Netten Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 Mener jeg så et program på tv for leeenge siden hvor det ble fokusert på hvor feil mange av oss oppbevarer maten i kjøleskapet. Jeg husker ingenting av det, derfor hadde det vært fint med en liten briefing! Ellers lurer jeg på en annen ting... - var nettopp inne på frukt.no og leste om de ulike fruktene og grønnsakene. På oppbevaring skulle enkelte frukter/grønnsaker ha 0-2 grader, andre 4-6 grader og noen rundt 10 grader. Man må jo ha 3 kjøleskap for å få det til! Hva gjør dere?
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 Hva gjør dere? ← All frukt og grønnsaker nederst i kjøleskapet, med unntak av bananer som ligger på benken. Man skal ikke oppbevare frukt og grønt, man skal spise det - og da spiller det ingen rolle om oppbevaringen ikke er helt optimal for en kort periode. Er det fullt i kjøleskapet, lar jeg resten av frukten ligge på benken også. Grønnsaker og bær bør inn i kjøleskap.
Netten Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2006 Hva med annen mat da? Tenker på fisk, kjøtt, div. pålegg etc. etc. Prøvde å søke på nettet etter dette, men fant ingenting. På det programmet jeg så hukser jeg at de sa at maten kunne holde seg myyye lenger hvis den bare ble plassert på riktig plass i kjøleskapet.
Nella Skrevet 19. juli 2006 #4 Skrevet 19. juli 2006 Vi har et Miele kombiskap med de to vanlige grønnsaksskuffene + to skuffer til. Den ene har lite fuktighet, holder 0 grader og er til kjøtt, fisk osv. Den andre kan jeg velge om skal være til kjøtt fisk eller få inn litt mer fuktighet der og oppbevare grønnsakene der på 0 grader. Det er utrolig mye bedre holdbarhet på grønnsakene jeg putter oppi der nå i forhold til det gamle skapet jeg hadde. Og så er de 0-sone skuffene utrolig bra til å få skikkelig kald øl Resten av skapet har jeg 4 grader i og i de vanlige grønnsaksskuffene er det nok litt høyere temperatur igjen. Sånn gjør vi det. Er bare 2 i husholdningen. Ellers har jeg ikke sett det programmet, men har lært om det med oppbevaring på rett sted, men husker ikke stort av hva forskjellene er da. Dager lengre holdbarhet osv. http://www.gilde.no/article11073-10210.html her står det noe.
La Luna Skrevet 20. juli 2006 #5 Skrevet 20. juli 2006 Så et sånt program en gang jeg og, og det eneste jeg husker er at melk ikke skal stå i kjøleskapsdøra, da blir den fortere dårlig
Arkana Skrevet 20. juli 2006 #6 Skrevet 20. juli 2006 Så et sånt program en gang jeg og, og det eneste jeg husker er at melk ikke skal stå i kjøleskapsdøra, da blir den fortere dårlig ← Det har jeg også hørt, men alle jeg kjenner (meg inkludert) har melken i døra og vi har i allefall omtrent aldri opplevd sur melk. Melk drikkes fort her i huset. Dessuten er det mest praktisk å ha melken der, for det er ingenting annet enn slike drikkekartonger som får plass i døren og jeg synes det er litt dumt med slik plass til overs. Forøvrig plasserer vi varene i kjøleskapet mer etter hva som er praktisk enn hva som er anbefalt med tanke på temperatur. F.eks. har vi en hylle i kjøleskapet til pålegg, en hylle til kjøtt og fisk, de to boksene nederst + nederste hylle brukes til grønnsaker (ikke løk, hvitløk eller poteter, de oppbevares i romtemperatur) osv. For å være ærlig tror jeg ikke temperaturforskjellene er så store i et kjøleskap at det er noen vits i å plassere varene etter dem. Hvis man har et problem med mat som blir fort sur og råtten bør man heller tenke på å handle sjeldnere eller spise opp raskere. Jeg har omtrent aldri opplevd at vanlig mat blir dårlig før datoen uansett hvor den ligger i kjøleskapet.
barkebille Skrevet 20. juli 2006 #7 Skrevet 20. juli 2006 Har aldri hatt problemer med sur melk selv om den står i døra. Plasserer frukt og grønt nederst, ellers mer tilfeldig.
Netten Skrevet 21. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 21. juli 2006 Tusen takk for mange svar folkens!! (ikke løk, hvitløk eller poteter, de oppbevares i romtemperatur). ← Det gjorde jeg også før, men se her og her. Løk skal visst oppbevares mellom 0-2 grader!
Arkana Skrevet 21. juli 2006 #9 Skrevet 21. juli 2006 Det gjorde jeg også før, men se her og her. Løk skal visst oppbevares mellom 0-2 grader! ← Ja, jeg er klar over det, men løk og hvitløk bruker vi hver eneste dag så det er ingen fare for at den blir råtten (har aldri opplevd det, oppbevarer løk i en pappeske i et skap og hvitløk i en hvitløkskrukke på benken). Og så blir det bedre plass i kjøleskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå