Gjest |H| Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 Altså.. Hvorfor er ikke bokstavene på tastaturet i alfabetisk rekkefølge? Noen som vet? hadde vi vært vant med det, så hadde vi nok greid å skrive like fort sånn som nå ??? kanskje??
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 fordi de er laget slik at fingrende når dem lettere. hadde de vert alfabetisk ville det faktisk vert vanskeligere og skrive. og det ville gått senere
Gjest |H| Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 jaaa... er du så sikker på det? om jeg ville skrevet "ape", så hadde d vel fortsatt vært like enkelt? da hadde jeg hatt fingrene på bokstavene "q", "g" og "t", og d hadde ikke vært så hardt..
Pasha Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 bokstavene er lagt opp slik at man kan skrive Typewriter bare ved bruk av den øverste linja
Gjest |H| Skrevet 18. juli 2006 #6 Skrevet 18. juli 2006 Eller du kan skrive "Er ute på tur i Peru" på første linjen!
Gjest Neffi Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 De bokstavene man bruker mest er lagt opp nærmest rekkevidde.. Eller noe sånt!
Gjest |H| Skrevet 18. juli 2006 #8 Skrevet 18. juli 2006 Kanskje vi haller kan se hvor mange setninger vi kan komme opp med, basert kun på den ene linja på tastaturet. jeg fortsetter med første linje: "eter rå purre" "på rotte-tur"
Gjest Miloine Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 Jeg vet ikke hvem som lagde denne metoden, men tror nok at dersom den hadde vert i alfabetisk rekkefølge så hadde noen sikkert lurt på hvorfor den var det også....tror jeg....
Dru Skrevet 18. juli 2006 #11 Skrevet 18. juli 2006 Det ble sånn den gangen de hadde sånne mekaniske skrivemaskiner. Ofte brukte bokstaver ble plassert med litt avstand, for ellers hadde de stengene en tendens til å vikle seg inn i hverandre når man skrev for fort. Så dette tastaturet vi bruker den dag i dag er utviklet med den hensikt å få folk til å skrive saktere. Det heter forresten qwerty-tastatur, etter de seks første tastene fra venstre mot høyre. Wikipedia om qwerty.
Gjest |H| Skrevet 18. juli 2006 #12 Skrevet 18. juli 2006 hmm.. og dette visste du?? ikke verst! Takk for svar ihvertfall!
Gjest |H| Skrevet 18. juli 2006 #13 Skrevet 18. juli 2006 såg ikke linken.. men du måtte ha visst noe om qwerty, siden du søkte på ordet kanskje?
Dru Skrevet 18. juli 2006 #14 Skrevet 18. juli 2006 Jeg kjenner til historien bak tastaturet fra før av, ja. Har ikke lest artikkelen på wikipedia selv, men jeg er full av unyttig kunnskap.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 18. juli 2006 #16 Skrevet 18. juli 2006 Jeg kjenner til historien bak tastaturet fra før av, ja. Har ikke lest artikkelen på wikipedia selv, men jeg er full av unyttig kunnskap. ← Hmm. Trodde et var obligatorisk i skolen å ha en kjedelig økonomi- og informasjonsbehandlingslærer (eller hva det faget het), som la ut om tastaturets historie.
Dru Skrevet 18. juli 2006 #17 Skrevet 18. juli 2006 Nja, jeg tror faktisk det har vært pensum en eller annen gang, hvis jeg ikke tar helt feil. Men som kjent, så er det bare kuriositetene som fester seg, alt annet forsvinner.
Gjest gjest1 Skrevet 18. juli 2006 #19 Skrevet 18. juli 2006 De er lagt opp etter hvilke bokstaver som brukes mest i språket vårt. Du vil finne variasjoner fra språk til språk
Dru Skrevet 18. juli 2006 #20 Skrevet 18. juli 2006 Mens vi er inne på unyttig kunnskap, så kan jeg jo nevne at den største konkurrenten til qwerty er dvorak-tastaturet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå