Gå til innhold

bryllup i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

det vil vel bli en ekstrem pris.. men siden vi har lyst og gifte oss i utlandet på et vakkert sted, og med ikke så mange folk + vi vil ned til seychellene o.l en dag så tenkte vi å slå to fluer i en smekk;) men det jeg lurer på er.. hvis man gjør dette, hvem er det vanlig å ha med seg ned?? forlovere + foreledre? eventuelt et par nære venner? vi vil ikke ha mange, og det er det heller ikke råd til selvfølgelig..

men hvem er d vanlig å ha med? et annet problem med hensyn til foreldre er at foreldrene mine er skit, pappa har ingen nye men mamma er gift på nytt, men jeg vil helst ha begge der.. klart at normalt sett ville de jo bare måttet gjøre dettte, og de er ikke uvenner, men ingen komfortabel situasjon uansett, og når vi reiser så langt så blir man vel en stund? det å er problemet.. kan de bare være noen dager og vi være lengre alene? enten med forlovere eller bare oss to..?

er utrolig langt å da, og vi må vel betale for alle? (eller med foreldre som hjelper til vil jeg tro.. men hvertfall for forlovere? )

noen som vil dele erfaringer med utenlands bryllup??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dere skal reise alene jeg og ha en skikkelig romantisk ferie med verdens mest romantiske bryllup på en herlig strand.

Forloverne skriver bare under disse papirene - det er nok.

Så kan dere heller ha en skikkelig vennefest når dere er tilbake. Jeg ville heller lagt litt penger i det enn å spandere på forlovere og foreldre tur nedover.

Skrevet

Vi skal gifte oss i USA.

Da vi bestemte oss (14 mnd før) sa vi ifra til foreldre, søsken og venner. Vi fortalte hva planen var og sa at de som ønsket å bli med var hjertelig velkommen til det, forutsatt at de dekket reise og opphold selv.

Vi regnet ikke med at noen skulle bli med.....men vi ender opp med å bli mellom 14 og 20 totalt.

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

oi såpass=) tviler på vi ville blitt så mange.. å vi kan jo reise ned alene, men litt rart å gifte seg uten noen der, jeg har nok litt lyst og ha mamma pappa og forlovere med.. jeg er litt gammeldags, har egentlig alltid sett for meg et tradisjonelt kirke bryllup. men i det siste har tankene gått mer på utlandet og en nydelig plass mer ferre folk, og heller som du gjest sier ha en stor vennefest eller lignende når vi kommer hjem igjen.

Skrevet

Jeg har også alltid drømt om stort kirkebryllup...men min sambo vil ikke det...og siden jeg nekter å "settle for" byfogden reiser vi bort.

Vi skal ha skikkelig "opplegg" da så det blir liksom sånn so jeg vil ha det - men minus de tingene min sambo ikke vil ha (feks prest,taler,vals..masse mennesker)...vi gifter oss i regi av Disney!! :ler: Nei de har ikke bare Mikkemus og karuseller ;)

www.disneyweddings.com (Gå på Walt Disney World Resort - Weddings - Intimate Weddings - også skal vi ha location 1 - The wedding pavillion) Etter seremonien skal vi leie et sted å ha et lite selskap eller spise på restaurant :)

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

ååå:) det hørtes jo koselig ut.. ja litt samme greia her egentlig, han har ikke spesielt lyst til taler, masse gjester og sånn, å når jeg tenker på det er jeg litt med på den.. men selvfølgelig.. jeg tenker jo litt på resten av familien, vi er ikke så stor familie.. å jeg hadde jo hatt lyst til å ha mormor og de andre nermeste der.. eller tror vel mer de hadde satt pris på å være der og at det ble et vanlig kirkebryllup.. alle de andre i familien har hatt det såh.. men. det får så være. det viktigste er jo hva vi vil egentlig!

Skrevet

Hei :)

Vi skal gifte oss på en klippe i spania :)

Hvis du har lyst til å se hva vi skal så har jeg skrevet ned det meste vi skal og hvordan i min bryllups dagbok ;)

Blir spennede å se hva dere ender opp med ;)

:klem:

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

åå okei=) det skal jeg se på! høres utrolig fint ut.... trenger liksom ikke være så langt borte, men vi har begge drømt om seychellene en stund så hadde passet fint for oss.. men langt..

Skrevet
åå okei=) det skal jeg se på! høres utrolig fint ut.... trenger liksom ikke være så langt borte, men vi har begge drømt om seychellene en stund så hadde passet fint for oss.. men langt..

dere kan jo i utgangspunktet gifte dere nesten hvor som helst. Sjømannskirke og ambassade er kanskje det "enkleste", mens det er fult mulig å gifte seg for utenlandsk rett også (det gjør vi - gifter oss i England neste år)

Har hørt om de som har giftet seg på slott i danmark, vingårder i italia og frankrike, mange steder i spania, og hva med ambassaden i Paris?

Mange øyer i karibien kan også ha vielser på stranden :)

Gjest Gjest
Skrevet
dere kan jo i utgangspunktet gifte dere nesten hvor som helst. Sjømannskirke og ambassade er kanskje det "enkleste", mens det er fult mulig å gifte seg for utenlandsk rett også (det gjør vi - gifter oss i England neste år)

Har hørt om de som har giftet seg på slott i danmark, vingårder i italia og frankrike, mange steder i spania, og hva med ambassaden i Paris?

Mange øyer i karibien kan også ha vielser på stranden :)

Men er et bryllup for utenlandsk rett gyldig i Norge?

Var på ferie i Skottland for noen år siden, og falt pladask for en bitteliten kirke i Edinburgh Castle... men det er ingen ambassade der, og om man gifter seg etter skotsk rett, er det da gyldig i Norge, og er det i det hele tatt mulig? Vi var på vei til å gi opp planene :tristbla:

Skrevet

Jeg skal gifte meg i USA - for amerikansk rett og vårt er ihvertfall gyldig.

Da jeg snakket med Folkeregisteret i Norge sa de at det eneste jeg behøvde å gjøre var å ta meg bryllupsattesten og levere den her hjemme etterpå også registrerte de det her også :)

(Lurer på om reglene kan være endret. Det er så mage som spør...er det gyldig i Norge når jeg forteller hva i skal...men som sagt når jeg ringte Folkeregisteret sa de at det ikke var noe problem i det hele tatt.)

Skrevet

Jeg har hørt at man må gifte seg her hjemme også når man velger utenlandsk rett, men at man da går til en dommer???? og at man bare tar vielsen i det landet man velger

Jeg vet ikke dette helt sikkert, men tror det sto noe om det på hjemme sidene til sjømanskirken? Men de har jo også reisende prester så går jo ann å sjekke det også ;)

Håper dere finner ut av det og at dere får det bryllupet dere ønsker dere :)

:klem:

Skrevet

Var på ferie i Skottland for noen år siden, og falt pladask for en bitteliten kirke i Edinburgh Castle... men det er ingen ambassade der, og om man gifter seg etter skotsk rett, er det da gyldig i Norge, og er det i det hele tatt mulig? Vi var på vei til å gi opp planene :tristbla:

Heisann!

Vi gifter oss for utenlandsk rett i England. Vi har da en borgerlig vielse med en registrar (sorenskriver?). Vi kontaktet kontoret i byen vi skal gifte oss i direkte, og fikk beskjed om at vi må registrere oss hos dem før bryllupet, da må vi ta med pass, og bevis på at vi har oppholdt oss i byen i minimum 7 dager før vi registrerer oss (vi viser flybillett). Vi kan gifte oss i løpet av ett år etter registreringen, men vi må vente i minst 14 dager. Derfor reiser vi bort i høst for å registrere oss, og reiser tilbake i vår for å gifte oss.

Folkeregisteret vil bare ha en kopi av vielsesattesten når vi kommer hjem, så er alt ok. Har også fått bekreftet det av UD og den engelske ambassaden i Norge.

Reglene for skottland kan umulig være så ulike. Men hvis dere vil gifte dere i en kirke er det kanskje noen andre krav?

Et annet alternativ er å få en velsignelse i kirken i skottland, også gifte dere formelt hos byfogden i Norge?

Skrevet

Prøv denne linken

Gifte seg på Edinburgh Castle

søker du på wedding + "sted" eller civil ceremony + "sted" i google finner du veldig mye informasjon!

Skrevet

Som sagt har vi fått samme beskjed om Marsy...det ER bare å levere vielsesattesten her hjemme når man kommer hjem. Man må ikke vies på nytt her hjemme etterpå!

Gjest Gjest
Skrevet
Heisann!

Vi gifter oss for utenlandsk rett i England. Vi har da en borgerlig vielse med en registrar (sorenskriver?). Vi kontaktet kontoret i byen vi skal gifte oss i direkte, og fikk beskjed om at vi må registrere oss hos dem før bryllupet, da må vi ta med pass, og bevis på at vi har oppholdt oss i byen i minimum 7 dager før vi registrerer oss (vi viser flybillett). Vi kan gifte oss i løpet av ett år etter registreringen, men vi må vente i minst 14 dager. Derfor reiser vi bort i høst for å registrere oss, og reiser tilbake i vår for å gifte oss.

Folkeregisteret vil bare ha en kopi av vielsesattesten når vi kommer hjem, så er alt ok. Har også fått bekreftet det av UD og den engelske ambassaden i Norge.

Reglene for skottland kan umulig være så ulike. Men hvis dere vil gifte dere i en kirke er det kanskje noen andre krav?

Et annet alternativ er å få en velsignelse i kirken i skottland, også gifte dere formelt hos byfogden i Norge?

Takk for tips og link.

Drømmen om St. Margaret's er ennå ikke død ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...