Gå til innhold

Gulnet parkettgulv

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

I leiligheten vi overtok i dag, var det ganske kraftige fargeforskjeller på der møblene hadde stått og der hvor sola hadde fått herje. Gulvet er et relativt nytt (kanskje fem år gammelt?) parkettgulv i furu, og det hadde ingen særlige skader av noe slag.

Så nå lurer jeg på hvordan vi går fram for å fikse dette? Må det slipes, eller fjerner man den gamle lakken på annen måte og legger på ny? Jeg kunne tenke meg noe ala "hvitkalket", hvis det i det hele tatt er mulig.

Er det noen som har noen erfaringer med liknende tilfeller, og har tips til oss?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Lakken må av hvis du ikke velger å male (da holder det å rubbe opp lakken).

Nyanseforskjeller mellom dere det har ligget teppe eller stått ting og resten av gulvet kommer i løpet av veldig kort tid.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Lakken må av hvis du ikke velger å male (da holder det å rubbe opp lakken).

Nyanseforskjeller mellom dere det har ligget teppe eller stått ting og resten av gulvet kommer i løpet av veldig kort tid.

Vi har ikke tenkt å male den, nei, så vi må vel fjerne lakken. Må den slipes bort, eller finnes det andre metoder?

Finnes det forresten lakktyper som er mer bestandige mot sollys enn andre typer?

Endret av Elphaba
Gjest Gjest
Skrevet

Slipes. Går vel av med lakkfjerner også, men det har jeg ikke peiling på.

Slipemaskinene støver ganske mye.

Gjest gjest1
Skrevet

Du får best resultat med å slipe vekk lakken. Å bruke fjerner vil flise treverket, så du må slipe uansett, eller få fliser i tærne. :)

Jeg tror du kan leie slipemaskiner med en slags støvsamler, så blir det ikke så ille. Men anbefaler å dekke alle åpninger med plast e.l. Slipestøv er noe dritt, nemlig. :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Du får best resultat med å slipe vekk lakken. Å bruke fjerner vil flise treverket, så du må slipe uansett, eller få fliser i tærne. :)

Jeg tror du kan leie slipemaskiner med en slags støvsamler, så blir det ikke så ille. Men anbefaler å dekke alle åpninger med plast e.l. Slipestøv er noe dritt, nemlig. :)

Grøss....enda mer arbeid. Jaja, :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Finnes det forresten lakktyper  som er mer bestandige mot sollys enn andre typer?

Vanskelig å si - de skryter på seg lysfilter alle sammen.

Bruk Trestjerners lakk fra Scanox. Får ikke til å legge inn link til produktet, så du må søke deg frem selv.

http://www.dinpris.no/index/cid_18_gid_190...ting=6&selVals=

Blås i de lakkene som det står er spesielt for gulv, og gå for den som kalles 'trestjerners klarlakk'. Det er veldig viktig å overholde tidsintervallene for overlakking.

Den lukter, men er veldig slitesterk. Lakk fire lag.

Gjest Gjest
Skrevet

Joda, de har støvsamler de maskinene - selv om jeg ikke forstår hvorfor. Var jammen mye som ikke havnet oppi der.
Gjest Gjesta
Skrevet

Tusen takk for tipsene! :) Nå ble jeg i hvertfall LITT klokere.

Gjest gjest1
Skrevet

Ut fra kjentes erfaring med å slipe gulv, så anbefales det på det sterkeste å la proffe ta den jobben. Det blir jo litt dyrere, men tar mye kortere tid og resultatet er bedre!

Skrevet

Sånn til sammenligning mot egenarbeid:

Et vennepar fikk slipt kjøkken og stue (ca 30 kvm) og lagt 3 lag med lakk gjort av en proff (snekker?) for kr 10 000. Regner med det var svart. Dette gjorde han på en helg (og da fikk de seg jo en helgetur i samme slengen :ler: ).

Gulvet ser helt nytt ut :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...