Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg spør om dette så høres det sikkert ut som om jeg er helt bortreist, og ikke følger med på hva som skjer i verden... :ler:

Saken er at jeg var på ferie da dette startet, og har liksom ikke helt fått med meg hva som egentlig skjedde. Noen som har en kort versjon til meg? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To forskjellige, men ganske like hendelser:

* Den militære delen av Hamas kidnappet en israelsk soldat. De krevde løslatelse av fanger for å frigi ham; Israel svarte med militære angrep på mål i Gaza.

* Hizbollah kidnappet israelske soldater i Sør-Libanon. Samme greia.

Skrevet

Den offisielle årsaken til at Israelerene nå bomber Gaza stripen er at en soldat ble tatt til fange av Palestinerene.

Den offisielle årsaken til at Israel nå bomber Libanon sønder og sammen er at 2 soldater ble tatt tilfange av Hizbolah.

For disse 3 militære fangene har altså Israel FORELØPIG drept 300 mennesker, nesten 100 var barn.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Dette er bare så utrolig tragisk!!!

Skrevet

Link til et historisk perspektiv

en annen link verdt er besøk som kaster lys over konflikten

direktør Nils A. Butenschøn ved Institutt for menneskerettigheters meninger om konflikten

Jødiske kolonier i Palestina begynte å vokse på 1880-tallet og tiltok ettersom jøder kjøpte land fra landeiere som ofte var bosatt i Beirut, Damaskus, eller Kairo, men forble under 50 % helt frem til dannelsen av Israel.

Den voksende jødiske befolkningen forandret på forholdene for særlig den arabiske befolkningen i området:

Land som ble kjøpt av arabiske landeiere var ofte i bruk blant arabiske bønder, og disse mistet sitt næringsgrunnlag.

På den annen side skapte den økonomiske veksten arbeidsplasser for arabere fra omkringliggende områder.

Det utviklet seg sterk motstand blant arabere til den jødiske innvandringen. Denne motstanden tiltok etter at den pan-arabiske nasjonalismen fikk fotfeste etter det osmanske riket gikk i oppløsning i 1917-1918.

hentet fra denne linken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...