Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #21 Skrevet 19. juli 2006 Kan dessuten se for meg at noen som skriver smoking/mørk dress i invitasjonen er såpass flisespikkende at de får noen minutters hysteri av det hele! Det er helt normalt å skrive dresskode i en invitasjon. Merkelig hvordan du til stadighet skal latterliggjøre og rakke ned på ting du ikke har greie på.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #22 Skrevet 19. juli 2006 Problemet er at jeg ikke er noen "kjoleperson", og eier ikke en eneste en. Har eid noen skjørt, men føler meg ikke komfortabel i det. Er mere typen som kler meg i en klassisk drakt/dress når jeg skal pynte meg. Har prata med bruden, og hun sier at jeg skal kle meg i det jeg føler meg vel i, men vet nå ikke helt om hun mener det... Så dere har vært i/hatt bryllup selv, der folk har kommet i bunad på festen??? Hvis det er et alternativ, så er jeg jo berga på det området. Bor i Nord-Norge, så den voldsomme varmen har jeg vanskelig å tro at vi får... ← Hun mener nok ikke hva som helst, nei. Jeg ville følt det ille om en venninne av meg hadde stilt i casual antrekk. Var jeg deg hadde jeg enten gått i bunad hele kvelden eller skiftet til dress med en raff topp inni etterpå (ikke drakt, det er til formiddagsbryllup).
Mona32 Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #23 Skrevet 19. juli 2006 Det er helt normalt å bruke bunad på festen. I vårt bryllup var det ei som skiftet, og det virket nesten litt rart. Jeg har vært i mange bryllup, og i tillegg til vårt har jeg bare opplevd et annet hvor ei har skiftet til festen. Bunad er et flott stasplagg - bruk den. Er det varmt, så forsøk å få tak i ei undertrøye i silke, den fordeler svetten sånn at du ikke blir klam. ← Hmmmm... Kan det her være noen regionale forskjeller ute og går? De jeg har prata med her nord, har kanskje prata med 3 - 4 stykker, sier at man ikke skal gå i bunad på festen... Rare greier!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #24 Skrevet 19. juli 2006 Hmmmm... Kan det her være noen regionale forskjeller ute og går? De jeg har prata med her nord, har kanskje prata med 3 - 4 stykker, sier at man ikke skal gå i bunad på festen... Rare greier! ← Det er bare tull, nå skal jeg finne frem link eller tlf.nr. til de bunadsfolkene oppi Valdres, så kan du ringe dem og få proffinfo.
Nilma Skrevet 19. juli 2006 #25 Skrevet 19. juli 2006 Hmmmm... Kan det her være noen regionale forskjeller ute og går? De jeg har prata med her nord, har kanskje prata med 3 - 4 stykker, sier at man ikke skal gå i bunad på festen... Rare greier! ← Bare tull at man ikke skal gå i bunad på festen! En annen ting er at mange skifter, men det tror jeg mer er for å "vise seg frem i staskjolen" enn at det er noen som regel som sier det. Jeg var i bryllup i helga, og hadde på meg bunad hele dagen (i Nord-Norge, ja ), og jeg var ikke den eneste. Bunad er jo et festplagg, så bare gå i bunad du!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #26 Skrevet 19. juli 2006 Her http://www.bunadraadet.no/kontakt.htm Ring disse og spør om råd. Ingen har mer greie på bunader og bunadskikk enn disse folka. Jeg har forresten vært i flere bryllup hvor folk med nordlandsbunad hadde på bunaden hele festen. Det er ofte unge folk som sier man skal bytte, fordi de selv føler for å vise seg frem i ettersittende kjole på festen.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #27 Skrevet 19. juli 2006 Sitater under er henter fra nettsiden til Bunad-og folkedraktrådet. Bunad- og folkedraktrådet er ein statleg rådgjevande institusjon, som ligg under Kultur- og kirkedepartementet. Institusjonen omfattar eit oppnemnt råd og eit sekretariat. Bunad- og folkedraktrådet har som oppgåve å gje råd og stimulera til auka forståing for tradisjonell draktskikk som grunnlag for dagens bunader. Som du ser så har de også ekspertise om draktskikk. Mye bedre å spørre de som har peiling på hva de snakker om.
Mona32 Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #28 Skrevet 19. juli 2006 Takk før flotte svar!!! Tror at det blir bunad da... Har absolutt ikke noe behov for å vise meg i noen tight kjole... Synes bunad er et stasplagg, og går gjerne i den. Men tenkte at jeg ville få stygge blikk etter meg hvis jeg kom i et slikt plagg når det er fest. Da får jeg bare begrense inntaket mitt da
Gjest BagLady Skrevet 19. juli 2006 #29 Skrevet 19. juli 2006 Da får jeg bare begrense inntaket mitt da ← Det er en lur leveregel uansett det, da Lykke til som bryllupsgjest
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #30 Skrevet 19. juli 2006 Jeg har vært i flere bryllup og gått i bunad til kirke og middag for så å skifte til kjole etterpå. Og jeg var ikke den eneste, vi har alltid vært flere som skiftet enn som ikke gjorde det for å si det sånn. Jeg skifter ikke for å vise meg fram i en tight kjole, jeg er stolt av bunaden min, men det er utrolig godt å ta den av og ta på seg noe lettere. På festen pleier jeg å danse og det er veldig mye mer behagelig i en lett kjole enn en tung bunad. Ha på bunaden hele kvelden du Mona, synes ikke det er "skam" å gå i fest i bunad. Jeg har vært på pub i bunad og jeg (og det var ikke 17. mai) - gikk fint det. Tror ingen så skjevt på oss som gjorde det fordi Lykke til og kos deg i bryllup!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå