Gå til innhold

Antrekk i bryllup

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Kan dessuten se for meg at noen som skriver smoking/mørk dress i invitasjonen er såpass flisespikkende at de får noen minutters hysteri av det hele! :legrine:
Det er helt normalt å skrive dresskode i en invitasjon. Merkelig hvordan du til stadighet skal latterliggjøre og rakke ned på ting du ikke har greie på.
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Problemet er at jeg ikke er noen "kjoleperson", og eier ikke en eneste en. Har eid noen skjørt, men føler meg ikke komfortabel i det. Er mere typen som kler meg i en klassisk drakt/dress når jeg skal pynte meg. Har prata med bruden, og hun sier at jeg skal kle meg i det jeg føler meg vel i, men vet nå ikke helt om hun mener det...

Så dere har vært i/hatt bryllup selv, der folk har kommet i bunad på festen??? Hvis det er et alternativ, så er jeg jo berga på det området. Bor i Nord-Norge, så den voldsomme varmen har jeg vanskelig å tro at vi får...  :frustrert:

Hun mener nok ikke hva som helst, nei. Jeg ville følt det ille om en venninne av meg hadde stilt i casual antrekk.

Var jeg deg hadde jeg enten gått i bunad hele kvelden eller skiftet til dress med en raff topp inni etterpå (ikke drakt, det er til formiddagsbryllup).

Skrevet
Det er helt normalt å bruke bunad på festen.

I vårt bryllup var det ei som skiftet, og det virket nesten litt rart.

Jeg har vært i mange bryllup, og i tillegg til vårt har jeg bare opplevd et annet hvor ei har skiftet til festen.

Bunad er et flott stasplagg - bruk den.

Er det varmt, så forsøk å få tak i ei undertrøye i silke, den fordeler svetten sånn at du ikke blir klam.

Hmmmm... Kan det her være noen regionale forskjeller ute og går? De jeg har prata med her nord, har kanskje prata med 3 - 4 stykker, sier at man ikke skal gå i bunad på festen... Rare greier!

Gjest Gjest
Skrevet
Hmmmm... Kan det her være noen regionale forskjeller ute og går? De jeg har prata med her nord, har kanskje prata med 3 - 4 stykker, sier at man ikke skal gå i bunad på festen... Rare greier!

Det er bare tull, nå skal jeg finne frem link eller tlf.nr. til de bunadsfolkene oppi Valdres, så kan du ringe dem og få proffinfo. :ler:
Skrevet

Bare tull at man ikke skal gå i bunad på festen! En annen ting er at mange skifter, men det tror jeg mer er for å "vise seg frem i staskjolen" enn at det er noen som regel som sier det.

Jeg var i bryllup i helga, og hadde på meg bunad hele dagen (i Nord-Norge, ja ;) ), og jeg var ikke den eneste. Bunad er jo et festplagg, så bare gå i bunad du! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Her

http://www.bunadraadet.no/kontakt.htm

Ring disse og spør om råd. Ingen har mer greie på bunader og bunadskikk enn disse folka.

Jeg har forresten vært i flere bryllup hvor folk med nordlandsbunad hadde på bunaden hele festen.

Det er ofte unge folk som sier man skal bytte, fordi de selv føler for å vise seg frem i ettersittende kjole på festen. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Sitater under er henter fra nettsiden til Bunad-og folkedraktrådet.

Bunad- og folkedraktrådet er ein statleg rådgjevande institusjon, som ligg under Kultur- og kirkedepartementet. Institusjonen omfattar eit oppnemnt råd og eit sekretariat. Bunad- og folkedraktrådet har som oppgåve å gje råd og stimulera til auka forståing for tradisjonell draktskikk som grunnlag for dagens bunader.

Som du ser så har de også ekspertise om draktskikk. Mye bedre å spørre de som har peiling på hva de snakker om. :)

Skrevet

Takk før flotte svar!!! Tror at det blir bunad da... Har absolutt ikke noe behov for å vise meg i noen tight kjole... :) Synes bunad er et stasplagg, og går gjerne i den. Men tenkte at jeg ville få stygge blikk etter meg hvis jeg kom i et slikt plagg når det er fest. Da får jeg bare begrense inntaket mitt da :)

Gjest BagLady
Skrevet
Da får jeg bare begrense inntaket mitt da :)

Det er en lur leveregel uansett det, da ;)

Lykke til som bryllupsgjest :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært i flere bryllup og gått i bunad til kirke og middag for så å skifte til kjole etterpå. Og jeg var ikke den eneste, vi har alltid vært flere som skiftet enn som ikke gjorde det for å si det sånn.

Jeg skifter ikke for å vise meg fram i en tight kjole, jeg er stolt av bunaden min, men det er utrolig godt å ta den av og ta på seg noe lettere. På festen pleier jeg å danse og det er veldig mye mer behagelig i en lett kjole enn en tung bunad.

Ha på bunaden hele kvelden du Mona, synes ikke det er "skam" å gå i fest i bunad. Jeg har vært på pub i bunad og jeg (og det var ikke 17. mai) - gikk fint det. Tror ingen så skjevt på oss som gjorde det fordi :)

Lykke til og kos deg i bryllup!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...