Gå til innhold

Brokkoli

Anbefalte innlegg

Gjest Jersey i.i.
Skrevet

Jeg er kjempeglad i brokkoli, men har begynt å gå litt tom for ideer til hva jeg kan lage med det...Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg bruker brokkoli mye. Dampet er jo alltid godt, og da passer det jo egentlig til alt. Ellers bruker jeg brokkoli i wok, da bruker jeg både blomst og stilk, men må jo skjære i så små biter at det blr mørt da. Ellers lager jeg innimellom en pastarett med brokkoli, hvitløk, chili og parmesan. Da damper jeg brokkolien mør før jeg hakker den opp og surrer et par minutter i en panne med olivenolje, chili og hvitløk. Smaker til med salt og pepper, blander i pasta og drysser over godt med revet parmesan. :)

Forøvrig er vel brokkolien den grønsaken som smaker aller verst når den er overkokt... Grå brokkoli er grusomt! :sur:

Skrevet
Ellers lager jeg innimellom en pastarett med brokkoli, hvitløk, chili og parmesan. Da damper jeg brokkolien mør før jeg hakker den opp og surrer et par minutter i en panne med olivenolje, chili og hvitløk. Smaker til med salt og pepper, blander i pasta og drysser over godt med revet parmesan. :)

Denne pleier jeg goså å lage, men jeg bruker i tillegg noen middelhavsansjos i pannen sammen med hvitløken og chilien. Og så er det godt med ristede pinjekjerner på. :)

Et par forslag til: Man kan lage purésuppe av brokkoli (og bruke stilken også), eller man kan lage gratinert brokkoli og blomkål med ostesaus (jeg liker en vegetarisk variant med gorgonzola, cheddar og dijonsennep i ostesausen, og valnøtter på toppen).

Gjest gjest1
Skrevet
Denne pleier jeg goså å lage, men jeg bruker i tillegg noen middelhavsansjos i pannen sammen med hvitløken og chilien. Og så er det godt med ristede pinjekjerner på. :)

Ja, det er også godt! Eller litt/mye sprøstekt bacon i terninger! :sjarmor:

Litt OT, hvilken type middelhavansjos bruker du, Piaf? I olje eller lake? Jeg er ikke alltid like fornøyd med de jeg finner.. :forvirret:

Skrevet
Litt OT, hvilken type middelhavansjos bruker du, Piaf? I olje eller lake? Jeg er ikke alltid like fornøyd med de jeg finner.. :forvirret:

I solsikkeolje - fordi det er den eneste jeg finner. Den er grei nok, synes jeg, men så har jeg ikke så mye å sammenlikne med heller.

Saltlake skal visstnok være best, men det har jeg altså aldri kunnet verifisere, dessverre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...