Gå til innhold

Hva kan erstatte hvitvin i saus?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille ii
Skrevet

Skal lage en slags saus som skal avkjøles og helles over laksefile som skal bakes i ovnen.

1 sjalottløk + 0,5 dl hvitvin skal kokes inn til 1 ss. Tilsett så 2 dl fløte og kok i 5 min. Sausen skal helles over fisk, grønnsaker og urter.

Hva kan jeg bruke for å erstatte hvitvinen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du har fiskekraft eller fiskebuljong er det utmerket.

Skrevet

Eplemost funker!

Gjest gjest1
Skrevet

Litt sitronsaft eller hvitvinseddik ville jeg brukt. Det trenger du ikke koke inn altså, bruk ca 1 ss og smak det til før servering selvfølgelig. :)

Gjest Persille ii
Skrevet

Takk skal dere ha :-D

Da slapp jeg unna en tur på polet og handlelista er skrevet.

Skrevet

Eplenektar kan erstatte hvitvin i de fleste oppskrifter.

Gjest gjest1
Skrevet
Eplenektar kan erstatte hvitvin i de fleste oppskrifter.

Egentlig så er jeg faktisk helt uenig i at eplejus/most/nektar kan erstatte hvitvin! Det smaker jo helt forskjellig og er mye søtere. Jeg synes faktisk at man får et mye bedre resultat ved å bare bruke ekstra kraft og balansere syren med litt hvitvinseddik eller sitronsaft. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker å ha litt eplejuice som jeg smaker til med litt hvitvinseddik hvis jeg ikke har hvitvin for hånden. Eddiken tar bort noe av sødmen i eplejuicen.

Skrevet

Hei

Jeg pleier alltid å ha noen små hvitvin or rødvinsflasker klar tilfelle jeg trenger noe til matlaging. Og det som jeg ikke blir brukt opp fryser jeg i poser slik at det er lett å hente frem igjen neste gang jeg trenger vin i maten :-)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg pleier alltid å ha noen små hvitvin or rødvinsflasker klar tilfelle jeg trenger noe til matlaging. Og det som jeg ikke blir brukt opp fryser jeg i poser slik at det er lett å hente frem igjen neste gang jeg trenger vin i maten :-)

Isbitposer er genialt når det blir vin til overs!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...