Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #1 Skrevet 19. juli 2006 Jeg blir så sulten av å lese her inne! Og dessverre er jeg også godtesyk i dag, men jeg trenger å gå ned et par kilo. Før jeg skeier ut med noe veldig usunt: er det noen her som kan hjelpe meg med en kakeoppskrift på en kake med ikke så mye fett og sjokolade?
Arkana Skrevet 19. juli 2006 #2 Skrevet 19. juli 2006 Atkins Sjokoladekake 6 egg 8 ss smør 1 ts vaniljeekstrakt 2 ss vann 100 g usøtet sjokolade (cavalier eller 85%) 2 ss kakao ca ¾ kopp søtningsstoff 1 toppet ts bakepulver Smelt sjokolade, smør og vann i bolle i vannbad. Avkjøl, og ha i 1/4 kopp med søtstoff, kakaopulver og vaniljeekstrakt. Rør godt. Pisk eggene til stiv eggedosis. Pisk inn resten av søtstoffet. Vend eggedosisen inn i sjokoladen. Hell i en smurt og bakepapirkledt 20-22 cm springform og stek stek midt i ovnen ved 160 grader i 40-45 minutter. Avkjøl helt i formen. Lett limesjokoladekake 3 egg 2,5 dl sukker (evt fruktose) 1 dl hvetemel ½ ts bakepulver ¾ dl kakao 2 ts vaniljesukker 2 krm salt 250 g cottage cheese most gjennom en sikt revet skall av 1 lime Visp egg og sukker luftig. Bland inn alt det tørre, og så cottage cheese og limeskall. Hell i en smurt og strødd springform og stek ved 200 grader i 15-20 minutter, avhengig av hvor saftig du vil ha den. Avkjøl. Lett bjørnebærostekake 200 g frosne bjørnebær (eller andre bær om du vil) 200 g cottage cheese 250 g lett-kremost 165 g sukker 2 ts vaniljeessens 2 egg 55 g semulegryn 35 g hvetemel ¼ ts bakepulver ¼ kopp kjernemelk Tin bærene. Visp kremost, vaniljeessens og sukker sammen. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør inn semulegryn, siktet mel og bakepulver og melk. Fordel i en bakepapirkledt 21 cm springform. Fordel bærene oppå. Stek ved 170 grader i ca 45 minutter. Avkjøl i formen.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #3 Skrevet 19. juli 2006 Takk! Spesielt de to siste ser spennende ut. Kan jeg erstatte kjernemelk med noe? Og hvor mye er egentlig en kopp?
Arkana Skrevet 19. juli 2006 #4 Skrevet 19. juli 2006 Du kan bruke skummet kulturmelk istedet for kjernemelk. En kopp er ca 2,5 dl.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #5 Skrevet 19. juli 2006 Takk for raskt svar! Da går kanskje kefir også, for det har jeg i kjøleskapet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå