Gå til innhold

Identifisering av barna her på KG...

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Mulig dette innlegget skulle vært skrevet på "ris og ros...", men siden det er spes aktuellt her på "b&f- og kanskje noen her "bare ikke har tenkt på det", så lar jeg det stå til (så får mod heller flytte på det) ....

Her sitter vi da på nett "trygt" bevart bak våre nick... Men hva med barna våre? Ser at endel skriver navna på barna- samt fødselsdato. Og et lite kikk til venstre (under nicket) ser man bosted....

Bare jeg som reagerer på dette?

Håper jo selvf at alle her bruker fiktive navn på barna sine her inne, men ofte kan vi jo følge en diskusjon fra "gravid" om hva barnet skal hete og videre inn på "b&f"...

Vil ikke være guffen med å skrive dette innlegget, men jeg som mor synes det er vært å tenke på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg skriver lite her inne som kan identifisere meg, enda mindre som kan identifisere barnet mitt.

Gjest prestekrage
Skrevet

Det gjør heller ikke jeg, nettopp derfor jeg reagerer på at noen legger ut både bilde- fødtselsdato- bosted og navn på barna sine....

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med at folk her inne legger ut bilde og andre ting som kan identifisere barnet. På hvilken måte kan det skade barnet?

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Helt enig.

Jeg ville ikke engang legge ut hvor gamle mine er, iallefall om det ikke er spesielt relevant til det man diskuterer....

Skrevet

Det kan jo komme styggemenn og spise barna våre.

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet
Det kan jo komme styggemenn og spise barna våre.

:ler:

Hadde ikke lagt ut bade-bilder og adresse, nei. Men helt ærlig, så tviler jeg på at KG er den største hang-outen for pedofile ;)

Gjest prestekrage
Skrevet

Tenkte ikke kun på pedofile o.li, men på identifisering sånn generelt. Ville du likt om noen la ut både bilde fornavn fødselsdato og bostedet ditt?

Sett at noen i familen din/ eller andre bekjente hadde lagt ut et innlegg om at "søsteren/venninnen min, Pauline- født 10 nov 1970 bosatt i Fredrikstad, lager verdens beste eplekake" Tror du ikke det hadde blitt slettet av mod rimelig radig? Ikke fordi inlegget sa noe negativt om deg, men fordi pga person-opplysningene?

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Tja, det ligger noen avisartikler hvor jeg har blitt intervjuet på nettet. I tillegg til et par slike fem-på-gata. I sistnevnte er det både bilde av meg, navn og bosted. Ser ikke helt hva som er så skummelt med det.

I avisene hver dag står det bilder av barn som har bursdag. Hilsnene inkluderer også fullt navn. Ser at dette ikke blir helt det samme som på kg, men en likhet er at det gjerne er foreldre som kringkaster informasjon om barna. Det hender det er intervju med barn i nettaviser. Her har en også med fullt navn og bilde.

Joda, pga reglene de har bestemt seg for å ha på kg. Her vil det også bli slettet dersom en legger ut sitt eget navn.

Endret av Sukkerert
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns absolutt du har et poeng, prestekrage! :Nikke:

Gjest prestekrage
Skrevet

Joda, pga reglene de har bestemt seg for å ha på kg. Her vil det også bli slettet dersom en legger ut sitt eget navn.

og hvorfor får det da ligge alle disse opplysningene om barn???

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet

For det første, så tror jeg det stiller seg annerledes når man legger ut navn og dato for småbarn, enn om det hadde vært når man la ut tilsvarende om voksne personer. Registrerer i den forbindelse at jeg ikke har sett navn/bilde på større barn her inne på KG, bare små babyer/småbarn.

For det andre... Vel, jeg kan ikke helt skjønne hva som skulle være så farlig med identifisering av småbarn, all den tid man skriver relativt nøytrale innlegg. Det er verre når det kommer til ungdom/voksne som kan identifiseres (ikke alltid positivt) gjennom bekjentes innlegg. Hvem er interessert, på en måte... :sjenert:

jeg går utifra at de som legger ut slik info vurderer hva de skriver og hva slags negativ verdi det *kan* ha for andre (selv om jeg tror det er ganske sjelden det overhodet spiller noen rolle). Feks har jeg til gode å se et innlegg med bilde, navn og bosted og "Har sønnen min ADHD?", og den slags sensitive ting. At noen har et bilde av barnet sitt og deltar i en diskusjon om langtidsamming eller lurer på hva som er best av Libero og Pampers har vel neppe samme virkning...

På den annen side har jeg ikke lagt ut bilder/navn selv. Og det sier jo sitt om hvor jeg står i praksis ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Det er fullt navn som blir slettet. Jeg har i alle fall ikke sett at noen har lagt ut fornavn og etternavn på barna sine?

Gjest Gjest_Nigo-san_*
Skrevet

Bare for å kontre; hvor farlig er en mager personopplysning i seg selv?

Når "personopplysning" bare inkluderer fornavn, bosted og alder (og dette ikke er en voksen person som høylydt gir uttrykk for kontroversielle standpunkter), og vi ikke snakker om kontonummer, personnummer osv, når det ikke er snakk om et barn som er så stort at det kan bli gjenkjent av klassekamerater som har mødre som henger på KG, og også har lagt fra oss tanken på pedofile... Hvor farlig kan det da være??

Gjest prestekrage
Skrevet
Det er fullt navn som blir slettet. Jeg har i alle fall ikke sett at noen har lagt ut fornavn og etternavn på barna sine?

Men et innlegg som nevnt over vil bli slettet? mulig jeg ser litt svart/hvitt på d, men ser ikke helt forskjellen om det handler om et barn eller en voksen...

Gjest prestekrage
Skrevet
Bare for å kontre; hvor farlig er en mager personopplysning i seg selv?

Når "personopplysning" bare inkluderer fornavn, bosted og alder (og dette ikke er en voksen person som høylydt gir uttrykk for kontroversielle standpunkter), og vi ikke snakker om kontonummer, personnummer osv, når det ikke er snakk om et barn som er så stort at det kan bli gjenkjent av klassekamerater som har mødre som henger på KG, og også har lagt fra oss tanken på pedofile... Hvor farlig kan det da være??

men vi snakker ikke bare om alder, men om fødselsdato (og bilde)...

Gjest gjest1
Skrevet
Men et innlegg som nevnt over vil bli slettet? mulig jeg ser litt svart/hvitt på d, men ser  ikke helt forskjellen om det handler om et barn eller en voksen...

Det er ikke lov til å legge ut sitt eget eller andres fulle navn. Det blir ikke gjort forskjell på barn og voksne når det kommer til det.

Men en har lov til å legge ut sitt eget fornavn og fornavnet på barn. Men har sett at de er mer strikse når det kommer til å nevne andre voksne med fornavn enn ens egne barn. Det kan være et poeng.

Gjest prestekrage
Skrevet

Så om jeg selv hadde skrevet et innlegg ala:

Hei! Jeg heter Marita Helena- er født 010180 og bor i steinkjær. (med bilde i avataren). Jeg er ny her og vil bli kjent med masse masse nye mennesker...

Klem Marita Helena

Så hadde det få stå urørt av mod?

Gjest Gjest
Skrevet

Husk at barn også har rettigheter - og de kan dessverre ikke "passe på seg selv". :)

Gjest Gjest
Skrevet
Mulig dette innlegget skulle vært skrevet på "ris og ros...", men siden det er spes aktuellt her på "b&f- og kanskje noen her "bare ikke har tenkt på det", så lar jeg det stå til (så får mod heller flytte på det) ....

Her sitter vi da på nett "trygt" bevart bak våre nick... Men hva med barna våre? Ser at endel skriver navna på barna- samt fødselsdato. Og et lite kikk til venstre (under nicket) ser man bosted....

Bare jeg som reagerer på dette?

Håper jo selvf at alle her bruker fiktive navn på barna sine her inne, men ofte kan vi jo følge en diskusjon fra "gravid" om hva barnet skal hete og videre inn på "b&f"...

Vil ikke være guffen med å skrive dette innlegget, men jeg som mor synes det er vært å tenke på...

Enig med deg. Blogger en del på x-avis. Der legger folk ut bilde av seg selv,fam og barna. Bosted,hobier,jobb og bla bla bla. hva er poenget?

bruker KG for at der kan jeg være anonym.

bruker aldri navn,datoer,sted,jobb eller noe som kan avsløre meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...