil med navigasjonssystem jeg da når vi drar. Morsomt! "please turn left..." osv. Men har desverre ikke det på denne bilen... Har prøvd å kjøre med pc med kart på og koblet til GPS i Norge (Norge 2000). Kjørte inntil en fjellvegg, og gps'n mister kontakten med de fleste satelittene den brukte. Plustelig hoppet prikken på kartet noen mil en annen vei.. Men funka ellers veldig godt! Har ikke bærbar pc nå, men hadde vært gøy med navigisasjonssystem i bilen da... Det med vann var et godt tips! Pleier alltid å ha vann i bilen for å drikke selv, men selvfølgelig lurt å ha litt til bilen også! Vi kommer til å kjøre en ny bil, så sånn sett er den kanskje attraktiv for biltyvene, men vet ikke om de jakter på vårt tsjekkiske bilmerke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå