Varja Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 Er det noen som har noen tips eller råd om hvordan man kan lære helt små barn litt engelsk eller andre fremmedspråk? Både mannen min og jeg er norske, så det blir uaktuelt å snakke et fremmed språk til henne på heltid når vi er hjemme. Jeg tenker mere på om det finnes noen leker eller materiell som vi kan bruke, eller noen morsomme metoder? Kanskje noen har personlige erfaringer med å lære barna sine et fremmedspråk eller at de lært et som liten selv? Jeg husker da jeg var liten var jeg svært interessert i å lære å snakke engelsk og ville også gjerne lære andre språk. Ser ut som datteren har arvet interessen for språk. Hun er bare 2 1/2, men snakker allerede helt rent og har et stort ordforråd og god setningsoppbygning (på norsk da selvfølgelig). Har derfor veldig lyst til å oppmuntre henne og gi henne forståelsen av at det finnes flere språk ute i verden på en måte som gjør det morsomt for henne. Så glad for råd!
Gjest Gjest1 Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 Finnes det internasjonal barnehage, klubber eller lignende der du bor? Hva med barn som snakker andre språk, bor det noen i nærheten av deg? Den beste læringen får hun jo gjennom å leke med andre som snakker språket selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Jeg bor ikke i Norge, men her er det mange boeker for barn som er beregnet paa spraaklaering. Slik som "Min foerste engelske ordbok", en bildebok med engelske ord. Kanskje det finnes i Norge og? Eventuelt kan dere kanskje bruke en vanlig bildebok og snakke om ordene der. Aa kalle det engelsk og norsk er nok litt vanskelig. Har dere venner/bekjente som dere pleier aa snakke engelsk med? Da kan man jo fortelle at "du og mamma og pappa og sier 'bil', men Steven sier 'car'. Kanskje dere kan faa noen til aa passe henne en gang i uka, noen med et annet morsmaal? Her er det ogsaa engelskkurs for barn hos "Berlitz", mulig andre spraakskoler har det ogsaa.
Gjest Jamila Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Kjøp filmer på DVD som barnet liker både i dubbet norsk versjon og i engelsk versjon. Små barn lærer seg ofte dialogen utenat, og ved å høre den norske og den engelske versjonen vil hun kunne plukke opp mange ord.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #5 Skrevet 18. juli 2006 Se på film på en annet språk for eks. Ole Brum på engelsk?...
razmatazz Skrevet 18. juli 2006 #6 Skrevet 18. juli 2006 Jeg har mye engelsk familie, og begynte å snakke engelsk med de da jeg var ca. 3 år gammel. Husker jo ikke så mye fra den første tiden, men jeg mener bestemt at jeg fint forstod begrepet om fremmede språk (at folk snakker ulike språk), og at jeg derfor fint kunne skille mellom norsk og engelsk. Jeg har fått ekstremt stort utbytte av denne tidlige opplæringen (studerer i UK og har snakket/skrevet engelsk flytende så og si fra starten av studieperioden). Så dere kan vel bare begynne i det små med å lære henne forskjellige ord? Hvis hun viser interesse finnes det sikkert kurs man kan ta etterhvert.
*Enigma* Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 Foreldrene mine begynnte å lære meg engelsk i 3-4 års alderen. De brukte da billedbøker spesielt beregnet for å lære små barn engelsk. Med bilder av ting og med både norsk og engelsk ord under osv (Jeg leste allerede da jeg var 3 år, så jeg kunne lese dette selv også). Det er sikkert mulig å få tak i slike bøker på nettbokhandler osv. Helt enkle, vanlige billedbøker med bittelitt tekst i på engelsk er jo også fint for å få barnet til å lære. Begynn med enkle fraser som takk, god natt, sov godt, drøm søtt, jeg heter, jeg er x år gammel osv.
India Skrevet 18. juli 2006 #8 Skrevet 18. juli 2006 hvis dere har nickelodeon er det et fint barneprogram der hver morgen. Dora the explorer tror jeg det heter. der snakker de både norsk og engelsk. veldig lærerikt program.. er mellom 6 og 8.30 hver morgen. mine barn har lært mye engelsk der. mulig dette fines på dvd også..
liv Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 Det finnes barnespill til pc'r med det formål å lære fremmedspråk, men nå er hun kanskje litt liten for det enda. Vil anbefalle å synge på engelsk samt å snakke om hva dere synger om! Ellers så er det såkalte engelskspråklige barnehager for norske barn der ute. I østfold er det noen som heter DoReMi. http://www.doremi.no/ Kjenner ei jente som har gått der og de er å anbefalle!
Varja Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2007 Fikk lyst til å ta fram denne tråden igjen. Tusen takk for mange fine svar og tips! Jeg fulgte rådet til Gjest om å få noen med et annet morsmål til å passe henne en gang i uken. Dette har vært svært vellykket. Datteren har allerede etter bare 3-4 måneder plukket opp flere ord og uttrykk og forstår ganske mye av det fremmede språket. Jeg var spent på om det ville være hardt for henne eller oppfattes som kjedelig, men slik er det slett ikke. Hun synes det er kjempestas at NN kommer på besøk til henne for det er ei jente som er veldig flink med barn og de leker, tegner, synger og har det ellers veldig fint sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå