Gå til innhold

Fikk dere mye til barnet før det var født og etter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Mange av mine venninner "drukner" i presanger til babyene sine, både mens de er gravid, og etter de har født. Det er ikke snakk om småting, men f.eks. at de får barnevogn(er), bilsete, seng, og alt annet som er dyrt, i tillegg til klær etc. En venninne fikk også bil, fordi de mente at den bilen de hadde ikke var trygg nok...

Jeg er student, og har lite penger. Jeg har ikke fått noe særlig, verken i forrige svangerskap eller nå.. Har fått litt klær, men det er stort sett det. Ellers har det vært ting til jul, bursdag etc.

Jeg har i utgangspunktet ingen forventninger om å få noe, jeg har mottatt engangsstønad som er ment å bruke på babyen, men kjenner likevel et stikk av missunnelse når jeg treffer venninner som legger ut om alt de har fått...

Er det vanlig å få så masse, eller har jeg en noe spesiell omgangskrets? (Har venner med familie/svigerfamilie med mye penger, men mine foreldre har ikke så værst økonomi de heller...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det hørtes uvanlig ut ja. Tror de fleste får klær/eventuelle andre småting til babyen, og har ikke hørt at det er vanlig at slekt/venner gir så dyre gaver. Synes det høres ut som du har en helt normal familie :) VI har fått litt klær hos min mor, og hos min bestemor, og det er det. Og det er da kjempekoselig uansett hva og hvor mye man får! :) Synes jeg da:) Vi har tenkt å se an nå utover året hva vi får lånt oss av ting vi trenger, hva vi har kjøpt selv, og hva vi eventuelt savner. Dette har vi tenkt å ha på ønsekliste til jul, så kan familie og/eller venner spleise eller kjøpe alene om det er små ting. Vogn og sånne ting kjøper vi selv eller låner.

Skrevet

Av mine foreldre fikk vi en simo kombivogn, kjøpt på salg. Kjempebra gave.

Men det er faktisk den eneste fine tingen jeg noensinne har fått av mine foreldre.

Så jeg hadde virkelig ikke forventet det, og ble ganske sjokkert da vi fikk en så bra gave.

Av svigerforeldre fikk vi 3500 kr og bruke på ting til babyen, de hadde fått ganske mye ekstra penger og da fikk vi det og broren til mannen som ventet barn fikk og det samme og søsteren til mannen fikk en tur til syden.

Så vi var jo veldig heldige og fikk mye fint. Ellers fikk jeg 1000 kr av søsteren min og litt klær av div andre.

Neste gang vi får barn, så får vi nok klær fra nærmeste familie og. Det var nok bare et engangstilfelle.

Tror nok det er veldig forskjellig hva folk får. Vet det er mange som får vugge gjerne, spesielt de som har litt snekkerkyndige foreldre eller besteforeldre. Eller masse strikka babyklær fra en flink bestemor. Det og er jo en fin gave

Skrevet

fikk endel klær. også fikk eg vogn og seng hos naboene (brukt), men dette tror jeg kommer av at de oppdaget at pappaen valgte å flytte ut da jeg ble gravid.

ellers så arvet jeg jo endel fra mine søstre. bilstol og stellekomode og sånne ting

Skrevet

Vi har fått ny vogn av min mor og arvet en seng og mye annet småting fra min far, fått voksipose av en gammeltante og og en haug med klær. I familien hos oss er det tradisjon at mormor kjøper vogn til det første barnebarnet.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg har fått en brukt dypvogn (nummer en) og en stellekommode (nummer to) til mine.. Ellers har det vært småting - klær og leker.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Ja det fikk vi! Lenge siden men vi fikk ihvertfall en meget pen dypvogn(den var grå), en lekegrind og et utrolig flott stellebord.

Ellers fikk jeg jo en del klær - ikke bare sparkebukser, skjorter og den slags, men også fine dresser (til inne og utebruk)

:) var veldig glad for det.

Endret av Miloine
Skrevet

Jeg hører også om de som får så og si alt som trengs.. (av foreldre spesielt)

Her hos oss har vi fått ett par bodyer i gave fra min mor, that´s it.....

Ingenting fra svigerforeldre og søsken..

Egentlig greit å kunne si at vi har greid oss selv ;)

(men litt kjipt i.o.m min søster fikk vogn, bilsete, seng og låne penger til bil av min mor når hun var gravid :forvirret: )

Skrevet

Av foreldrene mine fikk vi vogn, helt uventet.

En i familien lagde vogge og sprinkelseng, ellers kjøpte vi alt selv.

Skrevet

Vi fikk noe, men det var fordi vi ønsket oss det til jul for barnet, og visste at foreldrene våre hadde råd til det. Det var snakk om lekegrind og litt fint servise etc. Ellers kjøpte vi alle store ting som vogn, bilsete (baby) og stellebord og sånn selv.

Seng og bilsete (stort barn) arvet vi.

Vi fikk masse klær fra venner og familie, på godt og vondt.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi fikk ny teutoniavogn av mine foreldre, bilsete av hans, flotte gaver av våre søsken. Vi fikk et hav av klær fra fjern og nær og har hele tiden fått masse klær av våre foreldre. Nesten hver gang vi treffer de får barna klær. Vi har egentlig nesten kunnet klare oss med det som vi har fått av de - strengt tatt. De kjøper sko, sykkel, ytterklær (vinter som sommer) etc..

Er veldig takknemlig for det. Det er dyrt å ha barn, men vi er veldig heldige som har foreldre som elsker å shoppe til sine barnebarn..

Skrevet

Vi fikk ikke noe på forhånd, og kun klær nå etter at jenta kom. Har ikke fått noen store ting fra noen, har heller ikke forventet noe sånt.

Gjest Gjest
Skrevet

Min svigerinne fikk barnevogn fra sin far da hun ventet barn. Økonomien hans har blitt vanskeligere siden da ettersom han er midt i skilsmisse, og vi forventer absolutt ikke at vi skal få det.

Heldigvis har vi en jul før barnet vårt blir født, og vi tenker å ønske oss utstyr til babyen i julegave. (Om vi får det gjenstår selvsagt å se)

Tror det vanlige er at babyen får klær eller leker.

Skrevet

Vi fikk heller ikke sånn store ting fra foreldre etc, men i stedet for barselgave i form av klær e.l. ønsket vi oss reiseseng av mamma og pappa, vippestol av min bestemor og lammeksinn av svigerforeldrene. For det var noe vi trengte, og klær fikk vi av så mange andre.

JEg var så heldig at jeg fikk arvet både vogn, seng og lekegrind av ei på jobb som ikke ble kvitt dem, men hadde det ikke vært for det ville jeg ha kjøpt det selv.

Gjest Gjest
Skrevet

gullet er første barnebarnet og jeg er enebarn, så mine foreldre har vært meget generøse. Synes ikke det gjør noe....

Skrevet

Til forrige fødsel fikk vi lammeskinn, hjemmestrikket ullpledd, klær og regnoverdrag av svigers.

Mine foreldre ga oss penger som gikk i vogn og et strikket sett med jakke og sokker.

Av oldeforeldrene sine fikk datteren vår et heklet vognteppe og sølvskje + litt penger.

Fra resten av familien var det mest klær vi fikk.

Disse gavene kom godt med siden mannen var student på denne tiden.

Vi har ikke fått noe enda i dette svangerskapet, men jeg regner med det blir litt gavedryss når de kommer å besøker den lille.

Skrevet

har vært heldig sånn, har fått kjempemasse gaver før fødsel og etter fødsel. ja det har fortsatt ikke stoppet med gaver. Eldste er 5 år nå. foreldre som elsker å kjøpe ting til barnebarn, spesielt min mor elsker å kjøpe barneklær..

Dette er jo kjempe flott,men noen ganger kjøper jeg klær til de selv om de ikke behøver noe, bare for at jeg vil kjøpe litt til dem en gang iblandt jeg også :)

Skrevet

Har kjøpt alle de dyre tingene som vogn, bilstol, stellekommode, seng osv selv.. Svigerfar laget en vogge da, som vi brukte de første månedene. Den var kjempe fin..

Både foreldrene & svigerforeldre kjøpte en del klær og leker, men også en del ting som de kan ha hjemme hos seg. Så de har lekematte, barnestol, barne servise og bestikk +++ hjemme hos seg. Dette gjør det enkelt å ta seg en tur :)

Av venner og øvrig slekt har vi fått leker og klær...

Synes igrunn vennene dine høres bortskjemte ut jeg.....

Skrevet

Tror nok det er litt tilfeldig hva en får. Jeg er eldst på min side og mine foreldre er begge generøse(skilte), hans foreldre har 9 barnbarn og de er ikke så veldige gave milde av seg.. Min samboer har et barn fra før og har ikke fått inntrykk av at det ikke vanket så veldig mye gaver da han ble født. Det er liksom ikke så stas der når det skjer noe... Så det er nok utrolig forskjelliog fra familie til familie om de vil gi noe ekstra. Det er vel også muligens avhengige av hvordan de er økonomisk stilt... Men var forresten i t babyparty for en baby som ikke var født så vi venninne kjøpte klær og leker til barnet. så er vel vanlig at venninner gir en liten ting.

Gjest Esther
Skrevet

Jeg fikk ingenting før barna kom - men masse etterpå.

Av foreldre/svigerforeldre, søsken, venner og kollegaer fikk jeg masse fint. Vogn, høy stol, vogner, vugge, sikkerhetsnett, bilstoler, krabbeteppe, stelleveske, saueskinnpose, babygym og en haug med nydelig tøy ... :) Jeg var kjempeglad for alt det flotte vi fikk ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...