Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne på høgskole til høsten, og må av den grunn søke om studielån. Men når er det vanlig å søke? Kan tenke meg at det er litt behandlingstid, og vil ikke risikere å gå lenge uten å få penger, da vet jeg ikke hvordan jeg skal få kjøpt bøker o.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått plass, ville jeg søkt med en gang.

Skrevet

Fortest mulig. Har du fått svar på opptaket nå? Synes å huske at det var i disse dager. Ville ikke ventet til august, du trenger jo ofte pengene i starten når du får utgifter til bøker osv.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Søk så fort du kan! Dvs. med en gang du har fått bekreftet plass.

Endret av Caro
Skrevet

OK, har ikke fått tilbud enda, men tror de har sendt de ut nå. Kommer til å søke med en gang jeg har fått tilbudet. Takk for svar. :)

Skrevet

Sørg for at du har alle papirer og eventuelt nødvendige kopier i hus sånn at du bare kan postlegge søknaden samme dag som du får beskjed om plassen. Man kan søke hos lånekassen på nett, men jeg tror ikke man kan gjøre det når man ikke er registrert kunde der fra før. Men dette er jo en av tingene du kan sjekke opp.

Skrevet

Hvilke papirer er det jeg trenger da?

Skrevet

Jes søkte på nettet da jeg kom inn på skole for tre år siden...

Tror det skal gå greit det.. gjorde hvertfall det for meg.

Skrevet

Jo åsså får man ikke penegene før man har betalt semesteravgiften...

Skrevet

Logger du inn på samordnaopptak ser du om du har fått plass ;)

Skrevet

Da har jeg logget inn å sjekket, jeg har kommet inn! :hoppe:

Da er det ikke noe å vente med da, kommer til å søke om lån i dag! :)

Skrevet

Men lurer fremdeles på hvilke papirer lånekassen trenger for å kunne behandle søknaden min?

Gjest -eline-
Skrevet
Men lurer fremdeles på hvilke papirer lånekassen trenger for å kunne behandle søknaden min?

Tittet litt på Lånekassen og der stod det ingenting om ettersending av papirer (derimot står det om ettersending av papirer om man skal studere utenlands), kun at du skal bruke nettsøknad så fort du vet at du har fått plass.

...denne tråden minnet meg om at jeg må sende karakterutskrift til Lånekassa for å få registert utdanningen min fra utlandet! :forvirret: Hadde helt glemt det! Får bare håpe at dette ikke skaper for store problemer, jeg er litt avhengig av å få lånet mitt så fort som mulig :sjenert:

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, det er viktig at du husker på at semesteravgiften må være betalt, og du får uansett ikke penger før studiestart. Slik er det i alle fall hos oss.

Skrevet
Ja, det er viktig at du husker på at semesteravgiften må være betalt, og du får uansett ikke penger før studiestart. Slik er det i alle fall hos oss.

Det trenger jeg ikke heller, bare jeg har penger slik at jeg får kjøpt bøker og slikt når vi begynner. :)

Skrevet

Søk på nett, skolen og lånekassen ordner seg i mellom med dokumentasjon (jeg har i hvert fall aldri måtte sende inne noe!). Da får du svar mye fortere, selv om du må vente på utbetalingen. Greit å vite :Nikke:

Skrevet
Tittet litt på Lånekassen og der stod det ingenting om ettersending av papirer (derimot står det om ettersending av papirer om man skal studere utenlands), kun at du skal bruke nettsøknad så fort du vet at du har fått plass.

Fant ikke noe jeg heller, må vel kanskje ta en telefon dit da. Vil at alt skal bli i orden med en gang, er så kjedelig om behandlingstiden skulle bli lenger på grunn av at jeg sender feil papirer.

Gjest Landra
Skrevet

Hei!

Jeg søkte via nett, og svarte bare på noen spørsmål og trengte IKKE å sende inn noen papirer.

Lykke til!

Skrevet

Nei, tror det stemmer ganske bra. Om man har gått på norsk VGS og har kommet inn på norsk høyere utdanning så trenger man ikke papirer, for da får lånekassen det automatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...