Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er svært følsom for hvetemel, så vi prøver å ha minst mulig av det i kosten. Nå har vi oppdaget speltmelet (som fungerer mye bedre for ham), men spørsmålet er, kan jeg erstatte hvetemelet med speltmelt i alt jeg lager og baker? Går det an å bruke f.eks. speltmel i kaker, eller blir smaken annerledes, hevetid annerledes osv?

Noen av dere andre som har intoleranse for hvetemel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har bakt det meste med speltmel, fra flatbrød til kaker og vanlige grovbrød. Har enda ikke hatt problemer med noe som helst, så det er bare å bake i vei :)

Endret av Fakse
Gjest Gjest
Skrevet

jeg bruker speltmel i alt jeg baker, for jeg følger blodtypedietten og da skal jeg ikke ha hvetemel.. Har aldri merket noen forskjell i smak eller andre ting.

Skrevet

Jeg har også brukt spelt som erstatning for hvete i alt fra brownies til pai og børd, og det funker bra. Til gjærbakst kan det lønne seg å tilsette litt c-vitamin (askorbinsyre) i pulverform eller rett og slett litt appelsinjuice, dette bedrer bakeevnen.

Skrevet

Takk for svar, da skal speltmel bli den nye ingrediensen her hos oss (og så får vi håpe at mannen blir litt bedre av det).

Skrevet

Sikker på at han ikke er glutenintolerant da? For det er gluten i spelt, selv om det er mindre enn i hvetemel. Kanskje han burde ta en prøve, men den må han ta FØR han begynner å spise glutenfritt!!

Skrevet

Du har helt rett i at han bør ta en prøve, Afrodite, jeg driver og maser på ham til å få time på Balderklinikken. Men etter litt testing så virker det som om han har hvetemelintoleranse og ikke glutenallergi. Jeg baker grovt brød hver uke, som har litt hvetemel i seg, men ikke mye, og det går helt supert. Det er når han spiser ting som tortilla, kaker, hamburgerbrød, pølsebrød pizza osv. at han reagerer med magetrøbbel (og ofte ikke hvis det er bittelitt, men når det blir litt mengde av det).

Skrevet

Men det kan også komme av at det er mindre gluten i grovt mel! Og han bør spise normal kost før han tar prøven, for hvis han er forsiktig og spiser lite glutenmat, vil det ikke gi utslag på prøvene! Så selv om det er godt for ham å la være å spise den maten og bli dårlig, så er det verdt det! Synd å ta prøven uten å få utslag hvis det egentlig er et problem! Dessuten, med en diagnose for man 1600,- i mnd fra staten pga forhøyet matbudsjett! Ikke dumt det heller! :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...