Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 37.50 timen er det under minstelønn eller er det over. Hva er egentlig minstelønn
Svart Katt Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 Det finnes ingen lovfestet "minstelønn" i Norge dessverre. Det er opp til deg og din arbeidsgiver å bli enige om hva du skal ha i lønn.. Men er du organisert i en arbeidstagerorganisasjon, og det er tariffavtale ved bedriften har du krav på tarifflønn, det vil si den lønnen organisasjonen har forhandla seg fram til med arbeidsgiveren.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Uansett så er det en totalt uanstendig lønn for et hvilket som helst arbeid. Det er en årslønn på ca. 65.000. Need I say more?
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 37.50 timen er det under minstelønn eller er det over. Hva er egentlig minstelønn ← om noen jobber for den lønnen så er det noe riv ruskende gærnt. Hva er det som får folk til å jobbe for det+ du får jo mere på sosialen.
abelille Skrevet 19. juli 2006 #5 Skrevet 19. juli 2006 Det kommer litt an på hva slags jobb det er og alderen på den som jobber også da. Er det en "svart" ekstra jobb for å få lommepenger er det kanskje greit nok? Litt lite, men dersom du aksepterer jobben på de vilkårene, så er det greit.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 19. juli 2006 #6 Skrevet 19. juli 2006 (endret) Det kommer litt an på hva slags jobb det er og alderen på den som jobber også da. Er det en "svart" ekstra jobb for å få lommepenger er det kanskje greit nok? Litt lite, men dersom du aksepterer jobben på de vilkårene, så er det greit. ← Man skal ikke si ja til den lønnen. Hvis alle bare stod med lua i hånda og takket ja til slike lønninger, ville det gått utover alle. Jeg fikk nesten 100 kroner timen for å kjøre ut Aftenposten for 6-7 år siden. Need I say more? Endret 19. juli 2006 av Slangen
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2006 #7 Skrevet 19. juli 2006 Jeg tror det kan ligge mye bak slike lønninger. Jeg har hørt om utlendinger som har kommet til Norge og fått utbetalt lignende summer. Men det som ikke kommer med, er at de også fikk betalt husleie (bo gratis), gratis lån av bil/transport og frokost, lunsj og middagsmat. Jeg vet ikke hvordan regnestykket blir da, hvor mange prosent man vanligvis har igjen av lønna etter primærbehovene er tatt vare på?
Gjest LilSweetie Skrevet 19. juli 2006 #9 Skrevet 19. juli 2006 Vanlig timesats hos dagmamma er 35,-... ← For hvor gamle da??
Hilde Skrevet 19. juli 2006 #10 Skrevet 19. juli 2006 Man har jo ofte flere barn da. Om man skulle betalt "vanlig" timepris for dagmamma så måtte man jo ut med 15 000 i mnd.
Gjest LilSweetie Skrevet 19. juli 2006 #11 Skrevet 19. juli 2006 Man har jo ofte flere barn da. Om man skulle betalt "vanlig" timepris for dagmamma så måtte man jo ut med 15 000 i mnd. ← Joda, men dagmammaen må jo også leve... Hvis de har flere barn samtidig kan det bli ok. Men da er ikke lønnen hennes lenger 35 kroner timen, så da er det ikke sammenlignbart med trådstarters lønn...
abelille Skrevet 19. juli 2006 #12 Skrevet 19. juli 2006 Jeg fikk nesten 100 kroner timen for å kjøre ut Aftenposten for 6-7 år siden. ← Jeg kjenner ikke til aftenpostens system, men når du sier "kjørte ut" mener du da at du kjørte bil og altså var over 18 år? For i så fall er jeg enig i at dette er en ufattelig lav lønn. Eller generelt synes jeg vel lønna er veldig lav. Men dersom det er snakk om en ungdom som vil ha litt ekstra lommepenger, så kan det aksepteres. Jeg ser for meg, uten at det er sagt noe om det i denne tråden og jeg derfor ikke burde anta det, at dette er noen som har fått dårlig betalt for å sitte barnevakt en kveld. Da nytter det ikke å gå tilbake å kreve mer penger. Men man gjør det ikke flere ganger heller. Det ville hjulpet oss om trådstarter kunne fortelle hva slags type arbeid dette er og om det eventuelt er andre frynsegoder med i regnskapet. Da får h*n nok riktigere svar, men generelt høres det ut som om de fleste synes at det er en lav timesats?
Gjest Gus Skrevet 19. juli 2006 #13 Skrevet 19. juli 2006 For i så fall er jeg enig i at dette er en ufattelig lav lønn. ← Men en temmelig vanlig lønn.
abelille Skrevet 19. juli 2006 #14 Skrevet 19. juli 2006 Men en temmelig vanlig lønn. ← Igjen; kommer ikke det an på yrke? (Får virkelig dagmødre bare 35kr/t? Det må være pr barn vel, ellers hadde det vel ikke vært særlig lukrativt å være dagmamma?)
Gjest Gus Skrevet 19. juli 2006 #15 Skrevet 19. juli 2006 Igjen; kommer ikke det an på yrke? ← Selvfølgelig kommer det an på yrket, men det er f.eks. temmelig mange barnehage-, skole-og SFO-assistenter her i landet. Så sjeldent lavt er det ikke, selv om det er lite. Ikke så bra betalt å ta seg av barn her i landet...
punktom Skrevet 19. juli 2006 #16 Skrevet 19. juli 2006 Men en temmelig vanlig lønn. ← 37.50? I min første sommerjobb jeg fikk for 14 år siden fikk jeg 50 kroner timen. Og det var ikke spesielt mye da.
Gjest d'Arc Skrevet 19. juli 2006 #17 Skrevet 19. juli 2006 Dagmamma burde ha vært det best betalte yrket.
Superlammet Skrevet 19. juli 2006 #18 Skrevet 19. juli 2006 Til en slik lønn ville jeg hvertfall levd etter min leveregel rundt jobb og arbeidsliv: Så lenge sjefen min later som om jeg får mye i lønn, later jeg som om jeg har mye å gjøre.
Gjest Gus Skrevet 19. juli 2006 #19 Skrevet 19. juli 2006 37.50? ← Nei, 100 kr timen. Tråden ble litt uoversiktlig etterhvert
Gjest fluesmekker Skrevet 19. juli 2006 #20 Skrevet 19. juli 2006 Jobber som vikar for assistent i barnehage og tjener rundt 105kr i timen. Da er det jo riktignok for 18-19 unger fordelt på 2-3 voksne, men 35kr timen for dagmamma høres allikevel veldig lite ut..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå