Gå til innhold

Male sparklede vegger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen nysparklede vegger som skal males - vil beholde den litt spesielle strukturen av sparkel, så jeg setter ikke opp armeringsstrie eller noe sånt. Skal altså male rett på sparkelmassen.

Har fått høre at akrylmaling er tingen. Men bør jeg grunne først? Og hva slags grunning bør jeg helst bruke?

Nå får oppussingsoraklene på KG ile hjelpende til... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du akrylmaling i en relativt lys farge (Mye hvitt i) inneholder denne så vidt mye pigment at jeg ikke ser noen grunn til at du skal behøve å grunne. Vedheftet i sparkelen burde også være bra, men vær forberedt på at den trekker til seg en del maling.

Du kan kanskje spare ett strøk på å bruke vannbasert (Du bør absolutt bruke vannbasert når du skal male med vannbasert maling, d.v.s. akryl- eller lateksmaling oppå) heftgrunn, men jeg tror ikke det har noen stor betydning unntatt hvis toppstrøket skal være i en mørk/skarp farge uten mye hvitt i.

Skrevet

Det skal males i en helt lys, nesten hvit nyanse - så da tar jeg sjansen på å angripe veggene med akrylmaling i dag!

Tusen takk, Leo - burde visst at du hadde peiling. :klem:

Skrevet

Bare hyggelig! Jeg maler jo mer enn jeg strengt tatt setter pris på og tar ikke fem øre for å ringe en malermester når jeg står fast ;)

Skrevet

Forresten, Leo (eller andre kloke hoder) - noen formening om hvilken glansgrad som blir finest? Ser for meg at en ganske matt maling egner seg best på sparkelvegger?

Skrevet

Jeg tror også at det blir finest med en matt maling, men husk at maling med svært liten glans (F.eks. 02 som typisk brukes til takmaling) som i tillegg er vannbasert nærmest trekker til seg forskjellige typer flekker som det er umulig å fjerne. Tar du f.eks. på veggen med fettete fingre eller har f.eks. trykksverte på dem, er flekken nærmest umulig å fjerne uten å male over.

Av nevnte årsak bruker jeg derfor aldri mindre enn glansgrad 20. Noen steder kan den bli litt blank, men den mattes med tiden og det er 100 ganger bedre å kunne vaske veggen enn å måtte male på nytt. (Veggen mattes dessuten når du vasker den). Årsaken til at malere ofte bruker lav glansgrad er at den malingen er billigere og dekker bedre og dermed sparer dem for kostnader. De bruker den altså ikke fordi resultatet blir bedre og ingen malere jeg vet om bruker slik maling hjemme hos seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...