MAcy Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 vi har skilte foreldre begge to, hvordan skal vi da plassere folkene??? Hvor skal de nye partnerene sitte??? Noen gode ideer og erfaringer å dele.
Malama Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 "tradisjonen" sier at din mor har hans far til bords (uansett om de er gift enda eller ei), og motsatt, og at evt nye partnere plasseres blandt øvrig slekt. Vet ikke hvordan vi løser dette problemet enda. Mine foreldre er lykkelig gift, men hans er skilt, og hans far har en samboer, hans mor har i alle fall en.. ny mann i sitt liv.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Kommer an på hva slags forhold foreldrene har til hverandre. Kanskje lengst mulig unna hverandre? Vel, nå er jo veldig få familier tradisjonelle lenger, så da blir tradisjonell bordplassering helt feil, og kan i beste fall virke latterlig, i verste fall kan det ødelegge hele bryllupet. Jeg ville plassert alle foreldrene sammen med sine nye partnere. Har de et anstrengt forhold, så ikke tving dem til å sitte nær hverandre, "spre" dem heller litt, og ha forlovere og andre gode venner, evt. søsken nærmest dere selv.
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Ja, den tradisjonelle plasseringen av foreldrene er jo veldig praktisk i slike tilfeller. Det blir jo da 3-4 personer mellom foreldrene dine, og på denne måten slipper de hvertfall å se hverandre under middagen, siden man gjerne ser minst til de som sitter på samme siden av bordet som en selv, om de sitter litt bortenfor.
MAcy Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2006 Ja, den tradisjonelle plasseringen av foreldrene er jo veldig praktisk i slike tilfeller. Det blir jo da 3-4 personer mellom foreldrene dine, og på denne måten slipper de hvertfall å se hverandre under middagen, siden man gjerne ser minst til de som sitter på samme siden av bordet som en selv, om de sitter litt bortenfor. ← Tror jeg vil ha min far ved siden av meg, og min mor eller stemor ved hans side... og noe lignende på min forlovedes side. begges foreldre går greit overrens med sin eks. problemet er vel bare at han kan tenke seg å ha sin far ved si side, og at jeg tror min mor ville blitt utrolig lei seg om hun ikke fikk sitte ved siden av min far.. dvs at stemor fikk sitte nærmere meg...
Lassie Skrevet 18. juli 2006 #6 Skrevet 18. juli 2006 Vi har ikke den tradisjonelle bordplasseringen, da vi ikke vil skille par. Mine foreldre er skilt, pappa er alene mens mamma har samboer. Lassiemannens foreldre er fortsatt sammen. Svigermor sitter ved siden av Lassiemannen, og hans far ved siden av henne igjen. På min høyre side sitter pappa, deretter mamma, så mammas samboer. Men mine foreldre er på talefot da... Det er kanskje en vesentlig ting det også, da, såklart.
liv Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 Vi hadde den tradisjonelle settingen og våre foreldres nye kjære ble plassert der det var plass, sammen med tanter og onkler og sånt.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #8 Skrevet 18. juli 2006 Vi hadde den tradisjonelle settingen og våre foreldres nye kjære ble plassert der det var plass, sammen med tanter og onkler og sånt. ← Hvordan funket det, da? Ble det ikke litt snålt at "oppstillingen" ble som om dere hadde vokst opp i kjernefamilier mens det i virkeligheten ikke har forholdt seg slik?
liv Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 Nå har vi langt fra vokst opp i kjernefamilien da, med fosterforeldre, biologiske foreldre, steforeldre og full pakke med halv, hel og ste søsken Men det var også naturlig for våre foreldre å ha bordsettingen slik så etter samråd med de så valgte vi det.
MAcy Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #10 Skrevet 18. juli 2006 ville nok vært atskillig enklere om vi hadde vokst opp i kjernefamilier begge to.. men slik er ikke situsjonen. jeg er utrolig glad i min stemor, og han i hans. vi har begge fortiden best forhold til våre fedre.. men tror nok bordplasseringen kan bli vrine. Noen der ute har vel vært gjennom bordplaseringer med steforeldre. Kom med tips
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #11 Skrevet 18. juli 2006 Hva med å ha småbord i stedet for langbord? På ditt bord, blir det deg og din mann, forlovere og søsken. De ulike foreldreparene kan plasseres rundt omkring. Uten en tradisjonell borddekking blir det mindre hensyn å ta, og færre vil bli fornærmet/lei seg.
