Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har prøvd å lett på nett for å se om jeg finner noen lover som sier noe om bruk av egenmelding dersom man må gå fra jobb pga sykdom. Jeg måtte det for en tid tilbake, og da fikk jeg beskjed om å levere egenmelding.

Flere steder jeg har vært ansatt har det stått i personalhåndboken at man får permisjon med lønn dersom man må gå fra jobb pga sykdom. Står ikke noe om det her, noen som vet om dette er noe man har krav på, eller er det opp til den enkelte bedrift?

Endret av sushigirl
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi leverer ikke egenmelding, men nederst på egenmeldingsskjemaet må vi skrive en søknad om velferdspermisjon. Da mister man ikke en egenmelding hvis man går hjem fra jobb, men bedriften får registrert at det skjer.

Skrevet

Hos oss så skrivers det egenmelding om du må gå hjem fra jobb...

Gjest Gjest
Skrevet

Her hvor jeg jobber og de stedene jeg har jobbet før gikk en bare hjem om en ble syk utover dagen. Ingen permisjonssøknad eller egenmelding. Tanken er at arbeidsgiver "ser" at du er syk, så ingen skriftlig erklæring er nødvendig.

Gjest Gjest
Skrevet

Har aldri måttet skrive egenmld.hvis jeg har gått hjem i løpet av dagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er opp til arbeidsgiveren din.

Skrevet

Er det ikke sånn at hvis du er der minst halve dagen, så slipper du egenmelding? Mener det er sånn hos oss.

Skrevet
Er det ikke sånn at hvis du er der minst halve dagen, så slipper du egenmelding? Mener det er sånn hos oss.

Ja, og da heter det velferdspermisjon.

Skrevet

Hos oss (jobber på sykehus) har vi følgende retningslinjer:

Dersom arbeidstaker møter på jobb, men seinere blir syk og må forlate arbeidsplassen kreves ikke egenmelding for denne dagen.

Skrevet

Dersom arbeidstaker møter på jobb, men seinere blir syk og må forlate arbeidsplassen kreves ikke egenmelding for denne dagen.

Sånn er det hos oss også.. Jobber i fylkeskommunen.

Skrevet

Takker for svar, alle sammen. Måtte ironisk nok gå hjem fra jobb et par timer før arbeidsdagens slutt i dag, så da finner jeg vel ut om jeg må bruke egenmelding da også.... ;)

Skrevet

Egenmelding er en del av arbeidsgiverperioden og i folketrygdloven § 8-19. Arbeidsgiverperioden regnes fra og med første hele fraværsdag som skyldes arbeidsuførhet Dette betyr at hvis du er borte pga sykdom mindre enn en dag så trenger man ikke egenmelding. Arbeidsgivere har egne regler for dette men de aller fleste gir perm med lønn.

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg er så dum jeg at jeg sitter med influensa på jobben! Husker før da sønnen min var liten og hvis han var syk - fikk jeg alltid noen til å passe han, mens jeg dro på jobb.

Har lært meg at dersom du virkelig er dårlig - hold deg hjemme.

Husker en gang jeg for 12 år siden - så var både jeg og sønnen min syk. Ha.ha, regnskapsdama mente at jeg skulle skrive egenmelding for begge to - nope!!!!!

Kom ikke på tale, et sted går gensern!!!!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Om vi har vært på jobb minst 2 timer den gjeldende dag, slipper vi å skrive egenmelding.

Skrevet

Hos oss (jobber i kommunen) så må vi skrive egenmelding om vi går hjem før vi hsr vært på jobb en halv arbeidsdag. Er vi på jobb mer enn en halv arbeidsdag slipper vi å skrive egenmelding.

Gjest Blondie65
Skrevet

I min tariffavtale står det at det skal gis velferdspermisjon resten av dagen dersom man blir dårlig og må gå hjem, prinsippet er at man ikke skal bli straffet for å gjøre et forsøk på å jobbe.

Jeg vil tippe at alle som er i LO har denne formuleringen i sin tariffavtale.

Skrevet

Blondie; hvor i tariffavtalen din står dette?

Gjest Hufsa
Skrevet

Slik har vi det hvor jeg jobber og, og jeg jobber i en privat bedrift.

Gjest Blondie65
Skrevet
Blondie; hvor i tariffavtalen din står dette?

Det står under korte velferdspermisjoner. Jeg har dessverre ikke tariffavtalen her akkurat nå.

• 2 år senere...
Gjest Gjest_laffen_*
Skrevet

kan finne dette i fellesoverenstkomsten i ett av vedleggene (forskjellig ut ifra hvilken overenstkomst)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...