Gå til innhold

Antrekk i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på hva som er "rette" antrekk i bryllup... Skal ha bunad i kirka, og under middag og kaffen, og det synes jeg er ok. Problemet er festen... Passer det seg å ha på seg hvit linbukse, en brunaktig tunika (som går nesten ned til knærne) og brune sandaler??? Blir det for lite pyntet? Er ikke gallakjole-typen....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva står i invitasjonen ang antrekk?

Skrevet
Hva står i invitasjonen ang antrekk?

Smoking/mørk dress...

Gjest Gjest
Skrevet
Lurte på hva som er "rette" antrekk i bryllup... Skal ha bunad i kirka, og under middag og kaffen, og det synes jeg er ok. Problemet er festen... Passer det seg å ha på seg hvit linbukse, en brunaktig tunika (som går nesten ned til knærne) og brune sandaler??? Blir det for lite pyntet? Er ikke gallakjole-typen....

Blir ikke kontrasten fra bunad til et såpass laid-back antrekk litt voldsom?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det antrekket du beskriver blir nok i overkant laidback i forhold til kleskoden. Du må nok stille i penere antrekk.

Gjest Gjest
Skrevet
Smoking/mørk dress...

Hel klart feil med det antrekket du beskrev. Til smoking skal damene gå med pen kjole (aftenkjole, ikke galla, det heter ganske enkelt galla), gjerne til rundt kneet, evt. lang.

Gjest Gjest
Skrevet

Enten burde du bruke bunaden hele kvelden, eller skifte til et mer pyntet antrekk enn linbukse og tunika.

hvorfor skifte?

Skrevet
Blir ikke kontrasten fra bunad til et såpass laid-back antrekk litt voldsom?

Nei, det er det jeg ikkje vet... Hva bør man ha på seg???

Skrevet
Enten burde du bruke bunaden hele kvelden, eller skifte til et mer pyntet antrekk enn linbukse og tunika.

hvorfor skifte?

Men er det vanlig å ha bunad på seg på festen??? Har hørt at alkohol og bunad ikke hører sammen???

Gjest Gjest
Skrevet
Men er det vanlig å ha bunad på seg på festen??? Har hørt at alkohol og bunad ikke hører sammen???

Joda, det er noe nymotens tull som er funnet opp av noen som ikke har bedre vett.

Før var bunad det eneste festplagget de hadde, og på den tiden spyttet de ikke i glasset.

Å drikke seg drita i bunad tar seg ikke ut, men det gjør det ikke om man har på seg andre klær heller.

Bruk bunad og kos deg med både vin og drinker.

Gjest Gjest
Skrevet

Hihi, folk sier mye rart, du. Ikke hør på dem! Klart du kan gå med bunad hele kvelden, men orker du det? Varmt, og ikke noe festlig å skulle ta av når du ramler hjem utpå natten (snakker av erfaring, ja... :ler: ). Dessuten må jeg innrømme at jeg synes det er greit å føle meg LITT sexy når jeg henge i baren utpå kvelden... Men det er nå meg.

Jeg ville tatt på meg en enkel, pen kjole, noe pene sandaler eller andre pensko, helst med høy hæl.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tror at du bør finne deg en kjole- tunika og bukse er IKKE galla-antrekk. Bunad er jo fint, men som noen sa her, så er det faktisk "død og pine" å være med på selskapsleker, drikke endel alkohol osv i bunad....det er varmt, klamt og slitsomt!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror at du bør finne deg en kjole- tunika og bukse er IKKE galla-antrekk. Bunad er jo fint, men som noen sa her, så er det faktisk "død og pine" å være med på selskapsleker, drikke endel alkohol osv i bunad....det er varmt, klamt og slitsomt!

Kleskoden er smoking/mørk dress, ikke galla (bunad er forøvrig et gallaantrekk, men kan brukes ellers også).

Gjest Gjest
Skrevet

Makan

...

til

flisespikking...

..har jeg ikke

..sett på lenge :overrasket: .

Med "galla" mener vel folk flest at man er veldig pyntet.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe i mot om du hadde vært i mitt bryllup med linbukse om tunika med brune sandaler, men personlig ville jeg tatt på meg noe annet, dersom jeg skulle i noen andres bryllup. Blir rett og slett for "strand" for min del.

Kan dessuten se for meg at noen som skriver smoking/mørk dress i invitasjonen er såpass flisespikkende at de får noen minutters hysteri av det hele! :legrine:

Men gå i det du føler deg vel i! Evt hør med bruden! Hun vet bedre enn oss! :blunke:

Skrevet

Jeg tror at hvis folk skriver "såpass stil kleskode" som smoking så ønsker de et "stivt bryllup".

Så da ville jeg pyntet meg mere. (Ikke fordi JEG ikke tror du hadde blitt fin i antrekket ditt men fordi jeg tror brudeparet ønsker at du skal kle deg i noe penere.)

Skrevet

Vi har smoking/mørk dress som kleskode, og ønsker at de kvinnelige gjestene stiller i pen kjole. (Lengde er ikke viktig.) Har sagt til de fleste at de gjerne må bruke en kjole de har i skapet fra før. Vi forventer ikke at alle skal kjøpe seg nye penklær. Men en penkjole forventer jeg vel at de fleste har i skapet. (Akkurat som de fleste mannfolk har en mørk dress.)

Men for all del, snakk med bruden, så få du et riktigst mulig svar.

Bukse og tunika hedde nok jeg syntes ble litt for lite pyntet. (Det står liksom ikke helt i stil med de stakkars gutta som faktisk hadde en smoking i skapet.)

(Ser for meg din kavaler i mørk dress og slips, og deg bukse og tunika...)

Pleier å skifte fra bunad til noe "enklere" etter middag selv i bryllup, men ender som regel med en lang kjole i litt pent stoff. (Men nå har jo jeg en sånn i skapet da!)

Skrevet

Problemet er at jeg ikke er noen "kjoleperson", og eier ikke en eneste en. Har eid noen skjørt, men føler meg ikke komfortabel i det. Er mere typen som kler meg i en klassisk drakt/dress når jeg skal pynte meg. Har prata med bruden, og hun sier at jeg skal kle meg i det jeg føler meg vel i, men vet nå ikke helt om hun mener det...

Så dere har vært i/hatt bryllup selv, der folk har kommet i bunad på festen??? Hvis det er et alternativ, så er jeg jo berga på det området. Bor i Nord-Norge, så den voldsomme varmen har jeg vanskelig å tro at vi får... :frustrert:

Gjest Gjest
Skrevet
Makan

...

til

flisespikking...

..har jeg ikke

..sett på lenge :overrasket: .

Med "galla" mener vel folk flest at man er veldig pyntet.

Nei, det er ikke flisespikkeri. Galla er et helt annet antrekk enn mørk dress/smoking. Til galla går gjerne mennene i sjakett og kvinnene kan ha kjole med slep.

Smoking/mørk dress: Kvinnene kan ha en kjole til rundt kneet.

Gjest Gjest
Skrevet
Problemet er at jeg ikke er noen "kjoleperson", og eier ikke en eneste en. Har eid noen skjørt, men føler meg ikke komfortabel i det. Er mere typen som kler meg i en klassisk drakt/dress når jeg skal pynte meg. Har prata med bruden, og hun sier at jeg skal kle meg i det jeg føler meg vel i, men vet nå ikke helt om hun mener det...

Så dere har vært i/hatt bryllup selv, der folk har kommet i bunad på festen??? Hvis det er et alternativ, så er jeg jo berga på det området. Bor i Nord-Norge, så den voldsomme varmen har jeg vanskelig å tro at vi får...  :frustrert:

Det er helt normalt å bruke bunad på festen.

I vårt bryllup var det ei som skiftet, og det virket nesten litt rart.

Jeg har vært i mange bryllup, og i tillegg til vårt har jeg bare opplevd et annet hvor ei har skiftet til festen.

Bunad er et flott stasplagg - bruk den.

Er det varmt, så forsøk å få tak i ei undertrøye i silke, den fordeler svetten sånn at du ikke blir klam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...