Malama Skrevet 19. juli 2006 #12 Skrevet 19. juli 2006 Hvordan funket det, da? Ble det ikke litt snålt at "oppstillingen" ble som om dere hadde vokst opp i kjernefamilier mens det i virkeligheten ikke har forholdt seg slik? ← Både jeg og min forlovede ER vokst opp i "kjernefamilier", hans foreldre ble separert for halvannet år siden. (det er dette som gjør at nye partnere ikke kjenner slekta også, de bor langt unna sin øvirge familie, og har altså ikke akkurat vært sammen i spesielt mange år...) Følgelig synes ikke jeg at det er noe "unaturlig" at det ser ut som om vi er vokst opp i kjernefamilier, vi ER jo det.
MAcy Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #13 Skrevet 19. juli 2006 Både jeg og min forlovede ER vokst opp i "kjernefamilier", hans foreldre ble separert for halvannet år siden. (det er dette som gjør at nye partnere ikke kjenner slekta også, de bor langt unna sin øvirge familie, og har altså ikke akkurat vært sammen i spesielt mange år...) Følgelig synes ikke jeg at det er noe "unaturlig" at det ser ut som om vi er vokst opp i kjernefamilier, vi ER jo det. ← Hem hvordan vil dere da plaserer hans familie?? For vår del har fedrene våre vært sammen med sin nye partner i ca 16-17 år mens hans mor har vært med sin nye i 5 år og min mor er singel.... Jeg har tre søsken hos far i alderen 16-9 år og ei hos mor 10år, Hans søsken er voksne og har barn..
Malama Skrevet 19. juli 2006 #14 Skrevet 19. juli 2006 Jeg har ikke helt funnet ut av hvordan vi skal gjøre dette enda. Det er tross alt et år igjen, så jeg satserpå at vi finner ut av det. (ehh, eller i alle fall 11 måneder, tida går...) Vi må nok snakke litt med våre foreldre også da, slik at vi finner ut av hvordan de tenker om tema. (og ikke minst, svigermors nye... hva han nå enn er, vil jeg gjerne treffe! (mine foreldre har truffet både ham og hans to døtre, men jeg visste ikke at han hadde to døtre før min mor fortalte det, og jeg hadde egentlig ikke hørt så mye om ham heller, annet enn at der eksisterte en mann...)) Men vi finner nok ut av det. Mitt hovedproblem er at jeg ikke tror jeg bør plassere hans mor og far sammen pga bruddet, og at jeg ikke bør plassere min mor sammen me ans far pga hennes astma og hans røyking... Men, det ordner seg vel.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #15 Skrevet 19. juli 2006 Både jeg og min forlovede ER vokst opp i "kjernefamilier", hans foreldre ble separert for halvannet år siden. (det er dette som gjør at nye partnere ikke kjenner slekta også, de bor langt unna sin øvirge familie, og har altså ikke akkurat vært sammen i spesielt mange år...) Følgelig synes ikke jeg at det er noe "unaturlig" at det ser ut som om vi er vokst opp i kjernefamilier, vi ER jo det. ← Ja, men det er greit, vet du. Jeg mente jo selvsagt de hvis foreldere hadde vært skilt siden de var barn. Beklager hvis du føltde deg urettferdig behandlet.
Malama Skrevet 19. juli 2006 #16 Skrevet 19. juli 2006 Ja, men det er greit, vet du. Jeg mente jo selvsagt de hvis foreldere hadde vært skilt siden de var barn. Beklager hvis du føltde deg urettferdig behandlet. ← Nei, jeg tar det på ingen måte personlig, bare ville forklare at ikke alle med skilte foreldre er vokst opp med skilte foreldre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå